reflectie

Samenvattend

Het zit erop, alle scholen zijn bezocht en wat hebben we veel gezien en genoten.

Als samenvattende, laatste blog kies ik het schrijven in het Nederlands. Dit voor de collega’s die het Engels minder beheersen. Het leest toch luchtiger.

Ik merk dat deze reis, de CES-reis, een achtbaan is geweest. Ik ben daar vol energie en enthousiasme ingestapt en er een beetje dol uitgestapt. Wat deze reis precies met je doet is teveel om in je eentje te bewaren en kan op zo veel verschillende manieren worden gezien of ervaren. Elke collega heeft andere dingen gemerkt en opgepikt. Hoe mooi om deze verhalen en ervaringen met elkaar te delen! Iets wat ook zeker moet gebeuren, de komende tijd.

Wat zijn de hoofdpunten die ik gezien heb? Welke beelden en ideeën zijn mijn hoofd gepasseerd? Allereerst zag ik vooral veel dingen die we al aan het doen waren, op de John F. Kennedy, dus had ik niet het idee dat ik veel geleerd had op de eerste dag. Bij dag twee veranderde dat. Met het oog op het toetsen van kinderen schoot ik van totaal afschaffen, naar gebruiken voor eigen inzicht zonder cijfers, naar uiteindelijk het testen van skills. Skills in tegenstelling tot kennistoetsen. En skills die overzichtelijk zijn, voor iedereen haalbaar kunnen zijn, om succeservaringen te genereren. Wel is het mooi om verschillende niveau’s te hebben. Zo houd je leerlingen gemotiveerd om hard te werken.

Ten tweede zag ik het eigenaarschap van het leren, wat de leerlingen hadden. Ook weer op vele verschillende manieren geportretteerd. Daarbij ging ik van doelen door kinderen laten bepalen, langzaam wat terug naar de doelen aanhouden, maar het eigenaarschap leggen in aanpak van het leren en verwerken van informatie. Misschien is het beiden wel mogelijk. Kinddoelen en methodedoelen. Ik weet dat mijn collega, die de reis vorig jaar genoten heeft, al hard bezig is met dit soort dingen. Zo zijn we gestart met de portfolio’s, in plaats van de rapporten… een mooie stap. Ik mag nu deel uitmaken van de groep leerkrachten die deze ervaring ook geeft gehad en al nadenkt over de toekomst.

Dat brengt me op het laatste stuk. Wat ik gemerkt heb, is dat ik niet alleen geleerd heb van de scholen die we bezocht hebben, maar ook zeker zoveel van de professionals om me heen. Zoals Martijn op een van mijn laatste blogs zei: zorg dat je niet te hard gaat, controleer of iedereen nog steeds volgt wat je opzet. Ik ben inderdaad soms een dolle pup, die al begint te rennen, voordat hij weet waar hij heen wilt. Dat wil ik voorkomen. Ik wil een beweging gaan creëren, maar daarin ben ik zeker niet alleen! Mijn directrice heeft al door dat het slim is om snel samen te komen. Fijn! Spuien en structuur en systeem brengen in al het goede dat deze mooie reis heeft gebracht. Dan kunnen we SAAM iets moois neer gaan zetten.

Sandra en Martijn, bedankt voor deze fijne reis, de steun die ik soms nodig had en het zorgen voor momenten van bezinning en reflectie. Ik heb een topervaring gehad. Alle collega’s bedankt voor de gezelligheid en het delen van deze superervaring!

 

Recommend0 recommendationsPublished in 03: Goals apply to all students, 04: Personalization, 08: Commitment to the entire school, 09: A tone of decency and trust, Reisblogs, Uitwisseling

Deel deze post

5 reacties

  1. Koen, wat een mooie reis is het geweest. Super dat je deze ervaringen wil delen met je collega’s. Je hebt veel beelden opgeslagen. Misschien is het laten zien van deze beelden nog krachtiger dan het vertellen van al je verhalen. Ik ben benieuwd hoe je alle inspiratie in gaat zetten. Ik wens je de rust om de goede dingen te doen en stap voor stap een nog betere leerkracht te worden.

    1. Hoi Anja!

      Leuk dat je reageerde. Ik heb gisteren een gesprek gehad met mijn locatieleidster, Marion. Zij is ook naar Amerika geweest een aantal jaar geleden.

      Wat betreft de aanpak: Ik denk dat het vooralsnog belangrijk is dingen te laten bezinken, na te denken en dingen vorm te geven als een team. Dit natuurlijk pas wanneer zaken draagvlak hebben bij de collega’s.

      Hoewel je dit misschien niet verwacht van me, is mijn eerste handeling pas op de plaats maken. Mijn klas (die niet gewend is geweest aan invallers) ga ik weer rust en structuur geven en de mooie dingen die ik gezien heb ga ik natuurlijk delen met collega’s.

      Het enige dat ik in de klas meteen heb toegepast is het ophangen van een zakje met ‘Acts of Kindness’ erop. Deze is eind deze week al flink gevuld. Vrijdag sta ik even stil bij de inhoud. Een zet die in mijn huidige klas erg goed kan werken (het positief denken over zichzelf en elkaar).

      Natuurlijk zou ik het onderwijs op school op sommige punten 360 graden willen omdraaien, maar ik weet dat grote veranderingen vaak beginnen met kleine dingen. Die kleine dingen gaan er vast komen, als iedereen op de John F. Kennedy daar klaar voor is 🙂

      1. Koen,
        Je hebt veel meer toegepast dan dat… namelijk het bieden van rust en structuur als basis om de kinderen in ontwikkeling te begeleiden. Dat is een veel grotere verandering dan jij je op dit moment realiseert. Veel plezier met je mooie klas!

  2. Ha Koen, wat fijn om al je reisverslagen te lezen. Heel veel wat ik van je lees is voor mij erg herkenbaar en het lijkt me fijn om daarover samen nog verder in gesprek te gaan. Doe voor nu wat goed voelt en kijk met welke kleine dingen je al grote veranderingen op de JFK (en voor jezelf:)) kunt aanbrengen. You can do it!

Laat een antwoord achter aan Linde Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *