Pas op! Besmettelijk

Het is zondagmorgen, 1 week na mijn geweldige Amerika avontuur. De afgelopen week heeft o.a. in het teken gestaan van jetlag en bijslapen. Maar er was zeker ook tijd voor het delen van mijn verhalen.

Mijn leerlingen waren reuze benieuwd naar mijn verhalen en zaten vol vragen. Ik had ze voor mijn vertrek gevraagd wat ze van me wilden weten. Dus heb ik op mijn eerste werkdag een presentatie voor ze gehouden met foto’s en verhalen. Wat was het geweldig om mijn ervaringen met de leerlingen te delen en hun vragen te beantwoorden. Ze hingen aan m’n lippen. Betrokkenheid ten top.

Tijdens de lessen betrapte ik mezelf erop dat ik met een andere blik naar de leerlingen keek. Groep 7/8, een groep kinderen die ik langzaamaan voorbereid op het uitvliegen naar de volgende school. In Amerika noemen ze dit ‘gateway’. De knop in mijn hoofd is in Amerika echt om gegaan. Als ik mijn leerlingen echt wil voorbereiden moet ik ze loslaten en eigenaar laten zijn van hun eigen proces. Dus in plaats van vooraf vast te stellen wie er met mij samen het rekenwerk moet maken, heb ik ze gevraagd wie er met mij mee wilde doen. Eén dappere leerling gaf aan mij nodig te hebben. Iemand anders wilde graag op het leerplein (buiten de klas) werken en vroeg om toestemming. Ik zag aan zijn lichaamshouding dat hij twijfelde over zijn eigen vraag. Ik stelde hem een wedervraag over zijn leerdoelen en liet hem daarna de keus. Ik gaf het vertrouwen dat hij de juiste keus zou maken (welke deze ook zou zijn). Met als resultaat dat hij aansloot bij mij en de andere leerling. Na ongeveer 10 minuten zelfstandig werken, waren er nog een aantal die de conclusie hadden getrokken dat samenwerken met de juf toch eigenlijk wel fijn was. De kinderen waarvan ik dacht dat ze me nodig hadden, hadden zelf de keuze gemaakt om aan te sluiten. Prachtig eigenaarschap zonder dat ik in controle was.

Tijdens MT-overleg hadden we het over de ontwikkeling van ons team en vernieuwingen die we gezamenlijk doorvoeren op de werkvloer. Hoe gaan we daarmee om?  Hoe kunnen we de teamleden het beste coachen in hun ontwikkeling? Ook nu merkte ik dat mijn mindset besmet is geraakt door de principes van CES. In plaats van heel hard aan de kar te trekken en hopen dat de mensen meegaan, voel ik ook nu het belang van eigenaarschap. Daaronder liggen de waardes van ‘democracy and equity’ , ‘a tone of decency and trust’ en ‘commitment to the entire school’. We doen het samen vanuit respect en vertrouwen. Daar waar we als MT elke keer vastliepen op dezelfde gedachtes, waar gaan we heen, hoe moeten we daar heen, lukte het nu het gesprek een andere wending te geven. Vanuit andere inzichten die in mijn DNA verweven beginnen te raken.

Ook op andere momenten van overleg betrapte ik mezelf erop dat ik mensen kon helpen door een stapje terug te doen. ‘Less is more, depth over coverage’. Niet te veel tegelijk, heb vertrouwen in de uitkomst. Eén doel tegelijk! Focus. Onbewust zijn de CES principes een stukje van mezelf geworden de afgelopen twee weken. Het allermooiste compliment dat ik deze week kreeg, is dat iemand tegen me zei: ‘Jij hebt echt zoveel geleerd, daar in Amerika!’

Gisteren had ik een opleidingsdag op Fontys, ik volg daar de opleiding Master Educational Needs. De discussie ging over inclusief onderwijs. Passend onderwijs. Hoe kunnen wij dit in Nederland vormgeven en de juiste zorg geven aan onze leerlingen? Dit blijft een hot item van gesprek. Uiteraard kon ik het niet nalaten mijn ervaringen te delen. En opnieuw kreeg ik veel vragen en raakten mensen enthousiast. Ze gaan zich verdiepen in CES.

Ik heb veel reacties gekregen op mijn blogs, mijn verhalen en mijn enthousiasme. Aanstekelijk positief. Mensen van dichtbij die me hebben gevolgd, maar ook mensen die me alleen op afstand hebben gevolgd via social media.

Let op beste mensen! Ik heb een besmettelijk virus opgelopen en het heet CES ?. Ik hoop jullie er allemaal mee te mogen besmetten. I love it ❤

 

 

 

 

 

 

Recommend0 recommendationsPublished in 02: Less is more, depth over coverage, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 08: Commitment to the entire school, 09: A tone of decency and trust, 10: Democracy and equity, Reisblogs

4 reacties op “Pas op! Besmettelijk”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: