Wat een indrukken.

Zo eindelijk tijd en de rust gevonden om weer eens aan het schrijven te gaan.
Zit nu in Boston en we hebben twee scholen bezocht. De Eerste heet de Neighborhood school en vandaag de New Brooklyn school.Qua populatie en grootte duidelijk verschillend. De eerste heeft 300 leerlingen, zitten in een ouder gebouw en hebben veel minder financiën.De Brooklynschool heeft 722 leerlingen, en heeft zelfs een wachtlijst De ces principes verschillen echter niet en beide scholen hebben een bevlogen team.

Wat een prachtig stukje onderwijs heb ik op beide scholen gezien, kinderen zeker op de Neighborhood school, waren uitstekend in staat om hun kwaliteiten te benoemen en waren mondig in het uitleggen van de kenmerken van de school:,, It gifs us fun to learn here”,zeiden ze. Op beide scholen wordt erg veel tijd gestoken in het leren zien en uiten van emoties, het proces om tot een einddoel te komen is zeer belangrijk, met vallen en opstaande. Van vallen leer je zeker ook, vandaar dat dit ook besproken en/of beken wordt . Zelf verantwoordelijkheid nemen en plannen zie je in hun werk terug. Zou ik op een vraag snel met een uitleg komen, worden kinderen met een wedervraag weer zelf tot nadenken gezet. In Nederland zie je veelal opgeruimde kasten en wanden.Daar worden alle woordspinnen etc. Opgehangen zodat kinderen ze nog een terug kunnen lezen. Resultaten van werk zie je terug in de klas en gangen zodat anderen hun werk mogen bewonderen.

Morgen ga ik me vooral richten op de kind gesprekken, welke gesprekstechnieken worden gebruikt om het kind aan te zetten tot zelfreflectie en zich verder te verdiepen. Ik zou nog 500 woorden kunnen schrijven over de indrukken die ik van deze twee scholen heb maar dan zal de lezer wellicht afhaken (: .

Recommend0 recommendationsPublished in 10 principes, Reis2019, Uitwisseling

2 reacties op “Wat een indrukken.”

  1. Erny van Leusden

    Ik denk dat we zeker kunnen leren van de wijze waarop ruimte wordt gegeven aan de leerlingen om hun verantwoordelijkheid daadwerkelijk te kunnen nemen. Mooi dat je dat hebt herkend. Hetzelfde geldt voor de procesgerichte benadering. Wat levert het op? Welke consequenties heeft het voor jouw handelen? Hopelijk zie je morgen mooie dingen in de gesprekken!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: