WhatsApp Image 2023 05 10 At 04.38.53

Tijd, tijd, tijd en vragen, vragen vragen!

Vandaag schrijf ik mijn eerste blog vanuit New York. We zijn al op twee scholen geweest waar we zijn geïnspireerd, geprikkeld en werden gemotiveerd om kritisch na te denken over ons/het onderwijs.

_________________________________________________________________________________________________________________

                                                                                                                       Roze kamer 14 maart 2023

13.35

‘Jongens en meisjes, wat hebben we nog nodig voor onze sportschool in de klas?’. De kinderen komen met leuke ideeën: gewichten, meer sportapparaten en sportkleding. ‘Hoe komen we aan gewichten?’. Het antwoord op deze vraag was dat deze zelf gemaakt konden worden. Zo gezegd zo gedaan. De kinderen die graag een gewicht wilden maken zijn aan de slag gegaan met brooddeeg. Er werd veel hulp van de juf gevraagd. Het liefst waren de kinderen ook meteen gaan schilderen, maar daar was geen tijd meer voor. Aan het einde van de dag heb ik door alle gewichten nog een rietje geregen, zodat deze niet door zouden breken bij het opdrogen.

14.48

We zijn bezig met het thema Sporten. De kinderen zitten er nog lekker in, maar het is bijna vakantie. ‘Zullen we het thema over de vakantie tillen? Er is nog veel te leren en de kinderen zijn er nog niet klaar mee’. ‘Ja, dan doen we het na de vakantie nog twee weken en kijken we daarna verder.

_________________________________________________________________________________________________________________

                                                                                                                               Brooklyn New School 8 mei 2023

Brooklyn New School heeft vertrouwen in leerlingen en krijgt vertrouwen van ouders. Hierdoor kunnen zij hun onderwijs mogelijk maken. Er wordt veel met de kinderen gepraat en overlegd. De kinderen worden niet getoetst, maar er wordt gereflecteerd en er worden gesprekken gevoerd en quizzen gemaakt.

9.45

De kinderen krijgen techniek les. Ze zijn bezig met het thema : Afrika en gaan schilderij maken met bewegende dieren. De juf heeft laten zien op het digibord hoe je er met splitpennen voor kan zorgen dat je bewegende delen krijgt. De kinderen krijgen per groepje materialen die hiervoor nodig zijn. Geconcentreerd zijn zij bezig met het ontdekken van de materialen (splitpennen komen nog niet aan bod). Ze bedenken verschillende constructies, bedenken in welke richting ze de dieren willen laten bewegen en proberen wat uit. Als ik dit stuk zo leg dan beweegt het andere stuk die kant op en dan zal de split pen hier moeten.. De kinderen tekenen dit na op papier. Na een tijdje worden ze terug geroepen bij de instructie er wordt overleg gevoerd over de manieren waarop de dieren bewegen. Klopt dit met de getekende constructies? De juf geeft uitleg bij de tekeningen van de kinderen. Hoe noem je de beweging met een scharnier op deze plek? Verschillende opties en de theorie daarachter worden besproken. Dit was de les voor vandaag. De volgende keer gaan ze aan de slag met het maken van de constructies aan de hand van hun eigen tekeningen.

11.45

In verschillende klassen zien we hoe de kinderen aan hun thema werken. De thema’s duren een half jaar. Zo kunnen de leerkrachten er samen met de kinderen voor zorgen dat er genoeg diepgang in de thema’s kan ontstaan.

_________________________________________________________________________________________________________________

                                                                                                                                Central Park East 9 mei 2023

Op Central Park East wordt geluisterd naar kinderen. Wie ben je en wat wil je leren? Ze hebben vertrouwen in de kinderen en in hun ideeën. De directeur is iedere dag even in een klas te bekennen en kent de kinderen. Er hangt een fijne sfeer in de school.

9.30

Er staan 2 sommen op het bord de eerste is: 7/2 + 5/6 + 1/2 =

De kinderen in de klas zijn bezig met concreet materiaal. Kan ik deze breuken leggen?

Na een tijdje vraagt de juf: ‘Wat viel je op?’. Ze bespreekt iedere breuk apart. De kinderen komen tot de conclusie dat 7/2 ook geschreven kan worden als 3 1/2 . Als er dan gevraagd wordt aan de klas wat nu een handige som zou zijn en een leerling komt met het antwoord 3 ½ daar zit een halve bij, die kun je aanvullen met 5/6. Geeft de juf hem complimenten. Knap dat jij ziet dat je kunt gaan schuiven met de breuken, maar ziet iemand nog een andere manier? Door vragen en het geven van bevestiging van de juf blijven de kinderen betrokken.

11.06

De kinderen zijn bezig met project-tijd. Iedereen doet wat anders. Er worden bruggen gebouwd, dieren geknutseld, plattegronden gemaakt en gebouwen getekend. Het thema van deze klas is Central Park. Dit thema hebben zij nog tot juni. De kinderen worden gestimuleerd om goed na te denken over de materialen die ze gebruiken en de manier waarop ze deze gebruiken. ‘Hoe kan ik mijn brug sterker maken?’ En ‘Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn dier een harige baard krijgt?’ zijn vragen die voorbij komen. De kinderen proberen wat uit, zijn kritisch op het resultaat en proberen weer wat anders als het niet is zoals ze het bedacht hadden.

___________________________________________________________________________________

De momentjes die ik hierboven beschreven heb, hebben mij erg aan het denken gezet. Ja we werken met een thema en als de betrokkenheid er nog is, verlegen we. Ja we knutselen in het thema en de kinderen denken hard mee over hoe we het speelhuis aan kunnen kleden, wat we willen leren en hoe we dingen aanpakken. We zorgen ervoor dat er iedere dag tijd besteed wordt aan rekenen en het liefst een vol uur, het werk moet af!

Toch hebben de bezoeken aan deze twee scholen me aan het denken gezet. Gaan we niet te snel? Hoe fijn zou het zijn als je de tijd krijgt om materialen te ontdekken? Tijdens de rekenles werd er ingezoomd op één som. Hierover is minstens 20 minuten gesproken. Hebben de kinderen rijen sommen gemaakt? Nee, maar zij krijgen wel meer inzicht in hoe een breuk in elkaar steekt en kunnen hier later op doorbouwen. 

Hoe fijn zou het zijn om een knutselwerk te maken dat pas over een paar weken, of misschien zelfs een maand pas af hoeft te zijn. Is er dan niet meer ruimte om de juiste materialen te onderzoeken, fouten te maken, opnieuw te proberen en jezelf uit te dagen?

En hoe fijn als je je voor een langere tijd kunt verdiepen in één thema. Je te verdiepen in het onderdeel dat jou het meest aantrekt. Hebben we dan niet meer tijd om écht de diepte in te gaan?

En natuurlijk stel ik veel vragen aan de kinderen in mijn klas, maar ik geef zeker ook aanwijzingen of antwoorden. Door het bewuster stellen van vragen daag ik de kinderen meer uit om zelf na te denken. Vandaag hoorden we nog een mooie opmerking van een leerling waar een antwoord aan voorgezegd werd door een klasgenoot:
Don’t steal my thinking!  

Recommended3 recommendationsPublished in Reis2023, Reisblogs

Deel deze post

3 reacties

  1. Wat een mooie waarnemingen Angela. Ik ben nieuwsgierig welke conclusies je voor jezelf gaat trekken uit alles wat je geobserveerd en gehoord hebt. Waar gaat dit alles bij jou als professional toe leiden in jouw onderwijs, op jouw school, met deze kinderen? Ik ben benieuwd!

  2. Ah da’s ook mooi Angela zo’n hele concrete observaties die jij deelt. Om vervolgens wat uit te zoomen. En echt tijd en vragen (depth over coverage) is een hele kernachtige samenvatting en dan nu aan jou > hoe laat jij je in jouw handelen door deze ervaringen beïnvloeden ?! Moois in Boston. zorg goed voor elkaar!

    1. Wat grappig Angela!
      Ik had destijds bijna dezelfde bevindingen als jij!
      De rekensom die een hele les centraal staat en een werkje dat veel langer door kan gaan. Een verandering die ik toen ben in gaan voeren is dat je een bouwhoek kiest voor een week i.p.v. één werkles.

      Ik spar hier graag eens met je over door!
      Veel plezier nog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *