The Neighborhood School en Brooklyn New School

Wat ik de afgelopen dagen over mezelf ontdekt heb, is dat ik normen en waarden hoog in het vaandel heb staan, iemands identiteit en wederzijds respect enorm belangrijk vindt en we moeten genieten van elkaars overeenkomsten en verschillen. Op beide scholen die we bezocht hebben wordt dit middels verschillende manieren van expressie getoond en gedeeld. Wat een mooie manier om kinderen meer bewust te maken van elkaars overeenkomsten en verschillen!

Na wat ik gezien heb denk ik dat je niet methodeloos hoeft te werken om kinderen meer uit te dagen om dieper over een onderwerp na te denken. Wel moeten we de methodes flexibeler durven te gebruiken en meer durven af te wijken, of juist meer erbij te betrekken door bijvoorbeeld gebruik te maken van materialen.
Op beide scholen die we gezien hebben staan de lokalen vol met de meest mooie (kosteloze) materialen. Ze hebben planken tegen de muur bevestigd met daarop vele dozen vol met materiaal. Dit materiaal kan gebruikt worden ter ondersteuning van de lessen. Er wordt bijvoorbeeld gevraagd aan de kinderen om hun ideeën te laten zien door een tekening te maken. Iets wat wij op onze school al inzetten door de vertaalcirel te gebruiken.

Een voorbeeld van ondersteunend materiaal is het gebruik van plastic bakjes met allerlei kleine spulletjes met de letter G. Deze bakjes hebben ze van alle letters.

Ook maken beide scholen veelvuldig gebruik van mindmaps. Hieronder enkele voorbeelden:

Een voorbeeld van een mindmap op de gang. Speciaal voor ouders om met hun kinderen over het onderwerp ´familie´ na te denken.

Een mindmap over identiteit

Wat ik de komende dagen graag wil zien, is hoe ze de diepte in gaan met kinderen. Hoe vragen ze door?

En hoe ziet de dagindeling eruit? Is deze gelijk aan die van ons, of hebben de kinderen meer tijd voor ontspanning, kunst en techniek?

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

4 reacties op “The Neighborhood School en Brooklyn New School”

  1. Hallo Tjarda, wat heb je een mooie dingen gezien. Fijn ook om de mooie manieren om kinderen meer bewust te maken van elkaars overeenkomsten en verschillen mee te nemen naar jouw school. Zijn er ook zaken in het gedrag van leraren die jou opvallen? Wat doen zij om te zorgen dat wederzijds respect vanzelfsprekend lijkt? Wat betekenen die inzichten voor jouw eigen handelen? Veel plezier bij de volgende school.

  2. Sabine Heijdeman

    Hoi Tjarda, wat een bijzondere studiereis hé! Je ziet, hoort, voelt en ontdekt veel tijdens alle schoolbezoeken. Ik ben benieuwd wat dit met jou als leerkracht doet, maar ook als persoon. Ik kijk uit naar je volgende blog.
    Veel inspiratie plezier nog in Boston.

  3. Mooie blog, fijn ook je foto’s! En zo goed om te starten met wat je over jezelf ontdekt hebt. Dat wederzijdse respect… dat echt elkaar willen kennen (verschillen, overeenkomsten) als basis voor handelen mooi is dat. Ben echt benieuwd naar hoe het jouw “waarom” gaat beïnvloeden en vooral ook de keuzes die je wilt maken…. bodem onder mindmaps ?

  4. Graag wil ik meer weten over de mindmaps daar worden ingezet. Die kunnen we vast inzetten in onze discussie over identiteit!?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: