Reflectie, leraar als learner

 “Wat neem je mee naar huis, wat zou je maandag willen doen in je eigen klas? “

Deze vraag werd mij gesteld als reflectie op een dag vol indrukken. Er is veel wat ik mee naar huis neem, maar ik heb ontdekt dat ik niet zomaar iets op maandag kan uitvoeren van wat ik gezien heb. Ik heb ervaren dat ik deze keer niet enthousiast, vol energie iets kan neerzetten of inbrengen van wat ik heb gezien en wil meenemen naar mijn praktijk. Gesprekken met collega’s hier in Amerika gaven mij de mogelijkheid te reflecteren op mijn ervaringen en gedachten. Ik heb scholen gezien die trots zijn op waar ze voor staan en wat ze doen. Docenten gaven duidelijk aan dat ze nog op weg waren en dat wat wij op dit moment zagen, een momentopname was waar een lange reis aan vooraf is gegaan. Leerkrachten hebben hier met elkaar veel en diepgaand over gesproken, uitgeprobeerd en vooral veel gereflecteerd op het proces. Ja, dát is wat ik dus voel! Ik heb hier op dit moment ook meer behoefte aan! Wil laten bezinken, verder op onderzoek gaan door te lezen en te praten, door foto’s herinneringen op te laten roepen en gedachten te laten structureren. Dát is mijn learningspace op dit moment. Ik merk dat als ik nu iets op maandag visueel neerzet, ik voorbij ben gegaan aan het proces en alleen het product in zicht heb gehad. In de begeleiding van leerlingen hamerde ik hier ook altijd op; ik zou bijna in de ‘pinterest-valkuil’ gestapt zijn, als ik had gedacht maandag in mijn klas een activiteit of poster zou moeten toevoegen als antwoord op de vraag “Wat neem jij mee in je klas?”

Een kind dat gevraagd werd hoe zij de leerkrachten op school zag, zei dat de leerkracht een learner was. Ja, inderdaad ook wij hebben de antwoorden niet, maar weer een nieuwe vraag, om zo voor onszelf, elkaar en de leerling altijd in ontwikkeling te zijn.

En vandaag hebben we gezien bij Mission Hill dat het kracht toont om je ook open te stellen voor geïnteresseerden terwijl je in een fase van ontwikkeling zit, waarbij vooral geleerd wordt van de dingen die anders gaan dan voorzien of gehoopt was.

Reflectie geeft ons de kans even stil te staan bij wat we bij vooraanzicht niet zagen.

Recommend0 recommendationsPublished in 01: Learning to use one’s mind well, 04: Personalization, 07: Demonstration of mastery;, 09: A tone of decency and trust, Reisblogs

6 reacties op “Reflectie, leraar als learner”

  1. Hoi Mirjam,

    Ik denk dat het heel goed is om jezelf de tijd te gunnen om alle indrukken van zo’n week te laten bezinken.
    Op een grote school als het Elzeneind, is het goed om te delen wat je gezien en ervaren hebt. Kleine dingen kun je wellicht al snel uitproberen in je onderwijs. Voor grote veranderingen heb je draagkracht nodig. Slim om dan eerst de dingen op een rij te hebben die je in jullie Montessori-onderwijs zou willen terugzien

  2. Mirjam,

    Uitproberen, stilstaan, samen reflecteren op het proces dat geeft een mooie basis voor anders doen. SAAM leren en uitproberen. Je kracht laten zien door ‘het’ niet te weten en door te leren van dingen die anders gaan dan voorzien. Wat een rijke lerende houding! Be a learner and be kind!

  3. Ik wens je nog heel veel reflectiemomenten voor jezelf en je leerlingen. Waarin jullie samen learner mogen zijn.

    PS ik zou de prachtige foto in je klas hangen… dat lijkt me reminder genoeg …

  4. lekker de tijd nemen voor je eigen reflectie. Daar zit geen deadline op!
    Ik weet zeker dat je, als je er klaar voor/mee bent, een prachtig proces gelopen hebt en daarmee het leerproces in jouw dagelijkse praktijk, weer een beetje mooier hebt gemaakt.

  5. Jouw reflectie voelt heel herkenbaar. De manier waarop je het verwoord raakt me, omdat ik goed aanvoel dat het tijdens deze reis ook voor mij niet heeft gegaan over een product, maar om het opstarten van een proces. Heel mooi hoe je dit hebt beschreven. Je bent een kanjer!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: