BNS

Zo gewoon, maar toch zo bijzonder…..

Zo gewoon, maar toch zo bijzonder…..

Vandaag stond er een nieuwe school op het programma waar deze SAAM reis nog niet eerder was geweest.
Aangekomen op de Brooklyn New school werden we ontvangen door de zeer bevlogen en trotse directeur Anna.
Terwijl wij konden genieten van een kopje koffie met een broodje vertelde zij vol trots en passie over ‘haar’ school. Als je toch zo bevlogen kunt zijn van je werk, iets wat zo in je vezels zit, gewoon omdat je gelooft in wat je doet, prachtig!
Zij legt de lat iedere dag hoog om haar missie, haar levenswerk mogelijk te maken. En dat verwacht ze ook van haar iedereen die zich in haar school beweegt. Een gedeelde en gedragen missie die in elke klas voelbaar is. En zienderogen niemand moeite kost! Ik vond het geweldig!
De Brooklyn New School is een school met ruim 700 leerlingen. Volgens Anna eigenlijk net wat te groot, maar goed te doen om alle kinderen te ‘zien’. Zij zegt, een school met 600 leerlingen zouden we ideaal vinden. Maar dan moeten we ook meteen wat gaan laten. Eigenlijk een lastige geldkwestie, maar met net wat meer kinderen zijn er meerdere dingen mogelijk om kinderen het onderwijs te bieden wat zij voor ogen hebben. En dat is een keuze!
In haar verhaal kwam duidelijk naar voren dat zij hele duidelijke keuzes maken over hoe zij hun school en onderwijs inrichten. Met vele argumenten als onderbouwing maar daardoor ook de consequenties van dien.
En elk jaar opnieuw wordt er op deze keuzes gereflecteerd en bekeken of de keuze nog steeds passend is. Maar……zonder af te wijken waar je voor staat! Dat vond ik denk ik nog wel het mooiste!
Er zijn een groot aantal overeenkomsten met de The Neighborhood School. Waar ik gister als mens zo geraakt en onder de indruk was van innerlijke overtuiging dat elk kind leert vanuit zichzelf, voelde ik op deze plek toch meer de regie en de geringe controle op het onderwijs wat kinderen krijgen. Niet minder, maar wel degelijk anders. Ook op deze school zit net als op The Neighborhood School ongeveer 40% met een speciale onderwijsbehoeften. Zij maken het ook mogelijk om iedereen welkom te heten en de aandacht te geven die ze verdienen.
Ik heb vandaag een mooie vorm gezien van systeemdenken en het denken in mogelijkheden om te onderwijzen en kinderen op school te kunnen houden die anders niet die kans zouden krijgen. Iets wat vanuit mijn opleiding Master EN als centrale thema’s worden aangegeven.
Vormen van denken in mogelijkheden op deze school die worden gebruikt om het systeem te laten werken zijn:
~ Grotere groepen met meerdere leerkrachten waardoor gedeelde verantwoordelijkheid mogelijk gemaakt wordt
~ Gebruik maken van meer studenten en onderwijsondersteunend personeel
~ Groepen met meerdere kinderen met special needs waar een General coach en een Special Needs coach op de groep staan.
~ Co-teaching met leerkrachten onderling
~ Sponsoring vanuit initiatieven van de ouders en de omgeving
~ Gebruik van veel vrijwilligers
~ Ouderparticipatie, zonder ouders geen school, zoals Anna zei.
~ Gebruik maken van de Amerikaanse wetgeving dat elk kind met special needs ook daadwerkelijk de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft en zo de leerkrachten ontlast in de zorg die er nodig is.
Daarin speelt de leerkracht als professional een grote rol. In deze school is duidelijk te zien dat de leerkracht er toe doet. Het is de professional die het verschil maakt. Leerkrachten worden door de diversiteit aangesproken op hun talenten en krijgen de kans die ook te ontwikkelen. De diepgang die het je brengt en de benifit wat de school ervan heeft, hoe mooi is dat?!
Ik ben onder de indruk na vandaag, niet zozeer door de filosofie van de school alswel de mogelijkheden die ingezet worden om passend onderwijs, inclusie voor iedere leerling mogelijk te maken!
Met het gevoel van gister en de mogelijkheden van vandaag……..een mix van beiden…….dat zou nog eens wat zijn!
Op naar morgen!
Recommend0 recommendationsPublished in 01: Learning to use one’s mind well, 02: Less is more, depth over coverage, 03: Goals apply to all students, 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 06: Resources dedicated to teaching and learning, 07: Demonstration of mastery;, 08: Commitment to the entire school, 09: A tone of decency and trust, 10 principes, 10: Democracy and equity, Nieuws, Reis2019

Deel deze post

11 reacties

    1. Mooi artikel, Sanne!
      Hmm, twee jaar terug iemand ontmoet in onderwijsland die zei: ‘Het maakt niet uit wie er voor de klas staat, met een strakke organisatie en goed aanbod doet de leerkracht er niet toe.’
      Deze persoon heeft het PO inmiddels abrupt verlaten 😉
      Groetjes en geniet van je reis!

  1. Wauw! Ik hoor ook graag meer details als je thuis bent. Gisteren proefde ik al inspiratie en vandaag weer. Zoals je al zegt: ‘Op een andere manier!’ Heel benieuwd. Wat leuk om te lezen dat je onderwijs zo anders kunt ervaren. Wat neem je mee en is hier ook te gebruiken en wat is prima zoals het is, passend bij onze cultuur. Ik wens je veel inspiratie toe!

  2. Mooi Sanne hoe je koppelingen maakt tussen de dagen, met de verschillende scholen, aan je Master EN, je ik! Op naar de volgende dag, geniet!

  3. Sanne, mooi om te lezen dat je inspiratie krijgt van de twee scholen waar je bent wezen kijken. Weet je voor jezelf wat denken in mogelijkheden voor jou en jouw school zou kunnen betekenen? Welke mogelijkheden zie je? Wat heb je dan nodig om deze mogelijkheden ook daadwerkelijk om te zetten naar realiteit? Wat vraagt dat van jou persoonlijk? Veel plezier op de volgende school!

  4. Vol indrukken en inspiratie Sanne. Kun je er nog van slapen of ben je al aan t samensmelten ?.
    Jij gaat hier heel veel aan hebben, voor je eigen ontwikkeling en voor de kinderen voor wie je dit hopelijk weer kunt gaat toepassen bij ons in t systeem ??. Geniet er nog van

  5. Denken in mogelijkheden en waar nodig BUITEN de kaders! Gebruik de totale omgeving van het kind. De leerkracht doet er wel degelijk toe! Help de kind met zijn of haar focus en creëer wandelpaden op de leerroute. Denk… ervaar… kijk… vertaal en DOE! Blijf kritisch in wat je ziet en stel je vragen.. Ik ben zo benieuwd naar wat jij anders gaat doen als je weer terug bent.

  6. Hoi Sanne, mooi verslag van jouw bezoek aan de BNS. Leuk om ook in jouw blog te lezen dat er vol trots over de eigen school wordt gesproken. Dat zouden wij in Nederland ook meer mogen doen
    Gezamenlijke trots samen laten zien en horen. Commitment to the entire school.
    Ik ben benieuwd waar jij trots op bent als je aan jouw school denkt. Ik ben ook benieuwd naar wat deze reis met jou als persoon, als Ib-er, als onderwijsmens doet.
    Veel inspiratie plezier nog in Boston!

Laat een antwoord achter aan Joân Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *