persoonlijke-ontwikkeldoelen-opschrijven

Waarom moeilijk doen als het samen kan?

Yes, mijn eerste blog is een feit! Super leuk, maar ook erg spannend. Zeker omdat ik er nog niet uit ben met mijn leervraag. Ik wil eigenlijk te veel, er zijn zoveel onderwerpen die ik interessant vind. 🙂

Over een paar weken gaan we naar Amerika en hier heb ik ongelofelijk veel zin in. Ik ben erg benieuwd wat ik allemaal ga zien en beleven. Aan de hand van de verhalen van collega’s ben ik nieuwsgierig geworden naar onderwijsconcepten in andere landen.

– Hoe gaan zij te werk met doelen?
– Hoe houden ze het proces in de gaten?
– Werken ze met rapporten of hebben ze een portfolio?
– Zijn de leerlingen eigenaar van hun ontwikkeling?

Dit zijn allemaal vragen die door mijn hoofd heen gaan. Vanuit deze vragen heb ik mijn leervragen geformuleerd.

Gericht aan de leerkrachten:

– Hoe geven de leerkrachten inzicht in welke doelen de leerlingen nog moeten behalen? En hoe geven zij de leerlingen het vertrouwen om door te gaan naar de volgende stap?

Gericht aan de leerlingen:

– Hoe krijg jij inzicht in jouw vaardigheden en of je klaar bent voor de volgende stap? Op welke manier ben jij eigenaar van jouw ontwikkeling?

Omdat mijn leervragen nog erg groot zijn wil ik ze gaan verkleinen, hiervoor vraag ik hulp van jullie! 🙂

het mooiste dat je een kind kunt geven is een kans

Recommend0 recommendationsPublished in 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 07: Demonstration of mastery;, 09: A tone of decency and trust, Nieuws, Reis2019

Deel deze post

6 reacties

  1. Hallo Ivonne, je hebt helemaal gelijk. Hulp vragen is een onderdeel van leren en ontwikkelen. In je blog zit een duidelijk rode lijn. Je bent benieuwd naar de manier waarop doelen gesteld worden en de manier waarop feedback over het leren en ontwikkelen gegeven/gevonden wordt. Mooie vragen! Misschien kan je bij jezelf bekijken wat jij nodig hebt om jouw leren inzichtelijk te maken. Veel plezier!

  2. mooie eerste blog, supergoed om hulp te vragen! Soms denken we als onderwijsprofessionals weleens dat wij geen hulp meer mogen vragen, of alles moeten weten, terwijl er een enorme kracht zit in het stellen van een hulpvraag. Lekker blijven doen dus.
    Zoals Sandra ook al aangeeft zou ik je adviseren om de blik ook even naar binnen te werpen. Waarom vind ik deze thema’s belangrijk, welke waarden zitten daaronder en wat zeggen die over mij als professional? Dat zijn vragen die je kunnen helpen bij het kleiner maken van je vragen.
    En verder: houd gewoon een open blik daar in de VS, geef je ogen de kost, vraag door op het waarom van wat je ziet en verbindt dat aan je eigen waarden. In gesprek met je collega’s komen daar vast mooie inzichten uit.

    1. Je vragen zijn misschien groot, maar je hebt duidelijk een missie en een doel.
      Jij wilt doelen halen met je kids maar ze ook volgen.
      Ga ervaren en beleven.
      Benieuwd naar jouw eerste bevindingen!

  3. Hoi Ivonne,
    Je vindt jouw leervragen nog te groot en wilt ze graag verkleinen en vervolgens sluit je af met: “het mooiste dat je een kind kunt geven is een kans”
    Hoe mooi is dat als uitgangspunt van je persoonlijke leervraag?! Wat versta je onder een kans? Wat zou je een kind willen geven? Als ik (Ivonne) ieder kind een kans wil geven wat vraagt dat dan van mij als leerkracht?
    Je gaat mooie dingen zien in Amerika. Ga ervan genieten en doe ermee wat jou past!

  4. Hoi Ivonne, hierboven staan al wat fijne suggesties. Voor nu kan ik er niet veel aan toevoegen. Misschien kun je je vragen ook aan je collega’s en leerlingen stellen. Mogelijk helpt het je je leervraag kleiner te maken.
    Werkse en tot snel.

  5. Ivonne, heerlijk gewoon bij een eigen doel beginnen. Wat wil jij ? Waar wil jij voor gaan? Wat maakt jou blij in jouw onderwijs ? Waar zou jij meer ruimte voor willen ? Wat gaat je steengoed af ? Waar twijfel je ? Heerlijk veel vragen om vervolgens te proberen focus en diepgang te maken op enkele punten. Heb het fijn, goed en leer mooi samen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *