Op Ontdekkingsreis

Bijna zomervakantie….. Er is veel te doen op De Uilenbrink. Zoals andere scholen en andere leerkrachten ben ik het jaar aan het afronden met alles wat daarbij komt kijken. En De Uilenbrink gaat ook nog (tijdelijk) verhuizen!

In al die drukte en onrust ben ik mijn eerste blog aan het schrijven. Daarbij denk ik terug aan het afgelopen schooljaar en de reis die wij als “Uilenbrinkers” aan het maken zijn richting meer eigenaarschap. De Uilenbrink heeft het afgelopen jaar al stappen gemaakt om kinderen meer eigenaarschap te geven. Iedereen is bezig met dingen proberen. Wat werkt en wat voelt fijn aan in de klas en wat juist niet. Wat vind jij als leerkracht prettig en wat niet? Een maand of wat geleden hebben we tijdens een bouwvergadering nog alle groepen van onze bouw bezocht. Elke collega had op dat moment de gelegenheid om te laten zien wat hij / zij al aan het doen is rondom eigenaarschap. Heel inspirerend. Met alle drukte waar we nu middenin zitten als school verdwijnt dit stukje toch ook wel een beetje naar de achtergrond. Ik merk dat dat helaas niet anders kan, maar het is wel jammer. Want, als ik dan nog even naar mezelf kijk, naar mijn klas en mijn kinderen: wat zag ik een betrokkenheid de afgelopen weken toen we samen bedachten hoeveel “grote deeltafelsommen” we konden maken in een paar minuten. Wat hebben onze kinderen geoefend en wat ben ik ontzettend trots dat wij  (lees zij, onze klas)  het doel van de klas hebben behaald! Ze hebben er ook keihard voor gewerkt! En zelf waren de kinderen natuurlijk ook trots.

Dat enthousiasme en die betrokkenheid zou ik zo graag terug willen zien bij al het andere wat ik in de klas doe. Maar hoe…..???? Zo vaak sta ik nog te vertellen over het doel en ben ik mooie doelenposters aan het ophangen. Maar of dat nou de betrokkenheid en motivatie van de kinderen verhoogt?? Ik betwijfel het. Dit schooljaar heb ik al een fijne training gevolgd over het zichtbaar maken van data en doelen. Daarbij werd mij al duidelijk: De kinderen moeten meer in actie komen. Die dag van de training heb ik al wat handvatten gekregen, maar ik ben op zoek naar meer…….  En dan ga ik denken aan New York…. De CES-reis! Zin in…. want ik ben er van overtuigd dat ik veel zal zien en beleven op de Amerikaanse scholen!  Ik ben zo benieuwd wat ik daar van ga vinden, wat ik mee kan nemen naar mijn eigen praktijk. De CES principes zien en proeven. Ik wil heel graag meer coach van de kinderen worden zodat zij hun eigen doelen kunnen zien en bepalen en niet ik. Maar hoe….? Benieuwd of ik dan ook uit mijn comfort-zone moet stappen om dat te bereiken?

Op naar New York! Nog 15 weken en 3 dagen!

Recommend0 recommendationsPublished in 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Nieuws, Reis2019

5 reacties op “Op Ontdekkingsreis”

  1. Wauw, wat schrijf je leuk en boeiend!
    Lijkt me ook geweldig om zo’n reis mee te mogen maken.
    Geniet van alle voorbereidingen.
    Groetjes Chantal

  2. Chantal,
    Dat er veel te beleven valt is zeker. Overigens niet alleen op de scholen in Amerika, maar zoals je zelf al weet ook op de scholen in Nederland. Mooi om bij collega’s te kijken, dat zouden we (ook binnen de scholen van SAAM*) nog veel meer mogen doen!

    Mooi dat je in jouw klas al hard aan het werk was met het verhogen van betrokkenheid en enthousiasme van de kinderen. Kinderen in actie en aan het leren. Daar draait het om in onderwijs. Weet je voor jezelf wanneer jij in actie komt? Wat ervoor zorgt dat jij je betrokken voelt? Waar jij enthousiast van wordt? Wellicht zit daar een sleutel in het kijken naar de kinderen in jouw klas.

    Eerst maar lekker genieten van je vakantie en daarna fijn op reis!

  3. Hoi Chantal, ik ben heel benieuwd naar de antwoorden van je vragen die je meeneemt naar de US. Meer in actie komen is in ieder geval lukt bij de start van het schooljaar, mén wat is er veel actie geweest. En nu eens ontdekken wat kinderen in beweging brengt! Succes met de start van het schooljaar en de ontdekkingstocht naar meer actie!

  4. leuke blog! je schrijft voor de lezer op een prettige manier.
    Je stelt in je blog de hoe-vraag, twee keer en met heel veel vraagtekens..
    Ik snap dat ook wel. Maar let op: je gaat in de scholen daar niet HET antwoord op een hoe-vraag krijgen… De “hoe” zit nl. in jezelf. Laat je inspireren, kijk, luister en praat met je reisgenoten. ergens in dat gebeuren gedurende 1 week ga je de verbinding maken tussen wat je ziet en wat dat betekent voor jouw eigen handelen.
    De eerste stap is gezet: je weet wat je anders wil gaan doen. ik lees nog graag in een volgende blog van jou nog wat meer over het “waarom” daarvan. Daarna komt de hoe vraag eigenlijk pas echt om de hoek kijken, en tenslotte de meest praktische van alle stappen, de “wat”. heb vertrouwen, gedurende de reis ga je zeker een heel eind komen hiermee.

  5. Hoi Chantal, wat een enthousiaste blog. leuk. De realiteit haalt soms de goede ideeën in. Je vraagt je af hoe je beweging kunt krijgen in actie en betrokkenheid. Herhaal wat je al hebt gedaan, ga op zoek naar de U! Begin klein, immers New York en Boston zijn ook niet op een dag gebouwd, zoals bij de “grote deelsommen”. En, als je je leerlingen vraag wat de volgende “klus” verwacht ik dat ze met iets nieuws gaan komen. Tot woensdag,

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: