You decide for yourself what you think is possible

You decide for yourself what you think is possible is de zin die mij triggerde voor het schrijven van mijn nieuwe blog. 

In het leerproces van een kind, is het kind aan zet om de stappen te zetten binnen het leren. Wat mij inspireerde in de afgelopen dagen was de rol van de leerkrachten op de basisscholen The Neighborhoodschool en Mission Hill. Het kind krijgt de ruimte om eigen keuzes te maken. Ik ben hier een groot voorstander van. Met de verantwoordelijkheid die gecreëerd wordt, wordt serieus omgegaan. Een leerkracht staat aan de zijlijn om voor sturing of coaching te zorgen tijdens dit proces. De kinderen waren bekend met elkaars talenten en benutten deze ook. Ze vragen om elkaars mening, feedback, hulp of een kritische blik. Kinderen testen uit welke manier van leren voor hen het beste is om een doel te kunnen behalen. Kinderen leren tegelijkertijd ook dat de weg naar dit doel niet altijd een makkie is, maar ook moeilijk mag zijn. Soms moet je even wat stappen terugdoen om vervolgens weer vooruit te gaan. Leerzaam voor het kind, maar ook voor mij als leerkracht want ik mag zien hoe kinderen hun verschillende leerprocessen binnen de klas doorlopen. Een kind gaf tijdens het schoolbezoek aan haar leerkracht te zien als ‘learner’. En hoe gaaf is het als je leerlingen op deze manier naar je kijken.

Dit heeft mij laten kijken naar mijn eigen leerproces. Ik ben namelijk een bezige bij en zodra ik ergens enthousiast over ben, dan probeer ik dit uit, maar…. stel ik eigenlijk wel doelen voor mezelf? Zorg ik voor een focus of raak ik mezelf daarin kwijt? En dan betrap ik me er meteen op dat ik het woord doelen moet bijschaven naar het woord doel. Stap voor stap. Ik ben van mening dat wanneer jij een doel voor ogen hebt, het jou, op wat voor manier dan ook, het lukt om dat doel te kunnen behalen. Mijn voornemen na deze reis is dan ook om een doel te gaan formuleren en zo te zorgen dat ik nog meer eigenaarschap neem in mijn eigen leerproces. Want ook ik ben een ‘learner’. Ik zal me bij iedere stap afvragen wat of wie ik nodig heb om een stapje dichter te komen bij het einddoel. En daar komt bij dat ik een ontzettend fijn team ook me heen heb waarin ik, net zoals de kinderen, kan vragen om een mening, feedback of een kritische blik. 

Learning is not a choice, it’s an experience! 

Recommend0 recommendationsPublished in 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 07: Demonstration of mastery;, Reisblogs

5 reacties op “You decide for yourself what you think is possible”

  1. Daniëlle, na stap 1 komt stap 1 in jouw leerproces. Steeds even stilstaan, feedback halen, reflecteren
    en een nieuwe doel bepalen, dat is eigenaarschap. Dan ben je een echte learner. Op naar een mooi leerproces!

  2. het stellen van doelen helpt je om focus te maken: waar wil je heen en waarom? Maar ook: Wanneer ben je tevreden?
    Durf je je doel ook te delen met anderen, zoals bijv. je collega’s, de kinderen?

  3. Mooi om te lezen, Daniëlle, dat ik niet de enige ben die soms te snel vooruit wil hollen. Pas op de plaats en rustig nadenken. Nadat je voor jezelf één doel hebt, gun jezelf ook de feedback die je daarop nodig hebt. Wat Martijn al zegt, collega’s, directie en kinderen kunnen je daar zeker bij helpen!

  4. Lieve Danielle

    Ik heb je deze week zien genieten van al het moois. Ik heb je ook meerdere keren horen zeggen dat al ditzelfde moois ook voor chaos in je hoofd zorgt. Kun je nagaan wat de kinderen ooit voelen.
    Neem de tijd en ga stapje voor stapje aan de slag met je mooie leerdoelen. En vergeet af en toe niet stil te staan in het moment en te genieten van al het moois dat je al hebt bereikt…

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: