Over 2 maanden vlieg ik naar Amerika!

Vandaag brak na een heerlijke vakantie weer de eerste schooldag aan voor de kids. Fijn dat ze beiden met een goed gevoel het nieuwe jaar in zijn gesprongen op ‘mijn eigen’ Saamschooltje. 

Tijdens het naar bed brengen en het invullen/bespreken van het fantastische boek “Slaapklets” valt mijn oog op de datum van vandaag… 20 augustus. Dit betekent dat ik over precies 2 maanden in het vliegtuig stap naar Amerika! Ineens komt het best dichtbij. Wat een eer dat ik de kans krijg om naar het onderwijs op scholen in New York en Boston te gaan kijken. Ik ben ontzettend benieuwd wat me te wachten staat. 

Vandaag hebben mijn collega’s en leerlingen op de Sterrebos een start gemaakt met de Gouden Weken. Er wordt samen met leerlingen, leerkrachten en ouders een basis gelegd voor een prettig pedagogisch klimaat. Hoe gaan we nu met elkaar om en wat kunnen en mogen we van elkaar verwachten? 

Ik vraag me af hoe er op de scholen in Amerika gewerkt wordt aan dit domein binnen het onderwijs. Tijd om voor mezelf nog wat specifieke leervragen op papier te zetten. Over twee maanden is het immers zover… 

Recommend0 recommendationsPublished in Geen categorie

Deel deze post

4 reacties

  1. Als het gaat om Pedagogisch Partnerschap is er in Amerika veel te zien. Commitment to the entire school, a tone of decency and trust zijn CES-principes waar je dan de focus legt. Welke leervragen heb je voor jezelf op het gebied van pedagogisch partnerschap? Waar ben je nieuwsgierig naar?

    1. Hoi Sandra, ik ben heel benieuwd hoe leren en werken op basis van vertrouwen en respect gaat als de verwachtingen vanuit school hoger zijn dan die van thuis, of wanneer de thuissituatie van een leerling heel complex is. Iedereen is verbonden met de school en er verantwoordelijk voor, maar wat nu als die verantwoordelijkheid niet wordt genomen? Ik ben me er bewust van dat deze vragen negatief gesteld zijn, maar ik verwacht dat ik in Amerika juist te zien krijg hoe die preventieve aanpak is, waardoor curatief handelen helemaal niet nodig is. Dat maakt me meteen nieuwsgierig naar de mate waarin er daar op school gewerkt wordt met SWPBS in relatie tot het omgaan met grensoverschrijdend gedrag. Hoe wordt het systeem rondom een leerling hierin meegenomen? Op welke wijze wordt er geïnvesteerd in educatief partnerschap? Is maatschappelijk, pedagogisch, didactisch, formeel, en informeel partnerschap allemaal even belangrijk, of worden hier duidelijke keuzes in gemaakt?

Laat een antwoord achter aan Sandra Beuving Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *