Where to start?

Eindelijk ga ik dan ook beginnen met mijn eerste blog. Dat betekent overigens absoluut niet dat ik nu pas begin met de voorbereidingen. Vanaf dat mijn collega Linde twee jaar geleden terug kwam met inspirerende verhalen ben ik al bezig met CES. Ik ben dan ook dankbaar verrast dat ik dit jaar mee mag!

Een kleine terugblik naar waarom ik het onderwijs in ben gegaan .. om daarna de verdieping te zoeken op mijn leervragen ..

In ‘mijn vorig leven’ zoals ik dat zelf noem was ik professioneel danseres. Al gauw kwam ik erachter dat dat me niet gelukkig maakte. Dus ging ik danslessen geven, waar ik veel energie van kreeg. Hierdoor kwam ik ook vaak op basisscholen terecht om workshops te geven. Hier kwam ik altijd zo vrolijk van thuis dat ik dacht …. met dat gevoel wil ik elke dag thuiskomen. Toen ben ik de Pabo FLEX gaan studeren op de HAN en 1,5 jaar geleden afgestudeerd. Sindsdien sta ik op OBS de Wizzert voor de groep. Waar ik het gevoel heb helemaal op mijn plek te zitten en nog steeds elke dag vrolijk thuiskom ?.

Je gelukkig voelen, fijn voelen, je welbevinden is een voorwaarde om te kunnen leren. Dit heb ik zelf mogen ervaren in mijn schoolcarrière. Mijn eigen welbevinden vind ik belangrijk in het onderwijs, want dat straal ik uit naar kinderen. Het welbevinden van de kinderen op mijn school vind ik net zo belangrijk. Hier heb ik dan ook altijd aandacht voor en maak de kinderen hier ook zelf bewust van. Wat kun je doen aan je eigen geluk? Doe dat! Hoe zorg je voor een growth mindset zodat je klaar bent om te leren? Dit stond afgelopen weken centraal in mijn lessen. Dit heb ik ook geprobeerd zichtbaar te maken voor de kinderen …. maar hoe doe je dit?

Binnen onze school zijn we bezig met een andere manier van rapporteren en gesprekken voeren. Zo is het rapport helemaal vernieuwd, veel meer vanuit het kind dan vanuit de leerkracht en hier hoort ook een andere manier van gespreksvoering bij. Namelijk met kinderen, ouders en leerkracht. Wat de betrokkenheid van ouders, maar ook van de leerling verhoogt bij hun eigen leerproces. Maar voor de kinderen om hierop te kunnen reflecteren, moet het wel inzichtelijk gemaakt worden. Het liefst zie ik de kinderen hun eigen doelen stellen, een eigen plan bedenken hoe hier te komen en hierop reflecteren en zichzelf kunnen beoordelen. Om vervolgens het plan bij te stellen of nieuwe doelen op te stellen. Hoe organiseer je dit? Hoe ziet het er in de praktijk uit? Hoeveel werk is het voor de leerkracht? Hoe verbind je het welbevinden hieraan? Hoe monitor ik de succesbelevingen nog meer zodat ik en de kinderen nog meer energie krijgen van het leren? Hoeveel doet de leerkracht en wat doet de leerling?

Oftewel; hoe zien betrokkenheid en welbevinden eruit op een CES school?

Tijdens deze reis probeer ik nog meer diepgang en andere ingangen te vinden om te kijken naar onderwijs. Hierdoor verwacht ik mijn vragen nog meer te kunnen aanscherpen of te veranderen. Door in gesprek te gaan met anderen en open te staan voor inspiratie hoop ik met een volle rugzak aan inspiratie, kennis en energie terug te komen uit the big Apple.

ps; ooit droomde ik dat het dansen mij de wereld over zou brengen, dat heeft het niet gedaan. Maar nu mag ik toch voor het werk zo’n gave trip maken …. leuk toch hoe het kan lopen in het leven ?

 

 

 

 

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

3 reacties op “Where to start?”

  1. Claudia! Wat is dit leuk om te lezen. Ben erg benieuwd wat je allemaal kunt halen voor jezelf, maar ook voor ons als collega’s.

  2. Claudia, bij de laatste bijeenkomst hebben wij samen gesproken over o.a. de passie die we hadden voor het onderwijs.
    Ik vind het heel waardevol om jouw verhaal te mogen horen en op de school waar jij nu werkt zoveel veiligheid en mogelijkheden te vinden om jezelf verder te ontwikkelen. Ik zie er naar uit om deze reis met o.a. jou te mogen maken en met een rugtas aan mogelijkheden voor onszelf terug te komen gr Edwin

  3. Beste Claudia,
    Mooi hoe jij in je blog de kern van ervaringsgericht onderwijs (welbevinden en betrokkenheid) koppelt aan deze reis. Je gelukkig voelen, fijn voelen, je welbevinden is zeker een voorwaarde om te kunnen leren. Mooi om te lezen dat jij je plek hebt gevonden in het onderwijs bij de Wizzert. Kan je voor jezelf ook een koppeling maken met je persoonlijke ontwikkeltocht binnen onderwijs? Wat heb jij nodig om je goed te voelen en betrokken te zijn bij jouw vak? Wat zijn daarbij belemmerende en bevorderende factoren? Ik ben heel benieuwd naar alle mooie dingen die jij op je reis tegen gaat komen. Ik wens jullie een hele mooie en leerzame reis!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: