Using one’s mind well

Using one’s mind well!

Na een paar heerlijke vakantie dagen hier in New York, is vandaag de start gemaakt met onze eerste dag van de studiereis in de USA. Dat waar we oorspronkelijk voor hier zijn!

The Neighborhood school in New York stond op het programma. We hadden een volle dag met als doel zoveel mogelijk te zien op deze bijzondere school. Een school van waaruit gewerkt wordt met een duidelijke visie, een missie die te voelen is in alle lagen van de school. Zoals de directeur omgaat met zijn personeel, zo gaat de leerkracht om met zijn leerlingen. Vanuit een basisvertrouwen en gedeelde verwachtingen voor ieders betrokkenheid gaan deze mensen met groot respect met elkaar om.
Wat een openheid heb ik gevoeld van deze school om een kijkje in hun keuken te geven!
Zoveel indrukken, zoveel dingen om over na te denken en dit langs de lijn van ons eigen onderwijs te leggen, langs mijn eigen opvattingen en mijn situatie waarin ik werk. Te veel om allemaal te vertellen in deze blog.
Maar wat heeft nu aan het einde van deze dag het meeste indruk op me gemaakt?
Alles wat er gebeurt in deze school wordt omgezet in een lerende situatie. Geen moment van de dag wordt hier onberoerd gelaten om iets van te leren. En dat in de breedste zin van het woord. Werken vanuit een context wordt gebruikt om alle doelen die er zijn voor een kind ook daadwerkelijk aan te raken en te gebruiken. Waarbij er ook uitgebreid de tijd wordt genomen om uitleg te geven over ‘The Why’. En om vragen te stellen aan kinderen die hun geest prikkelen.
Ik was getuige van een gesprek tussen een leerkracht en een leerling waarbij zij als coach steeds een open vraag stelde. De essentie van die vraag was iedere keer: use your mind well, zonder dat er een oordeel van de coach of een eindproduct aan vast zat.
Een parel van gesprek, wat een gave als je dat kunt! Met zoveel overtuiging en rust, echt iets om positief jaloers op te worden!!
Maar leg dat eens langs mijn eigen waarden, mijn eigen manier van werken. Hoe verhoudt zich dat tot hoe ik werk op dit moment. Wat heb ik te doen om dit te ontwikkelen, als mens, als leerkracht of zelfs als intern begeleider.
Er zit nog een groot verschil van hoe ik het zou willen en wat op dit moment de realiteit is. In gesprek met andere collega’s kwamen we tot de conclusie dat het systeem in Nederland vaak leidend is, of moet ik zeggen ‘lijdend’. We zijn als het ware fixed in het systeem.
De manier van werken op deze school, daar kunnen wij op dit moment alleen maar van dromen, tenminste als je uitgaat van het grotere geheel. Geen haalbare kaart voor nu misschien maar zeker de moeite waard om eens verder te onderzoeken.
Zoals een collega in haar blog zei: dream big. De zoektocht voor mij, en mogelijk nog een aantal van onze mensen hier meer is, wat kan dan er wel! Als je uitgaat van je eigen missie en volledige overtuiging, je dromen, de drive om het zo te doen, wat maakt dan dat ene verschil? Als je weet waarom je iets wilt, wat kan het dan worden en hoe zou dat eruit kunnen zien. Die vraag neem ik mee naar de volgende dagen.
Using my mind well!
Recommend0 recommendationsPublished in 01: Learning to use one’s mind well, 02: Less is more, depth over coverage, 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 09: A tone of decency and trust, Nieuws, Reis2019

7 reacties op “Using one’s mind well”

  1. Hans Heinrichs

    Mooi dat je een inkijkje krijgt in de essentie van onderwijs.
    Tenslotte begint het allemaal met relatie en communicatie met elkaar. Dat is het fundament van goed opvoeden/ onderwijs.

  2. Hallo Sanne, zo te lezen was het een mooie dag voor je. Goed ook dat jullie in gesprek raakten over ‘het systeem’. Vaak laten we ons vangen door onmogelijkheden die wij zelf creëren. Toch is er meestal meer ruimte en mogelijk als we durven de ruimte te nemen. Wat heb jij nodig om te oefenen met mooie open vragen en voeren van oprechte gesprekken? Wat zou je in Nederland willen doen, maar vraagt echt lef? Veel plezier op de tweede dag!

  3. Oh wat mooi hoe jij gezien hebt dat echt alles ginds wordt ‘omgezet’ in lerende situaties; dat er geen kansen onbenut blijven. Dat is zo’n mooie bril om door te gaan kijken in je eigen praktijk. Aansluitend ook wel bij ‘using your mind wel’….
    En dan over het systeem in Nederland. Goed dat je in zin later stelt ‘we zijn als het ware fixed in het systeem’… Want echt… ga dat dan maar mooi met al je reisgenoten doorbreken. Stil staan bij hoe wij zelf stiekempjes systemen in stand houden zonder dat duidelijk is wat de bedoeling ervan is én soms met de opmerking dat anderen vinden dat het zo moet. Jullie krijgen de ruimte, pak ‘m, maak ‘m mee waar, zeg wat je nodig hebt om die ruimte goed in te vullen. Ik werk er graag heel graag zelfs aan mee!

  4. Wat een mooie dag, Sanne! Waarom doen we de dingen, zoals we ze doen..? En die vraag een paar keer achter elkaar stellen, volgens mij kom je dan tot het antwoord; de échte bedoeling!
    Mooi dat jij die bedoeling vandaag hebt mogen zien. Op naar de volgende bezoeken.. Dream big!

  5. Hoi Sanne, echt gaaf om te lezen hoe je schrijft en wat je ziet/meemaakt. Heel levendig en inleefbaar voor de lezer! Ik lees zelf veel over sociale systemen (USA, UK, Australië) en globaal willen we allemaal hetzelfde: mijn beleving is dat de Amerikanen er meer mee mogen/kunnen en meer out of the box (mogen) denken: land of the free! Wij (NL) kunnen dat nog wat van leren! Nog heel veel plezier en succes, Ik lees met je mee;-)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: