‘Er zijn nog plekken vrij voor de CES reis naar Amerika…’. Dit bericht kwam vanuit directie op woensdag onze teamapp binnen. ‘We moeten het alleen wel morgen aan het eind van de dag weten, want vrijdag zal de loting zijn’. Ik had al eerder over deze reis gehoord van een vriendin die een aantal jaar geleden mocht gaan. Ze was laaiend enthousiast over deze leerzame, mooie, maar ook intensieve reis. Ze vertelde over de scholen die ze had bezocht, hoeveel ze van én met haar collega’s had geleerd en wat een mooie mensen ze ontmoet had. Een klein steekje jaloezie kwam toen wel naar boven. Weinig tijd om na te denken was er niet, maar dit was ook niet nodig. Een droom die uitkwam: ik mag mee!
Gauw de reisverzekering regelen en het stond vast. Toen kon de voorpret echt beginnen. Ik keek uit naar de eerste bijeenkomst, want er stonden weinig bekende namen in de lijst met mailadressen. Dit bracht ook een gezonde spanning met zich mee, want ik had geen idee wat ik kon verwachten.
Tijdens de eerste bijeenkomst zijn we begonnen met een kort voorstelrondje en hebben we besproken wat een ieder gemotiveerd heeft zich op te geven voor deze reis. Ook hebben we stil gestaan bij de praktische zaken die zo’n reis met zich meebrengt en hebben we het tijdspad tot 6 mei besproken. Vervolgens zijn we met tweetallen aan de slag gegaan met ons persoonlijke leerdoel voor de reis. Ik heb gedurende de afgelopen jaren meerde filmpjes voorbij zien komen over onderwijs in Amerika. Wat me toen opviel was de grote motivatie van de kinderen en de mate waarin zij eigenaarschap hadden over hun leerproces. Interessant, dacht ik, dus dit is iets dat ik mee wil nemen in het concept van mijn leerdoel. Ook ben ik na deze bijeenkomst navraag gaan doen bij collega’s. Naar welke zaken zijn zij nieuwsgierig? Hierin stond inclusief onderwijs centraal en kwam ook eigenaarschap van kinderen naar voren.
Tijdens de tweede bijeenkomst hebben wij ons persoonlijke leerdoel op een kaartje geschreven, inclusief adres. Benieuwd wanneer deze weer in de bus komt vallen.. Ik heb uiteindelijk gekozen om het onderwerp eigenaarschap mee te nemen in mijn leerdoel, omdat inclusief onderwijs bij meerdere collega’s voorbij kwam. Uiteraard kan ik ook van hen leren als zij hier antwoorden op zoeken, dus ik koos ik er voor om voor mezelf op zoek te gaan naar ‘hoe kan ik leren leerlingen te stimuleren eigenaar te zijn van hun eigen leerproces’. Ook zijn we verder in Theorie U gedoken. Een veel gehoorde uitspraak: er gaat gehuild worden! Je hebt een bepaalde verwachting en mindset die zich gedurende de reis zal gaan ontwikkelen. Er zal tijdens deze intensieve reis, hoogst waarschijnlijk, een moment komen waarin deze verwachtingen en mindset een klap zullen krijgen. Dit is echter wel nodig om vervolgens weer met een frisse en vernieuwde blik verder te kunnen gaan. De bijeenkomst sloten we nog af met de laatste praktische zaken.
Ik kijk enorm uit naar deze reis en ik zal jullie op de hoogte houden via blogs over het verloop van de reis.
Groetjes Anne
Recommend0 recommendationsPublished in Reis2023
3 reacties
Mooi hoe jij ons voorbereidingsproces omschrijft Anne. Ik ben heel benieuwd welke inzichten je over eigenaarschap gaat vinden en hoe je vervolgens de vertaalslag gaat maken de kinderen op de Pius X. Nu dus al nieuwsgierig naar je volgende blog of vlog!
Dag Anne,
interessante vraag wel die je stelt over hoe je kinderen kunt stimuleren eigenaar te zijn. mijn eerste gedachte daarbij is dat motivatie de sleutel zal zijn. Als je gemotiveerd bent om te leren, dan is eigenaarschap misschien wel (bijna) vanzelfsprekend? Of is motivatie juist een gevolg van eigenaarschap?
En hoe zit dat eigenlijk bij jou als professional? Hoe ben jij zelf eigenaar van je eigen leerproces?
We gaan het vast allemaal ontdekken en uitvoerig bespreken.
succes met de laatste voorbereidingen!
Martijn
Mooi hoor Anne hoe jij met je blog ook wat inzage geeft in de voorbereiding van de groep. Wat mij betreft duik je ook weer wat terug in je eerste verdieping omtrent deze reis, wat je gezien / gehoord hebt > de motivatie van kinderen. Is die daar groter dan bij jou op school ? Waar denk je dat aan te zien ? wat denk je dat daarvoor nodig is van de professional > ga goed kijken naar wat je leraren ziet doen. Daarmee komen antwoorden op vragen over zelfstandigheid en eigenaarschap ook naar voren denk ik zo. Dat je kiest voor eigenaarschap omdat bij meer collega’s inclusie voorbij kwam….. Er zou wel eens een hele sterke combinatie te maken kunnen zijn > hoe is het realiseren van meer autonomie bij kinderen helpend op de weg naar inclusiever onderwijs :-). Ofwel > hou mooi vast waar je belangstelling ligt. Nieuwsgierig naar wat je mee neemt voor jouw handelingsrepertoire en voor de professionele dialoog met collega’s. Ga het heel goed hebben daar!