20240515 100625

‘The classroom matters’ – Brooklyn New School – dag 3

Vandaag is de dag dat de vermoeidheid binnenkomt. Zo veel zien, horen en voelen vraagt om concentratie. Het enige waar ik vanochtend aan kon denken was, hoe blijf ik wakker en hoe kan ik toch zoveel mogelijk geïnspireerd raken. Knop om en in de observeerstand! Slapen komt later weer.

Vandaag mochten we kijken hoe een ‘grote’ basisschool van 650 kinderen in zijn gang gaat. We hebben een rondleiding gehad van 3 kinderen uit de 5st grade. Tijdens het in gesprek gaan met de kinderen viel meteen op hoe respectvol ze reageren op vragen en onverwachte situaties. ‘Excuse me’ als ze langs je lopen, ze houden de deuren open totdat iedereen er is en reageren met meer dan 1 woord op een vraag. Ze komen ook zelfverzekerd over en dat is wat ik bij veel kinderen terugzie hier. Bij onze scholen merk ik dat veel kinderen vragen stellen ter bevestiging. Hoe ontwikkel je dit lef?

Wat ik in meerdere klassen in de afgelopen dagen heb gemerkt, is dat er veel aandacht aan plannen en reflecteren wordt besteed. Maar ook aan het dankbaar zijn voor het delen van de gedachtegang van een kind. Deze denkwijze draagt denk ik zeker toe aan het zelfvertrouwen van een kind. Mooi om dit thuis extra te onderzoeken.

Vanuit de reflectie van gister hebben we gezien dat er 3 dingen van belang zijn op het leren van kinderen:

– De leerkracht

– De medeklasgenoten

– Het klaslokaal

Tijdens de rondleiding kregen we veel verschillende klaslokalen te zien en dus veel ruimtes die verschillend zijn ingericht. Over het algemeen hangt er heel erg veel in een klaslokaal; posters, dozen, heel erg veel boeken, materialen en veel handgeschreven posters en zelfgemaakte werkjes/tekeningen. Bij mij kwam meteen naar boven; is dit niet veel te afleidend voor sommige kinderen? Omdat veel klaslokalen zo rijk gevuld zijn en niet alleen op deze school, maar de afgelopen 3 scholen, vraag ik me af of dit daadwerkelijk zo afleidend is of dat kinderen er gewoon aan moeten wennen. Ik denk een mooie discussie om met elkaar te voeren en te kijken hoe je een klaslokaal rijk kan inrichten met een doel voor oog.

Naast de vraag ‘hoe vol mag een klaslokaal hangen en staan met spullen?’ zijn er meer vragen die mij bezighouden:

– In ieder lokaal is er of een schildpad, een kreeft, een slang of vissen en in de tuin van de school staan kippen. Hoe komt het dat ze dat daar hebben en de mogelijkheden zien van dit op een basisschool? Ik kan er gelijk een paar aanwijzen in mijn klas die hier heel vrolijk van zouden worden.

– Welke spullen zou ik extra in een lokaal willen als deze 2 keer zo groot was?

– Wat zou ik als eerste doen als ik vanaf morgen met z’n tweeën voor de groep sta? Kan ik deze aanpassingen ook ‘alleen’ maken?

Voor nu wordt het heerlijk slapen in de bus. Tot morgen!

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2024, Reisblogs

Deel deze post

2 reacties

  1. Anne, wat een mooie vragen om mee terug te nemen!
    Hoe krijgen kinderen meer lef en zelfvertrouwen en wat zet jij dan als juf in?
    Zie je graag weer!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *