0010932_wensetiket-rond-50mm-een-dag-met-een-gouden-randje (2)

There we go..

Daar gaan we dan!!..

Bijna dan, nog maar een week en dan is het zover. Een reis waar ik heel erg veel zin in heb, maar ook een reis met dubbele gevoelens. Na een heftige zomervakantie hoop ik een mooie herfstvakantie tegemoet te gaan, een studiereis met een gouden randje..

Maar wat wil ik eigenlijk gaan bekijken en leren in Amerika? Op school ben ik aan het stoeien met kindgesprekken. Heel goed natuurlijk dat kinderen zelf eigenaar worden van hun leerproces, daar ben ik het zeker mee eens. Ik (juf van groep 3) aan de slag en dit gebeurde er: 
‘Wat zou jij graag hier op school nog beter in willen worden?’
‘Nou juf, touwtje springen, dat kan ik nog niet!’ 
‘Uh, okee..’
Helemaal goed bedacht van dit kind, maar hoe ga ik dit dan inzetten? Ik was zelf aan het bedenken hoe dit kind nog wel een stap kon maken in het automatiseren van de letters of het schrijven tussen de lijnen, wat ze nog erg lastig vindt. Hoe gaan ze hier mee om in Amerika? 30 verschillende leerdoelen, hoe ga je organisatorisch voor elkaar krijgen? Vooral de HOE vragen blijven terug komen..

Maar dan nu de vraag: waarom wil ik dit weten? Ik denk dat leerlingen meer gemotiveerd en eerder hun doel bereiken wanneer zij zelf mee mogen/kunnen denken wat ze willen leren/oefenen. Hoe kunnen zij hun leerproces beïnvloeden en het eigen maken? Vooral bij jonge kinderen vind ik dit erg lastig welke vragen ik het beste kan stellen. Doe ik het op een goede manier of is er een andere manier om het samen met de kinderen over hun leerproces te hebben?

Daarnaast ben ik ook erg benieuwd hoe de gebouwen/ lokalen/ werkplekken ingedeeld zijn binnen de scholen. Wij krijgen een nieuw gebouw, dan is er niets mooier om bij anderen te gaan kijken wat voor hen werkt. Waarom werkt dit voor hen, zou dit ook bij ons werken? Is dit misschien iets voor mijn team en onze school? Wat kan ik meenemen naar mijn eigen klas? 

Ik ga opzoek naar hoe ik als leerkracht de kinderen in hun leerproces kan ondersteunen en begeleiden.
Hoe mooi kan het zijn als de kinderen later terug kijken naar hun basisschooltijd en ze dan als antwoord geven; bij juf Anne, daar mocht ik mezelf zijn en ze hielp mij met mijn eigen keuzes maken.

Op zoek naar hun eigen gouden randje.. 

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

Deel deze post

3 reacties

  1. Ah Anne, wat een prachtig voornemen! Goed hoor je focus op kindgesprekken. Veel van de leraren die je gaat ontmoeten zijn echt kampioen in het stellen van hele goede vragen, ook in die kindgesprekken. Wezenlijke belangstelling in het kind, die motivatie, keuzes, vragen als basis om tot dat leren te komen. En ja die lokalen…. zo benieuwd naar wat jij daar weer in ziet… Wat echt fijn is om uit te zoeken is hoe soms de letterlijke vorm (situatie in de klas) de inhoud van een activiteit enorm kan bevorderen. Wens je veel van het goede, die kinderen gaan blij zijn met juf Anne die straks weer terug is vol van inspiratie, ik weet het zeker. Edith

  2. Anne,
    Mooi hoe je in deze blog reflecteert op wat er lastig is, want hoe zit het eigenlijk met die leerdoelen. Van wie is zo’n doel? Durf je de ruimte te geven aan de kinderen om hun eigen doelen te stellen of wil je toch vooral zorgen dat ze de juiste dingen leren? Een dilemma voor veel van je collega’s. Goed om in New York en Boston te kijken naar de manier waarop de collega’s daar met dit dilemma omgaan. Hoe zorgen zij dat kinderen de regie hebben over het eigen leerproces en dat er toch voldoende ontwikkeling is? Boeiend. Mooi om dat gedurende de reis ook terug te kijken naar jezelf. Wat betekenen de dingen die je in deze scholen ziet voor jouw handelen in de klas? Ik wens je een hele mooie reis!

  3. Hoi Anne,
    Mooi dat je bedenkt, hoe jij wilt dat kinderen later terugkijken op het leren in de klas met jou als juf!
    Ik denk dat je tijdens deze reis al zult voelen hoe de leerlingen in Amerika later op hun schooltijd terug zullen kijken!
    Veel plezier!
    Groeten van een “oud” CES reiziger

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *