Central park east 1
Na zo’n dag als vandaag zit je hele hoofd vol met ideeën, dingen die je het liefst meteen zou willen toepassen in de praktijk. Ik kies er voor om het mooiste en voor mij de kern van vandaag te delen, maar er was zoveel meer. Hier wil ik iedereen graag over bijkletsen.
Vandaag vertelde een jongen van een jaar of 6 mij over zijn vilten schildpad. Hij had deze zelf gemaakt met naald en draad. Mijn natuurlijke reactie was: “Wow, that looks amazing!”. De leerkracht kwam naar mij toe en zei dit: “On this school we don’t give compliments about the work, but we ask questions”. Dit ging ik proberen. Ik vroeg de jongen hoe hij dit gedaan had. Ik kreeg een super gedetailleerde beschrijving van A tot Z en weer wilde ik zeggen: “Wat heb je dat goed gedaan”. In diezelfde klas werkte kinderen van 6/7 jaar zelfstandig met lijmpistolen. Bij deze kinderen heb ik vragen gesteld en zij vertelde mij hoe je een lijmpistool gebruikte, maar dat zij, haarzelf pas wel flink had verbrand. Ik vroeg haar: “Hoe kwam dat?” en ze zei: “Mijn handen waren zweterig. Ik weet nu dat ik droge handen moet hebben.”
Een jongen in deze zelfde klas kwam naar de leerkracht en zei: “It is hard. Can you help me?” Ze vroeg wat er moeilijk was en beaamde dat dit heel moeilijk was. Ze vroeg: “What do we do when things are hard?” De jongen zei: “When things get tough you need to work harder.”
6-7 jarigen en zo reflectief zijn, wauw.
In de nabespreking vroeg ik Bruce, de leerkrachten en de principal: Hoe beëindig ik zo’n gesprek? Mag ik nooit een compliment geven? Het kwam er op neer dat als jij als leerkracht complimenten geeft over het product, zij een bepaalde maatstaaf opbouwen en hun werk daaraan willen voldoen. Ze werken voor jou en willen jou trots maken. De kinderen moeten zelf kritische denkers worden en het product naar hun wens maken. Natuurlijk mag je een compliment geven over het proces, maar een thankyou is ook oké.
Door dit alles toe te passen, krijg je resultaten zoals de insecten van de omslag. Dit is gemaakt door 7-8 jarige. Hiervoor is wel voorkennis nodig. Waar zitten de poten van een insect bijvoorbeeld? Hoe zien de vleugels van een vlieg er eigenlijk uit en hoe maken we dat?
Ik heb vandaag zo ontzettend veel dingen gezien die ik mee wil nemen en al mijn collega’s over wil vertellen.
Recommended1 recommendationPublished in Reis2024
5 reacties
Wat een mooi inzicht! Gave school hè! Veel plezier in Boston.
Prachtig mooi leermoment voor jou! Benieuwd wat het doet met jou als persoon ook, geen complimenten meer maar vragen. De kinderen gaan blij worden van jou!
EN een dikke knuffel voor jou, omdat je die soms ook gewoon heel erg kunt gebruiken.
Gaaf hoor! Wat een prachtig inzicht heb je opgedaan. Wij zijn vaak van nature gewend om het compliment te geven, maar hoe waardevol is dat nou eigenlijk. Een kind mag zeker trots zijn op het resultaat. Maar hoe gaaf is het als het kind trots mag en kan zijn/ en is over wat hij vandaag geleerd heeft? Vragen stellen, vragen stellen en nog veel meer vragen stellen. Nu dan ook een vraag voor jou: wat heeft dit inzicht je opgeleverd, wat heb jij geleerd?
Ah mooi zeg! Alhoewel ik moet je natuurlijk geen compliment geven🙃.
Krachtig te lezen hoe wat zo klein lijkt zo betekenisrijk is. Zo benieuwd wat je er van in jezelf opslaat. Veel moois op Parker voor jou.
En dan ben je in een andere omgeving met zoveel moois. En jij haalt daar de parels uit. Neem ze mee naar hier en deel je ervaringen met de kinderen en ons. Ben zo benieuwd.
En ook een knuffel! 😘