20191024 091423

Wensen

Mijn naam,  Desirée,  betekent wensen! Hierdoor heb ik altijd het gevoel gehad dat ik zeer gewenst was bij mijn ouders en bij mijn familie.  Da’s een goed gevoel. 

Gelijk bij het betreden van de eerste school voelde ik een emotie opkomen,  bij alle volgende scholen had ik dat ook. Gisteren bij de Art highschool ‘brak’ ik. Zij kijken zo anders naar mogelijkheden bij kinderen. Hun glas is half vol ipv half leeg. Het is mijn werk om passend onderwijs in de scholen vorm te geven, waarbij ik meedenk mbt het ingezette proces en de inhoud. Daarna bespreken we met elkaar wat er nodig is mbt de ondersteuningsbehoefte van de leerling- leraar- team op het gebied van leren en/ of  gedrag bij het in te zetten arrangement. 

Hierbij ervaar ik regelmatig bij de gesprekken op de scholen dat het glas meestal half leeg is. Ik voel dat scholen ervaren dat ze formeel eerst stappen moeten zetten,  voordat ze hun basisondersteuning  kunnen ophogen naar extra ondersteuning.

Ik voel nu ik vijf dagen in deze CES scholen rond mag lopen,  dat ik een gedragen visie mis op passend onderwijs. Zowel vanuit SAAM* als vanuit de afzonderlijke scholen. Ik mis hierin een visie die binnen scholen wordt uitgedragen en wordt gedragen door alle leraren, leerlingen én hun ouders. 

Ik wens voor iedere leerling- leraar- team dat we met elkaar deze visie mogen ontwikkelen en mogen oefenen om deze visie met elkaar te gaan (uit) dragen. De visie moet visueel herkenbaar zijn in de scholen. Wekelijks besproken worden binnen het team en in de klassen. Ik weet nog niet hoe,  maar ik wens voor iedereen binnen SAAM* dat dit mag worden uitgewerkt. Want ontwikkeling bij leerlingen mag verschillen in tijd! 

Ik geloof in passend onderwijs,  wat ook maakt dat ik ongelooflijk geraakt wordt door de mogelijkheden die leerlingen hier krijgen door te werken aan hun mindset en hun vaardigheden. De uitspraak ‘Failure is part of succes’, geeft aan hoe je leraren en kinderen kunt sterken om anders naar ontwinkeling en processen te kijken. Het is een kans voor al onze scholen om dit sterk op te nemen in hun visie en onderwijs.  Dat is mijn wens!

Ik wens dit graag verder te mogen uitwerken. 

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

Deel deze post

3 reacties

  1. Desiree, wat kan jij doen om alle kinderen maximale kansen te geven in Nederland? Om te denken vanuit mogelijkheden? Om dingen die (nog) niet zo goed lukken als basis voor leren te zien? Ik ben heel benieuwd naar jouw persoonlijke leerervaringen. Misschien dat we daar volgende week eens over kunnen bijpraten. Goede reis terug!

  2. Visie is waar alles mee begint en van daaruit kun je gaan bouwen. Vanuit a tone of decency and trust met goals apply to all students en personalization. Dat vraagt vertrouwen hebben in de vele mogelijkheden van ieder kind en dat vraagt weer om bepaald leerkrachtengedrag. Het vraagt buiten de geijkte kaders te gaan en mogelijkheden en kansen durven te zien. Dat kun je niet alleen, dat zul je samen met collega’s, scholen, experts, bestuur maar ook samenwerkingsverbanden moeten gaan durven.
    Mooi Desiree, om het gesprek over visie op passend onderwijs aan te gaan! Benieuwd hoe je dit gaan aanpakken en vorm gaat geven. Ik blijf jouw proces naar een gezamenlijke visie met belangstelling volgen!
    Fijne terugreis morgen!

  3. Gebrek aan visie of…. meer gaan zijn wat we zeggen? Alle scholen zijn vanuit onze SAAM* uitgangspunten nu volop in gesprek over hoe hun visie in schoolplan te ‘vervatten’ fantastisch wanneer jij jouw input levert! Goede thuisreis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *