Vrijheid binnen een hechte gemeenschap

De afgelopen 2 dagen hebben we The Neigborhood School bezocht. Er waren verschillende overeenkomsten met Castle Bridge, het gemeenschapsgevoel is hier bijvoorbeeld ook heel sterk.

Wat ook opvalt is de vrijheid die leerkrachten en leerlingen krijgen. Leerkrachten krijgen de vrijheid om het curriculum vorm te geven en lessen te geven over onderwerpen waar ze zelf enthousiast over zijn. Tijdens projecttime krijgen de kinderen de vrijheid om te werken aan projecten die ze zelf bedenken.

Op deze school ligt, net als bij Castle Bridge, de nadruk op het proces. Niet alles hoeft te lukken of goed te gaan, kinderen hoeven niet altijd blij te zijn. Door middel van reflectie leren de kinderen op deze school juist veel van deze ervaringen.

Ik denk dat het Nederlandse onderwijs erg gericht is op het eindresultaat en op het individu. Wat zou het mooi zijn als we ons meer op het proces richten en meer gemeenschapsgevoel creëren!

 

Recommend0 recommendationsPublished in 04: Personalization, 08: Commitment to the entire school

1 reactie op “Vrijheid binnen een hechte gemeenschap”

  1. sandrabeuving

    Beste Linde,

    Je hebt mooi beschreven welke verschillen je hebt gezien. Welke stappen wil jij als leerkracht met jouw groep zetten?Wat heb jij als leerkracht nodig om je meer te richten op het proces en op de gemeenschap? En wat hebben de kinderen in je klas daarvoor nodig?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: