Op 6 mei vertrek ik SAAM* met collega’s naar de Verenigde Staten, waar ik hoop op een inspirerende reis die mijn spreekwoordelijke onderwijsrugzak vult met meer, andere of nieuwe zienswijzen op de ontwikkeling van kinderen. Om me te laten inspireren door deze Essential schools en na afloop van deze reis een propvolle onderwijsrugzak te hebben met ervaringen die mij kunnen inspireren en ondersteunen in het vormgeven van dat essentiële onderwijs, dien ik te weten wat ik nu zie als essentieel.
Wat bindt mij nu tot het onderwijs? En… Wat bindt mij na deze reis?
Ik verwacht op deze vraag geen ander antwoord te kunnen geven. Voor nu weet ik dat ik me tot het onderwijs aangetrokken voel, omdat ik kinderen wil leren wie ze zijn, om zo de beste versie van zichzelf te kunnen worden.
Wat weet ik nu? En …. wat weet ik straks?
Wat ik weet is dat leerlingen vaardigheden als spreken, schrijven, luisteren, rekenen en spellen nodig hebben om zichzelf, de ander en de wereld om hen heen te leren kennen.
Wat doe ik nu? En, wat doe ik straks?
Maar doe ik wat ik hierboven schrijf? Zie ik deze vaardigheden als middel tot een groter doel. Eerlijk: nee, niet altijd. Vaak ben ik bezig met de kwaliteit van ons onderwijs en laat deze kwaliteit met name bepalen door bijvoorbeeld een Eindtoets die door onze groep achters (momenteel) gemaakt wordt. Natuurlijk kan een toets iets zeggen over de vaardigheden die onze leerlingen beheersen en daarmee iets over ons leerkrachthandelen, maarja… bepalen we de kwaliteit van een kind alleen met behulp van een toets? Voor rekenen en taal? Tja, hier schaam ik me toch een beetje voor.
Goed om hier dus weer eens naar je eigen bij stil te staan… ‘Waartoe ben je er?’
Zin! Enorm veel zin, om SAAM* met jullie mijn onderwijsrugzak te vullen en te genieten.
Recommended1 recommendationPublished in Reis2023
4 reacties
Pleun, wat blijft het toch altijd een uitdaging om je niet te verliezen in data maar om het gehele kind in het grote geheel te blijven zien. Ik ben er van overtuigd dat je tijdens de reis veel gaat zien, horen en voelen om zowel in je onderwijsrugzak als ook jouw persoonlijke rugzak te stoppen. Verwonder je, geniet, laat je verrassen en kom vooral vol ideeën terug naar huis.
Fijn Pleun dat ook jij ginds gaat leren! Bedenk me ineens, wellicht moet het minder gaan over wat je in je rugzak stopt maar meer in je merg verankerd ? Want je motiveert helder waarom je in het onderwijs wilt zijn > kinderen de kans bieden zichzelf te leren kennen, moois van zichzelf waar te maken. Goed hoe je getuigt van wat je wezenlijk vindt en kwetsbaar in wat je soms over het hoofd ziet. Hopelijk ga je belang van gecijferd en geletterd zijn los zien van de toetsen… en hoe je daarnaar kijkt. Want zijn m.i. twee verschillende dingen. Ofwel > lekker op zoek naar de vele manieren waarop je kwaliteit inzichtelijk kunt maken. Van de basisvaardigheden en in de volle breedte. Nieuwsgierig wat je mee gaat nemen in je handelingsrepertoire en als basis voor de dialoog ook binnen school > kun je mooi met Minke over stoeien;-). Alle goeds voor jou!
Hey Pleun,
Je onderwijsrugzak zal zeker verder gevuld gaan worden! Laat je verwonderen en inspireren. We hebben al wat gesprekken gehad m.b.t. deze reis. Ik ben heel benieuwd wat of wie jou gaat raken in je onderwijshart. Geniet van deze unieke ervaring. Ik blijf je volgen.
Ha Pleun,
Die struggles ja….doe je wat je doet omdat het “nou eenmaal moet” óf doe je wat je doet omdat je ziet wat het oplevert bij de kinderen….
Elke dag mee bezig, zéker na de reis die ik ook maakte.
We gaan het er vast nog vaak over hebben samen!
Succes en veel plezier!