IMG 4354

Try Everything

Brooklyn New School

Vroeg opstaan en snel ontbijten, want we moeten op tijd bij de metro zijn. De schoolbus stond voor school op de straat waar we naar binnen mochten. Even onze paspoort laten controleren en door de school naar Malica de teacher die ging uitleg geven over Brooklyn New School. De eerste gangen zien er een beetje kaal uit. Maar wanneer je bij de classrooms liep, hingen er zo veel eigen gemaakte werkjes met een reflectie van het proces. In het begin van de ochtend vertelde Malica over de school. Dit was voor mij behoorlijk pittig, want ja Eef is echt een held in Engels… Ik heb het redelijk kunnen volgen. We kregen daarna een tour met twee kids; Ingrid en Cayden. Wat een heerlijke kinderen waren dit. Cayden wilde het liefst alleen maar zingen en liep een beetje achter ons aan. Maar hield de groep goed bij elkaar. Ingrid kon goed uitleggen waar alles was en wat het allemaal betekenden.

In deze klassen staan ze met minimaal 2 volwassenen in de klas om ze te helpen, soms wel met 3 of 4. Alle kinderen hebben een Notebook (een gewoon schrift) waar ze alles op moesten/mochten schrijven wat ze leerden. Dit doen ze allemaal op hun eigen manier, wat pikken ze nou op en wat hebben ze geleerd. Samen met Ingrid en Cayden naar de farm geweest. Elke vrijdag had Ingrid een farmerclub waar ze dus zorgde voor de plantjes en de dieren (kip Spickel). Na de tour van Ingrid en Cayden mochten we door heel de school gaan kijken. Ik heb een lesje storytelling gevolgd. De kinderen kregen les over de brug van Brooklyn. Tijdens het bekijken van de filmpje van hun teacher moesten de kinderen mee schrijven over de gebeurtenis bij the Brooklyn Bridge. Een blik geworpen in de feelingsroom, een rust ruimte voor kinderen die het nodig hebben. Daarna blijven hangen in het muzieklokaal. De kinderen maken in de 4th grades een eigen musical. Deze mogen ze deels zelf schrijven en zelf liedjes kiezen. Hoe vet is dat als kinderen een eigen toneelstuk mogen schrijven en uitvoeren. Daarna hebben we genoten van een leuke muziekles bodypercussie. Eerst samen percussie, daarna werd er solo gezongen, in canon gezongen en afgesloten met samen zang. Het liedje Try Everything blijft in mijn hoofd zitten. Chickenskin overal! Luister maar! https://youtu.be/ONvTAIsyVGI 

Na afloop van het bezoek van de school bedacht ik me. Owja ik heb een doel, daar heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Tijdens onze reflectiebijeenkomst kwam ik er achter dat ik het toch onbewust gezien heb. Alle grades hebben één project per jaar, onderwerpen die naar voren kwamen zijn de tree sisters (bonen, pompoenen en mais), the bridge, playgrounds, 2e wereldoorlog en Afrika. De thema’s hebben verschillende lessen en activiteiten die de leerkracht zelf vormgeeft. Reading, writing, math en het project zelf. Eerst begreep ik niet goed wat ze met writing bedoelden. In de les writing zit spelling, taal en begrijpend lezen. De kinderen tekenen heel veel dingen die ze weten, gezien of gelezen hebben. Hier hebben de kinderen hun eigen inbreng in. De leerkracht kadert de opdracht waar de kinderen hun eigen invulling aan kunnen geven. Om dit vorm te geven als leerkracht betekent dat je veel tijd en overleg momenten nodig hebt.

Central Park East I.

We stapten met 25 witte mensen door het gebouw met vier verschillende scholen. In de bieb ontmoeten wij Gabriël de directeur van de school. Hij verwelkomde ons op zijn school, hij legde uit waar we de groepen konden vinden en hij gaf het woord door aan Bruce. Een leerkracht die al veel jaren op deze school werkt. Hij vertelt ons dat kinderen een stem hebben, daar moeten we naar luisteren. Zij willen veel leren, dat is echt terug te zien in de klassen. Ik heb in de 5th grade een half uur bij een gesprek mogen zitten. Dit ging over de opdracht die de kinderen gingen uitvoeren. De opdracht was het in kaart brengen van zijn of haar familie. Alle kinderen brachten ideeën naar voren en elke keer stelde de leerkracht duidelijk vragen, waardoor de kinderen weer dieper gingen nadenken. De leerkracht zette de kinderen aan tot nadenken voor morgen. Morgen gaan de kinderen zelf brainstormen hoe ze hun onderwerp willen uitwerken en op welke manier ze daarmee verder gaan. En dit een half uur lang!

Vragen stellen is zo belangrijk in het onderwijs en zeker niet invullen voor een ander NIVEA. Er was een meisje in de 1th grade zij was met blokjes een plaat aan het opmeten voor een glijbaan. Ze had al eerder een platform gemaakt en dat stond ook op de tafel. Ik ga erbij zitten en vraag wat ze aan het maken was. Zij geeft antwoord dat ze een glijbaan aan het maken was. Ik vraag daarna is dit dan het platform, waarop ze ja antwoordt. Toen viel het gesprek dood. Nou ik heb enorm veel Nivea gesmeerd. Dat ga ik proberen om veel minder te doen. Vragen stellen aan de kinderen waarom, hoe en wat.

Elke klas heeft zoveel meer spullen dan dat ik gewend ben. Veel meer werkmateriaal, karton, verf, knopen en frutsels. Er zijn heel veel leesboeken, per klas hebben ze 3 of 4 volle en gestructureerde boekenkasten. Bruce gaf aan dat ze voor elk kind 25 boeken hebben. Losse werkplekken waarbij de kinderen zelf mogen kiezen waar ze gaan zitten.

De kinderen werken vooral vanuit eigen interesse. Er zijn bijna geen kaders maar de kinderen worden erg goed begeleidt. Er zijn veel meer handen in de klas. Voordat de kinderen aan het werk gaan, worden er weer veel vragen gesteld. De kaders die worden gegeven gaan vooral over het proces. Denk eraan dat je vandaag het dier hebt getapt, dat je verder gaat met je plattegrond of dat je vandaag het recept hebt geschreven. Laat het vooral los en laat de kinderen gewoon gaan. Geef hen het vertrouwen dat het moet lukken.

Probeer dit nou eens gewoon uit. Try Everything. 

Recommended2 recommendationsPublished in 03: Goals apply to all students, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Reis2023, Reisblogs

Deel deze post

3 reacties

  1. Eefje, mooi hoeveel jij in de eerste twee dagen van ons bezoek gezien hebt. Hoe ga je de komende dagen zorgen dat je leerdoel centraal komt te staan en je met gerichte informatie naar huis gaat aan het eind van de week? Hoe gerichter jij op zoek gaat naar antwoorden, hoe meer je gaat ontdekken van de diepere lagen die in ieder doel verborgen liggen. Ik ben benieuwd naar je ontdekkingen.

  2. Tjee Eefje
    Je maakt er een hele beschrijving van. Het voelt bijna alsof ik er bij ben. Mooi! En vervolgens roept het dan natuurlijk ook de graag op, waar wil jij nu echt focus op maken. Op verdiepen. Kritische vragen te stellen. Mee te nemen in je eigen professionaliteit. Daar ben ik nieuwsgierig naar. Zijn het die materialen?! De type vragen? Dank voor je blog! Moois in Boston!

  3. Hoi Eefje
    Je beschrijft heel mooi wat je allemaal ziet en wat er gebeurt in de klassen. Ik ben heel benieuwd naar wat jou raakt. Waar word jij blij van? En vooral waarom? Wat inspireert je? Ik wens je heel veel inspiratie en moois daar in het verre Amerika. Vanuit jouw leervraag op zoek naar wat jij mee terug neemt. Op zoek naar “the change you want to be”!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *