Reflect

Time to reflect

Vandaag ben ik op zoek gegaan naar het antwoord mijn leervraag:‘Why are you giving students responsibility for their own learning process? And how can I see that in your school?’  Deze leervraag beantwoord ik in de tweede vlog van Ivonne en mij die Arjan online zal zetten. 

Tijdens de reis ben ik niet alleen op zoek gegaan naar antwoorden op mijn leervragen, maar heb ik door het kijken en het reflecteren ook andere dingen over mezelf ontdekt.

Wat ik deze reis over mezelf heb ontdekt is…
Dat ik voor mijn gevoel soms te weinig echt voor de klas bezig ben door alle andere dingen die voor mijn gevoel soms eerst moeten. Ik zou meer bezig willen zijn met het “oppimpen” van de lessen. Ik ben dus van plan om na school eerst mijn lessen voor te bereiden voordat ik aan andere dingen begin. 

Wat ik wil blijven doen is…
Gebruik blijven maken van het powermoment en de gevoelsmeter. Als de kinderen ‘s ochtends binnenkomen, mogen ze de eerste 10 minuten wat voor zichzelf doen. Een van de redenen waarom dat zo is, is dat dat ze op die manier even kunnen acclimatiseren. De tweede reden is dat de kinderen bij binnenkomst hun wasknijper hangen aan de gevoelsmeter. Wanneer de kinderen hun wasknijper op verdrietig, boos of nog maar net op oké hebben gehangen, heb ik in die eerste 10 minuten even tijd om bij ze langs te gaan.

Waar ik mee wil stoppen is…
Dingen zeggen als: ‘Stop eens met praten.’, ‘Dit mag niet.’ of ‘Hou daar eens mee op.’ Onbewust doe ik dat teveel. Ik heb op de scholen die we tot nu toe hebben bezocht gezien dat het ook anders kan. Veel positiever! Dit wil ik gaan doen door bijvoorbeeld alleen het gewenste gedrag te benoemen en vragen te stellen aan het kind. 

Wat ik meer wil doen…
Is met de kinderen erop uit gaan. Met de kinderen de buitenwereld in gaan. 

Morgen en overmorgen wil wat minder gericht gaan zoeken naar het antwoord op mijn leervraag. Voor mijn gevoel heb ik dit inmiddels wel al gevonden. Ik merk juist dat ik veel inspiratie opdoe door een school openminded te bezoeken. Waar ik me nog wat meer op wil richten is de gedachten achter de dingen die ik zie. 

Tot snel!

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

Deel deze post

9 reacties

  1. Maaike,
    Wat goed dat je door deze scholen te bezoeken tot de ontdekking komt hoe je het voor jezelf ook anders kunt doen.
    De kinderen en de lessen die je geeft zijn toch het belangrijkste waarvoor je voor de klas staat.
    Heel veel plezier nog op de scholen die je nog gast bezoeken.

  2. gewenst gedrag benoemen: zeker.
    en daarbij ook niet oordelend zijn, maar vragen stellend over wat je ziet en hoort.

    de gevoelsmeter: het zou ook best mooi kunnen zijn als de kinderen zelf, onderling, met elkaar in gesprek kunnen gaan over hun plek op de gevoelsmeter. We hoorden dat vandaag kinderen van Mission Hill ook zeggen.

    genieten van de laatste twee schoolbezoeken hoor, ben benieuwd naar wat je daarvan vindt!

    Martijn

  3. Beste Maaike, echt bezig zijnet de kinderen in je klas betekent ook dat je andere zaken loslaat. Wat moet jij loslaten om meer tijd en vooral rust te hebben voor jou klas? Wat heb jij nodig om dat te doen? Veel plezier vandaag!

  4. Wat goed dat je ervaart dat je kinderen op een nog positievere manier kunt benaderen. Dat is wat we zelf toch ook graag willen!?
    En zo leuk om de verhalen en reflecties te lezen. Het zet mij ook weer aan het denken… Neem al je verhalen mee en deel ze. Dat inspireert andere collega’s ook weer. Je hebt er alvast één!

  5. Maaike, mooi te lezen wat deze reis met jou doet. Wat een goed voornemen om meteen te gast stoppen met het woord “stop” te zeggen tegen kinderen. “Nee” en “stop” en meer van dit soort negatieve reacties heb je vaak al gezegd zonder er eerst even goed over na te denken. Mag het echt, kan het echt niet, zijn er echt geen mogelijkheden? Gelukkig ben jij je er nu van bewust en ga jij wel de tijd nemen om erover na te denken ( hopelijk samen met de kinderen). Mooi vooruitzicht, Maaike!
    Fijne terugreis en straks weer veel plezier op je eigen school!

Laat een antwoord achter aan Hettie van der Aa Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *