Vandaag waren we welkom op de Brooklyn New school. Een stralende schoolleider die vol trots over haar school en team sprak. De missie van de school is ‘creating empowered learners’.
Ook hier werd tijdens de projecten volop tijd genomen om te ontdekken en diepgang te maken.
Het valt tot nu toe op dat op alle drie de scholen de kinderen al op jonge leeftijd tot veel in staat zijn. We zien vaardigheden die in ons onderwijs pas later tot ontwikkeling komen. Aanbod, leeromgeving en verwachtingen lijken hier een belangrijke rol in te spelen.
We kregen een rondleiding van twee kinderen. 1 jongen was later op deze school gekomen en kritisch op het onderwijs. Hij vond dat er teveel focus lag op mentale gezondheid/welbevinden en miste uitdaging in bijvoorbeeld math. De impact op zijn motivatie was duidelijk terug te zien.
Dit bevestigde voor mij weer dat uitdagend aanbod en het hebben van hoge verwachtingen een onmisbare rol heeft in welbevinden, betrokkenheid en motivatie.
Het is niet focus op welbevinden of op hoge verwachtingen en aanbod. Maar deze staan juist in sterke relatie met elkaar. Het is dus welbevinden en hoge verwachtingen
Op Central park East zagen we gisteren leraren die de kinderen aanzetten tot denken. Een continue uitdaging die zichtbaar werd in een hoge mate van betrokkenheid bij alle kinderen. Prachtig om vandaag wederom de verschillen tussen de scholen te ervaren en het effect van handelen, keuzes in routines en inrichting op het gedrag van kinderen.
Recommend0 recommendationsPublished in 01: Learning to use one’s mind well, 02: Less is more, depth over coverage, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 10 principes, Reis2024
8 reacties
Mooi om die bevestiging te krijgen over die onmisbare rol in welbevinden, betrokkenheid en motivatie.
Kinderen die niet gelukkig zijn, komen niet tot leren. Dit lees ik ook terug in jouw blog. Het hangt met elkaar samen. Hoge verwachtingen, prima, maar als een kind niet lekker in zijn velletje zit, komt het niet bij die hoge verwachtingen, laat staan bij ontwikkeling.
Mooi om te lezen hoe je de CES-reis tot nu tot ervaart! Veel plezier nog!
En zo maken we een lijstje met wat goed onderwijs is! Zie uit naar doorpraten over hoe ‘hoge verwachtingen’ eruit zien in de praktijk! Go, Judith!
Precies, het is geen ‘of’ verhaal! Het werkt pas als het EN wordt…
Heel benieuwd wat we hiervan terug gaan zien binnen SAAM*!
Mooie observaties Judith!
En nu de rust in de belangrijke dingen vasthouden! Mooie uitdaging!
Welbevinden en hoge verwachtingen een pracht combi.
Ben zo benieuwd naar al jouw indrukken die je daar in USA hebt opgedaan.
Hoor er graag meer over!
Ha Judith,
Leuk om mee te lezen met jullie ervaringen daar. Je schrijft over welbevinden EN hoge verwachtingen. Ik ben benieuwd in hoeverre vertrouwen (in het eigen kunnen maar ook in het gegeven vertrouwen aan het kind) hierin ook een rol speelt. Spreek je snel, geniet en verwonder je nog even!
Zou die enorm vragende grondhouding van de leraren er wellicht voor zorgen dat de kinderen ver zijn in hun ontwikkeling? Niet alleen door vergroting motivatie maar door enorme stimulans van zelf verder gaan die daar vanuit gaat ? #zoiets