Afbeelding CES BLOG

Student as worker, teacher as coach

Nog even en dan is het al zo ver: We gaan op CES reis!!

Wat baalden we toen het de vorige keer niet door kon gaan, maar wat zijn we blij dat het nu wel mogelijk is. Heel bijzonder dat we een kijkje mogen nemen bij verschillende scholen in New York en Boston. Ik heb van verschillende collega’s al hele enthousiaste en inspirerende verhalen gehoord. Er is daar veel te zien, te horen en mee te maken. Ik weet bijna zeker dat ik met veel nieuwe ideeën en vol inspiratie terug ga komen van de CES reis, maar het is wel belangrijk om focus te hebben. Wat wil ik daar onderzoeken? Waar ga ik me op richten?

Graag neem ik jullie mee naar mijn eigen praktijk. Ik ben leerkracht van groep 4 op Kindcentrum Sterrebos. In mijn groep zitten 20 leerlingen. Mijn mening is dat de kern van groep 4 ligt op het leren leren en het groeien in zelfstandigheid. De verwachting m.b.t. de mate van zelfstandigheid ligt ook een stuk hoger dan in groep 3. De kinderen ontwikkelen in hun werkhouding, leren het zelf te doen en worden zich bewuster van hun eigen handelen. Wanneer er extra zorgen zijn over het leren van kinderen merk ik in gesprek met ouders en de intern begeleider vaak dat kinderen problemen ervaren in hun taakaanpak. Ik denk dan ook dat het praten over leren een grote meerwaarde heeft in mijn onderwijs. Vaak ga ik dan ook met mijn groep in gesprek:

Wat wil je bereiken? Wat heb je nodig om je doel te behalen? Hoe ga je ervoor zorgen dat je dit gaat leren? Wat is zelfstandigheid? Welke keuzes maak je? Wat zijn de gevolgen van deze keuzes?

Op dit moment zijn we met vier groepen de methode breinhelden aan het uitproberen. Deze methode gaat over Effie en Furon, zij zijn breinhelden. De breinhelden zetten al hun breinkrachten in om te komen tot leren. Startkracht, stopkracht, tijdkracht, buigkracht, spiegelkracht etc.

Ik merkte meteen dat ik deze krachten kon koppelen aan de gesprekken die ik al had in mijn groep over zelfstandigheid en leren leren. Kinderen hebben steeds meer zelfkennis over de manier waarop ze leren en kunnen dit ook steeds beter benoemen. Vorige week had ik een ouder-kind-gesprek waarbij het kind zelf aangaf dat ze veel moeite had met haar buigkracht. Hoe mooi is dat?!

Uiteindelijk gaan we natuurlijk als school een keuze maken of we breinhelden gaan inzetten om kinderen te training in hun executieve functies, maar deze ervaringen roepen wel vragen op. Want hoe ziet het onderwijs er in Amerika dan uit? Hoe zorgen zij ervoor dat kinderen optimaal komen tot leren? Wat kunnen we daarvan meenemen in het onderwijs op onze school?

Uiteindelijk ben ik gekomen tot de volgende onderzoeksvraag:

Op welke manier wordt het onderwijs op het gebied van executieve functies vormgegeven, zodat kinderen vanuit betere leervoorwaarden komen tot leren?

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2023, Reisblogs

Deel deze post

3 reacties

  1. Wow, ik ben benieuwd welke inzichten onze reis je gaat brengen Amber. Mooi dat je zo gericht op zoek gaat naar informatie om nog meer impact te kunnen maken met jouw onderwijs.

  2. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. Het wordt hoe dan ook een inspirerende reis. Het zou handig kunnen zijn om de vraag iets specifieker te maken. Executieve functies is een breed containerbegrip. Waar ben je precies naar op zoek? Wellicht kan de piramide van executieve functies van Emiel van Doorn hier ondersteunend bij zijn?

Laat een antwoord achter aan Wanda Bassa Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *