Vandaag mochten we een bezoek brengen aan The Parker School. Ik was heel benieuwd wat deze school mij zou brengen omdat het een middle en high school is. Deze kinderen zijn zoveel ouder als de groep 4 waar ik mee werk.
We werden welkom geheten door Ruth en het viel mij op dat onze komst heel goed georganiseerd was. Iedereen een map met documentatie en een ontbijtje om de dag te starten.
De kinderen beginnen en eindigen de dag met een samenkomst van de klas. De klas waar ik mocht kijken deed even een spelletje. Daarna begonnen de lessen. Ik heb heel veel gezien. Veel te veel om allemaal op te schrijven, maar wil er twee dingen uit halen waar ik mij over verbaasde. Of anders gezegd verwonderde. Ik kwam in een klas waar de studenten met een project bezig waren. Een jongen zat een game te spelen. Ik vroeg waar hij mee bezig was. Hij zij dat ze zelf een korte pauze mochten nemen als ze daar behoefte aan hadden. Als het maar niet te lang duurde en het werk af kwam. Een mooie manier van de studenten verantwoordelijkheid en eigenaarschap geven. De jongeren gingen hier prima mee om. Verder mocht ik kijken in de klas waar Spaans werd gegeven.
Deze juf zat met haar studenten in de kring. Één student zat met zijn capuchon op, twee zaten achterste voren op de stoel, één zat te tekenen en een ander te drinken. Als het mijn klas was geweest had ik allang gemopperd, maar dat deed deze juf niet. Dat hoefde ook niet want ondanks dat waren alle kinderen betrokken en deden ze wel goed mee. De juf deed veel voor, moddelde het Spaans, en betrok iedereen erbij. Zelf de drie bezoekers, waar ik er eentje van was, werden betrokken in de les. De kinderen kregen veel vrijheid van deze juf en daar konden ze heel goed mee omgaan. Ze laten allemaal betrokkenheid en eigenaarschap zien.
Verder kwam de CES principe “Less is more” heel duidelijk naar voren in haar les. Ze had alleen maar een pakje kaarten als materiaal nodig en voor de rest greep ze alle antwoorden van de leerlingen aan om verder te praten over de Spaanse woorden. Hierdoor waren de studenten extra betrokken.
Zo mooi om te zien dat Less is more zo makkelijk kan zijn.
Recommend0 recommendationsPublished in Geen categorie
Eén reactie
Of juist heel moeilijk dat less is more… toch zoiets als tot de kern komen, wat durf je weg te laten enzo. Fijn dat je je inspireert!