Rugzak

Dit schooljaar was een jaar vol nieuwe uitdagingen. Mijn eerste eigen klas, ingeloot worden voor de CES studiereis 2019 en met het team de opstart maken naar een IKC.  Het jaar is voorbij gevlogen en over een paar maanden zit ik, met een lege rugzak, in het vliegtuig naar Amerika! Wat een prachtige kans om de scholen in New York en Boston te bezoeken, inspiratie op te doen en tools mee naar huis te nemen om in te zetten in de klas en in onze prachtige school. Want een prachtige school dat zijn we, met een hardwerkend team en geweldige leerlingen!

Wat onze school zo bijzonder maakt is de populatie die voor een groot deel uit NT2 leerlingen bestaat, maar ook de leerkrachten die zorgen voor een open, positieve sfeer waar wederzijds respect hoog in het vaandel staat. De komst van een IKC betekent voor onze openbare school dat we met een Rooms-Katholieke school gaan samenwerken. Ook de leerlingen van beide scholen gaan steeds meer samenwerken, onder andere samen spelen op het schoolplein en samen gymmen, maar in de toekomst wordt deze samenwerking alleen maar groter. Mijn eerste leervraag gaat over deze ontwikkeling:

– How can I create a more natural way of cooperation, let children see the importance of working together and see each others value?

Kinderen zien niet altijd in dat samenwerken veel op kan leveren. De samenwerking blijft oppervlakkig. Dit vind ik ontzettend jammer, omdat je van elkaars krachten gebruik kunt maken en samen iets moois en waardevols kunt creëren. 

Met mijn tweede leervraag wil ik meer diepgang in mijn lessen creëren:

– How can I make children more active in their own learning process, challenge them to be more creative and look at a subject from different angles? 

Onze leerlingen zijn nog niet gewend diep na te denken over een onderwerp, zich af te vragen of het wel klopt wat ze denken en hun antwoord te spiegelen met antwoorden van anderen. Hoe kan ik hier verandering in brengen?

Ik ga naar Amerika met deze vragen in mijn achterhoofd. Ik ben heel benieuwd wat ik allemaal zal zien, mee zal maken en mee zal nemen. Waarom die lege rugzak? Daar gaan alle ervaringen, observaties, emoties en tools in die ik mee naar huis wil nemen. Ik hoop maar dat ik een grote rugzak kan vinden ?.

Recommend0 recommendationsPublished in 01: Learning to use one’s mind well, 04: Personalization, 10: Democracy and equity, Reis2019

1 reactie op “Rugzak”

  1. Tjarda,
    Misschien moet je ter plaatse nog maar een extra rugzak kopen! Er is veel te zien en te beleven, zeker ook op het gebied van samen leren en actief leren. Jouw leervragen geven veel ruimte om vol nieuwsgierigheid ront te kijken in de fijne scholen in New York en Boston.
    Wat een bijzonder jaar voor jou, experimenteren met je eigen klas, met samenwerken en met het worden van een prachtig kindcentrum. Hoe ga jij daarbij gebruik maken van de talenten van jouw collega’s, hoe zorg jij dat je creatief blijft en zaken vanuit verschillende perspectieven gaat bekijken?
    Ik ben benieuwd naar jouw volgende blogs en belevenissen! Fijne vakantie!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: