What Parker meant to me————-
Afgelopen woensdag hebben wij New York Brooklyn New School bezocht.
De leerlingen die naar deze school komen, komen uit allerlei buurten, ook families met een lager inkomen hebben de mogelijkheid om ingeloot te worden.
Naast dat er lezen, schrijven en rekenen wordt geleerd zijn er ook projecten. Gedurende projecten word ook bij deze school eigenaarschap aangemoedigd.
De leerlingen hebben zichtbaar hun best gedaan met de projecten. Dit is terug te zien aan de tekeningen en werkjes aan de muren van de school. Op de tekeningen aan de muur is duidelijk te zien dat de populatie van de leerlingen een multiculturele achtergrond hebben.
Door de zelfsturend benadering van de leerling is het naast het revision systeem, mogelijk om het beste uit zich zelf te halen. Leerlingen zijn niet in één keer klaar maar kijken meerdere keren naar wat zij kunnen verbeteren via feedback van de leerkracht.
De school die wij donderdag hebben bezocht is de Francis W. Parker Charter Essential School in Boston opgericht door Ted Sizer.
Ondanks de velen indrukken van de afgelopen week gaf voor mij deze school veel rust waardoor ik mij goed kon concentreren. Een informatiemapje lag klaar en veel visuele ondersteuning betreft de CES principes was ook van meerwaarde.
Gedurende deze dag is er onder andere gericht gekeken naar de CES principes. Er waren mogelijkheden om momenten in klassen te observeren. Bij terugkomst naar de gezamenlijke ruimte werden er situaties besproken en wat voor CES principes daar bij hoorde.
Mijn observatie was een Spaanse les met dertien en veertienjarige leerlingen. In het klaslokaal was er veel visuele ondersteuning in het Spaans. Er werd alleen Spaans gesproken.
De leerkracht beeldde veel uit met lichaamstaal. Door haar enthousiasme was er veel betrokkenheid.
Er was veel visuele ondersteuning in de klas , de leerkracht had alleen een pak kaarten.
Hier hoorde de CES principe: “Minder is meer, diepgang boven oppervlakkigheid” bij.
Wanneer ik aan mijn leervraag denk en met enkele leerlingen heb gesproken komt ook hier het stukje betreft reflectie feedback en revisie weer terug. De leerlingen laten met trots hun portfolio zien waar reflectie en revisie duidelijk terugkomt.
Enkele feedback dat leerlingen hebben gegeven wat hun heeft gemotiveerd op deze school zodat zij het beste uit zich zelf kunnen halen, was als volgt:
– “ I’m aloud to make mistakes, you can demonstrate the mastery of the skills”
– “Teachers make it fun“
– “There is trust, there is a justice community by students, when trust is broken by a student the committee talks to the student to help the student whom broke the trust with problem solving skills”
– you learn how to learn for yourself
– you learn how to advocate for yourself
And in conclusion; what says it all,
“’Parker made me love to learn”’
Recommend0 recommendationsPublished in Geen categorie