De school die wij afgelopen maandag hebben bezocht was de Castle Bridge school, waar net zoals bij het bezoek van Central Park East school rust , eigenaarschap en betrokkenheid aan de orde was.
Bij beide scholen is betrokkenheid en enthousiasme tussen ouders , kinderen en leerkrachten onderwijzend personeel duidelijk zichtbaar,
Zoals de oma die lachend met haar kleinkinderen het schoolplein van Castle Bridge School opliep. De oudercoördinator en de beveiliging die ouders en leerlingen begroeten.
En er heerste betrokkenheid door het deelnemen van een aantal ouders tijdens de gezamenlijke opening van de week. Na de gezamenlijke opening was er de gelegenheid voor ouders om persoonlijke vragen met een gezinscoach te bespreken.
Ouders en leerlingen lijken vertrouwen te hebben in de school, de leerkrachten en onderwijzend personeel,
Zodoende tijdens de lessen wanneer de leerlingen doorgaan met hun lesstof en activiteiten ondanks dat collega’s van SAAM in en uit de klas komen om mee te kijken.
Beide scholen werken met meerdere leerkrachten in de klas,
– general education teacher
– paraprofessional ( leeraarondersteuner)
– special needs teacher
De leraarondersteuners die ik gesproken heb van beide scholen geven beide aan: doordat zij in een rustige school werken en eigenaarschap mogen nemen zij zich gemotiveerd voelen om door te groeien naar leerkracht.
Het is zelfs ooit op de Castle Bridge voorgekomen dat er een paraprofessional financiëel niet in staat was om de studiekosten te betalen. De directeur Juli ,die samen met collega’s in haar geloofde, heeft persoonlijk de opleiding van de leraarondersteuner betaald. Inmiddels is zij al een aantal jaren werkzaam als een general education teacher.
Het is mij duidelijk dat de leeromgeving van beide scholen essentiële ingrediënten bieden om de intrinsieke motivatie van leerlingen en werknemers te stimuleren. Het is onder andere duidelijk te voelen en te zien door de enthousiasme van niet alléén de leerlingen en hen leerkrachten, ook aan de collega’s die hier samen zijn voor de CES reis.
De kers op de taart is echter het bezoek aan groep 2/3. Tijdens het overhandigen van de tekeningen van groep 3/4 van leerlingen van de Cirkel, moedigt de leerkracht mij aan om zelf de tekeningen aan de leerlingen te geven
De leerkracht gaf mij net zoals zijn leerlingen eigenaarschap.
Hij gaf mij het vertrouwen.
De leerlingen van groep 3/ 4 van de Cirkel hebben typische dingen van Nederland getekend, zoals bijvoorbeeld bloemen, fietsen, kaas een molen zelfs de opstelling van het Nederlands elftal.
Wij hebben vergelijkingen gemaakt tussen Nederland en New York.
Het was een kort lesje, de tekeningen van de kinderen van groep 3/ 4 hangen in de klas op de Brooklyn school in de Big Apple,
En ik, voel mij over de moon,
Mijn intrinsieke motivatie is hierdoor zeker vergroot C:
2 reacties
Kippenvel van je blog Marielle!
Zo te lezen is het een prachtige ervaring…
Neem alle mooie dingen mee naar de Cirkel!
En GENIET van jullie laatste scholenbezoek vandaag.
Genieten met een GROOOOOTE G!!