Why It’s Hard to Beat, But Also Hard to Find

Dag 3 op TNS:

Ondervonden:

Attending to the whole child: Progressive educators are concerned with helping children become not only good learners but also good people. Schooling isn’t seen as being about just academics, nor is intellectual growth limited to verbal and mathematical proficiencies.

Community:  Learning isn’t something that happens to individual children — separate selves at separate desks.

Collaboration: Progressive schools are characterized by what I like to call a “working with” rather than a “doing to” model.

Social justice:  Opportunities are offered not only to learn about, but also to put into action, a commitment to diversity and to improving the lives of others.

Intrinsic motivation: When considering (or reconsidering) educational policies and practices, the first question that progressive educators are likely to ask is, “What’s the effect on students’ interest in learning, their desire to continue reading, thinking, and questioning?”

Deep understanding: Facts and skills do matter, but only in a context and for a purpose.

Active learning: In progressive schools, students play a vital role in helping to design the curriculum, formulate the questions, seek out (and create) answers, think through possibilities, and evaluate how successful they — and their teachers — have been.

Taking kids seriously: Progressive educators take their cue from the children — and are particularly attentive to differences among them.

Gezien, ervaren, genoteerd:

  • Eigenaarschap delen tussen leerlingen en leerkrachten: deze vertalen kinderen naar ouders waardoor ouders het niet van de directeur horen maar ervaren van hun eigen kind
  • Verantwoordelijkheid: wie heeft welke taak momenteel en wat bereiken we wanneer we dit nog meer bij de kinderen leggen?
  • Hoe is eigenlijk de relatie tussen kinderen en leerkrachten en hoe kunnen we deze zo veranderen dat er ook een rol en verwachting wordt uitgesproken? Leerkrachten versus directie? School versus ouders?
  • Praten met en niet tegen elkaar: delen

Wat vraagt dit alles van mij als schoolleider? Nog meer op het proces zitten van de connectie tussen mij en de leerkracht en de kinderen. Anders dan met het proces tussen mij en ouders! Zitten er daarom wellicht twee deuren in mijn kantoor?

Recommend0 recommendationsPublished in Nieuws, Reisblogs

Deel deze post

5 reacties

  1. Ja juist die verbinding. En wellicht de verbinding tussen collega directeuren en andere professionals in onze organisatie meer rond het kind, het leren, ons leren vormgeven. Moois Justine nu daar en later hier! dagdag Edith

  2. Justine, mooie reflectie! En toch vraag ik mij af… Wat zie ik je dan doen? Wat ga je versterken? Hoe is de verbinding tussen jouw houding en gedrag als schoolleider en de houding en het gedrag van je leerkrachten?

  3. Mooi stukje over activa learning! Precies dat en dat vorm geven in ons Nederlands onderwijssysteem.
    Wat de connectie betreft, vooral die deuren openhouden en inderdaad blijven focussen op waar we (school, team, leerkrachten, directie, ouders en kinderen, de gehele community) voor staan. Dat vraagt om krachtig leiderschap en af en toe uit het proces stappen. Dat vraagt om eigenaarschap maar ook verantwoordelijkheid geven en nemen. Samen blijven verbinden vanuit de positieve gedachte die je samen als community wil naleven.

  4. Hoi Justine

    Mooie samenvatting van wat we hebben gezien. Je beschrijft voor jezelf 4 zaken die je inspireren of verder wilt uitwerken. Ik ben benieuwd naar hoe je dat gaat doen en hoe je zorgt voor de borging van de acties die daaruit volgen.
    Is het nodig dat je twee deuren hebt? Of kunnen deze dingen geintegreerd?

Laat een antwoord achter aan Sandra Beuving Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *