Reflection and revision

“Reflection and revision. Returning and doing to again is the most important.”

Regelmatig doen de kinderen in mijn groep een project. We reflecteren daar op. Ik geef feedback, de groep en soms ook hun ouders. De studenten schrijven zelf kort een aantal dingen op die ze hebben geleerd. Dit blad gaat, hup in het portfolio en klaar. Nu besef ik hoe jammer het is om hier niks meer mee te doen. De studenten moeten de kans krijgen om iets met deze feedback te doen. Nadien moeten ze opnieuw feedback krijgen.

De studenten hier schrijven per vak een brief aan hunzelf over wat ze hebben geleerd. Hier zitten een X aantal criteria in die moet en hoe ze dit schrijven, mogen ze zelf weten. Dit komt in hun portfolio. Ook zitten er dus reflectieformulieren in die ik hier boven beschreef. In twee kleuren zie je feedback terug van docenten.

Wat zie je terug in de leerkrachten? Eentje zei het volgende: “I’m helping to unlock their learning.” Deze past prachtig binnen het CES principe: learning to use your mind well. De criteria naar kinderen is duidelijk, maar de manier mogen ze zelf kiezen. Dit valt weer mooi binnen het principe: goals apply to all students.

We spraken met studenten en Kevin sprong er bovenuit. Een jongen die het lastig had in het ‘normale’ schoolsysteem en die later kwam naar Parker. Hij vertelde dat die eerst dacht niks te hoeven doen en dus lekker achterover leunde. Toen besefte hij dat hij achter ging lopen. Hij leerde dat begrijpend lezen hem niet lukte en dat hij de leerkracht moest vragen om de opdrachten kort en duidelijk te laten opschrijven. Al deze kinderen weten wat ze nodig hebben en hoe ze dit moeten bereiken.

De kinderen hier leren hoe je leert, wat je er voor nodig hebt en hoe je hulp moet vragen.

Hoe kan je dit nu concreet gaan toepassen?

Stel hoe en waarom vragen. Waarom denk je dat? of vertel me meer.

Je kunt elke maandag vragen waar kinderen naar uitkijken deze week en dit mag niet het weekend zijn. Of elke dinsdag wat ze vandaag hebben geleerd.

De band met je kinderen is het allerbelangrijkste. Elke dag even ‘connecten’. Kort delen wat er thuis is gebeurd die dag en dan ben je weer aanwezig op je nieuwe plek, school.

Ouders gaven ook aan dat de growth mindset belangrijk is en dat kinderen de keus moeten krijgen in dingen op school.

Wat was het gaaf om alles wat er verteld was terug te zien in de praktijk en te horen van studenten en ouders. Mooi hoe het eigenaarschap, het leren leren, de growth mindset, de CES principes en de executieve functies hier allemaal samen vallen.

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2024

Deel deze post

2 reacties

  1. Prachtig Priscilla! En hier kwam je ook voor. Gaaf om dit in de praktijk te zien. En straks aan de slag te kunnen in en met je eigen groep.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *