PXL 20230512 142127891

Teachers care deeply about kids first and then what to teach them. – Parent at Parkers

Afgelopen dagen mochten we de Codman Academy (CA) bezoeken en de Francis W. Parker Charter Essential School, kortweg Parker.

Bij CA was het een docent ‘Humanity’, Becca, die mij inspireerde met uitleg over inclusiviteit. Het gaat niet over kinderen met ‘special needs’ maar met ‘special rights’. Eén woord verschil, wat dat al doet! Mij had ze! Heel verhelderend ook vond ik haar uitleg over assessments van portfolio’s. De doelen zijn voor alle studenten dezelfde, de weg er naartoe, de begeleiding en de uitwerking zijn anders.

Dat zag ik ook bij Parker. Wauw, wat een gave Highschool is dat! Deze school ademt de 10 CES Principes. Het werken met portfolio’s en assessments en niet met toetsen, yes, dat wil ik ook! Genoeg te doen om zover te komen, maar waarom niet beginnen? En de criteria zijn niet mals, de verwachtingen zijn hoog, helemaal goed. En hoe mooi dat de ondersteuner van studenten met speciale rechten aangaf dat deze ‘kids’ ook de stem van alle andere kinderen zijn. Ik werd door haar tot tranen geroerd door de manier waarop zij de kinderen benaderde.

Op Parker leren studenten zichzelf kennen, wat ze nodig hebben en hoe dit te communiceren. Parker wil dat ze zich veilig en goed voelen. Er is een dagopening en -afsluiting om te kijken hoe de studenten erbij zitten. Er wordt hen een vraag voorgelegd, praktische zaken besproken, maar ook heftige, bijvoorbeeld die uit de actualiteit van de omgeving.

Uit het geweldige gesprek met vier studenten kwam naar voren dat zij vooral waarderen dat docenten de relatie met hen aangaan, hen zien als een mens, niet als een student, dat ze benaderbaar en ondersteunend zijn en vrijheid en ruimte bieden. Tja, relatie, competentie en autonomie toch? En wat een complimenten van studenten voor de school!

Ook ouders waren lovend over Parker en zij noemden vrijwel dezelfde dingen op als de studenten. Hoe gaaf. Daarnaast werden het verhalend schrijven, de samenwerking, de ces-principes en de diepte ingaan met studenten als sterke punten genoemd. Parker, ga zo door, zou ik zeggen!

Met de uitspraak van een ouder, die wij mochten spreken, begon ik dit blog. Voor mij maakt dit de Cirkel (jawel 😉) rond. Eerst het kind, dan de leerling! Precies dat! Terug naar de Cirkel met een rugzak vol ideeën en wensen.

“Keep this spirit alive and follow the heart”, schreef ik op het kaartje dat ik van Parker kreeg voor mijzelf.

Zó’n zin in 😊

Yvonne

Recommended1 recommendationPublished in 01: Learning to use one’s mind well, 02: Less is more, depth over coverage, 03: Goals apply to all students, 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 07: Demonstration of mastery;, 09: A tone of decency and trust, 10: Democracy and equity, Reis2023

Deel deze post

6 reacties

  1. Wat ben je toch een mooi mens! Mooie woorden: Keep this spirit alive and follow the heart. Dat is wat ik je ook heb zien doen tijdens deze reis. Bedankt voor de mooie gesprekken die we hadden en ga ervoor Yvonne!

  2. Lieve Yvonne,

    Afgelopen week kwam er een wervelwind met mooie verhalen en goede ideeën terug op school.
    Erg tof om te lezen hoe jij het vond op Parker en in Amerika. Samen een keer sparren over leuke en leerzame ideetjes?

  3. Wat een prachtige blog! Inspirerend.
    Blij met jou in ons team. Dat veel ideeën werkelijkheid mogen worden op de Cirkel.

Laat een antwoord achter aan Simone Hubers Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *