Scholen bezoeken voelt altijd als een cadeautje. Je mag namelijk voor even deelgenoot zijn van het leren van kinderen en leraren, hoe mooi.
Scholen bezoeken in New York is een extra bijzonder cadeautje. In een compleet andere omgeving (Wat een geweldige stadš ) meegenomen worden in onderwijs dat ten diepste uitgaat van vertrouwen in het leren van kinderen is bijzonder waardevol en een verrijking van mijn eigen leren.
Waar bij Castle Bridge (gisteren bezocht) de community en inzet op relatie de kracht is, zagen we op Central park East (vandaag bezocht) hoe de leraren de kinderen continu uitdagen om diepgang te maken.
De overeenkomst zat voor mij vooral in de attitude van de leraar. De type vragen die steeds gesteld worden, het steeds maar doorvragen. De heldere verwachtingen en aanspraak die gemaakt wordt op verantwoordelijkheid en maken van bewuste keuzes. De relaxte sfeer en tijd die genomen wordt. Tijd voor het stellen van vragen, om na te denken, om diepgang te maken. Geen druk door een planning, doelen die behaald moeten worden etc. Maar echt aanzetten tot denken en doen. Leraren en kinderen zijn positief en creƫren een omgeving waarin leren centraal staat. Kinderen leren van de leraar, maar ook van elkaar en hun omgeving. (ruimte, materiaal)
Tijdens de reflectie vanmiddag waren we op The Neighborhood School. We waren te gast in een lokaal zonder kinderen. Toch konden we duidelijk zien wat er geleerd werd, hoe er geleerd werd, hoe het leren zichtbaar werd gemaakt door de kinderen en wat de kinderen konden doen in het lokaal. (Prachtige observatievragen overigens)
Geen clean klaslokaal, geen toetsen, geen methoden, maar een omgeving waar ten volste geleerd wordt en diepgang wordt gemaakt.
Ben heel benieuwd wat we morgen terug zien mbt de rol van de leraar, van peers en de omgeving om het leren van kinderen ten volste te stimuleren.
Recommended1 recommendationPublished in 01: Learning to use oneās mind well, 02: Less is more, depth over coverage, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 07: Demonstration of mastery;, 09: A tone of decency and trust, Reis2024
5 reacties
Leren als de agenda. En hoe je dat met goede vragen teweeg brengt. Wat een mooie uitdaging is dat. Heerlijk idee dat jij ook weer volop inspiratie mee naar ons neemt!
Leuk om te lezen Judith!
Leuk om te lezen Judith! Veel plezier nog!
Wauw Judith! Leren door vragen te stellen, door te vragen, diepere vragen te stellen. Leren zichtbaar maken, op allerlei manieren. Ik wens je nog heel veel inspiratie toe!
Mooi om te lezen hoe het onderwijs en de stad je raakt en wat je er uit meeneemt. Van en met elkaar leren is daar zo goed zichtbaar, heel inspirerend. Veel plezier nog daar!