Onderwijs maak je niet alleen!

Ja ja, daar zitten we weer. Lekker laat op de avond, maar agh hé.. wij juffen en meesters hebben toch verder geen leven 😉

Na de eerste blog ben ik me weer wat meer gaan focussen op de Amerika reis en mijn leervragen.
Ik kreeg bij de vorige blog een mooie comment over de master en of ik de leerdoelen er aan kon koppelen… en ja hoor deze zijn zeker gekoppeld!

Even terug.. ik ben dus 2 weken geleden gestart met de Master EN en wil me daarbij vooral specialiseren in gedrag en autisme. Nu heeft dat stukje me altijd geboeid en het is daarom ook niet zo gek dat een leervraag daar mee te maken heeft. Ik ben erg benieuwd hoe ze in Amerika met gedrag omgaan en dan zowel internaliserend en als externaliserend. Dat interesseert me vanwege 2 aspecten

  1. Gedrag heeft waarschijnlijk daar een andere uiting dan hier vanwege cultuur, samenleving, waarden en normen en andere manieren van werken en opvoeden;
  2. In zo’n immens grote samenleving met zoveel diversiteit lijkt het me vreemder om “normaal” te zijn dan andersom. Hoewel je je natuurlijk wel kunt afvragen wat normaal is?

Ik hoop daarom terug te zien en te horen hoe zij dat aanpakken. Hoe hebben zij oog voor alle leerlingen en hoe pakken ze bepaalde leerlingen aan, zodat ze de beste kanten van zichzelf kunnen laten zien? Dan kom ik ook gelijk op mijn 2e en 3e leervragen namelijk:

  • Hoe wordt er omgegaan met de diversiteit op leergebied. Dus hoe komen ze tegemoet aan de kinderen die extra’s nodig hebben en hoe dagen ze slimme kinderen uit?
  • Hoe maak je kinderen baas over hun eigen leerproces?

Deze 2 vragen pak ik samen omdat ze natuurlijk wel wat overlap hebben. Ik ben steeds op zoek naar de beste manieren in de klas om elk kind tegemoet te komen en om ze te betrekken bij het eigen leerproces. Dat doe ik met verrijken en compacten, extra oefenstof, uitdagende oefeningen zoals leercircuit, maar ook door doelen te stellen en kind (ouder-kind) gesprekken te voeren. Nu heb ik daar zo mijn eigen maniertjes voor, maar er is nog zoveel anders mogelijk! Het is natuurlijk mooi om een kijkje te mogen nemen in de keuken van een ander en als die keuken dan ook nog in Amerika is, waar alles zoveel anders werkt dan hier, dan mag ik van geluk spreken.

Hoewel het steeds spannender wordt naarmate de weken voorbij strijken begin ik er ook steeds meer zin in te hebben. Ik weet dat ik me moet focussen op mijn leervragen, maar ik ben zo benieuwd hoe het er verder aan toe gaat op scholen daar. Hoe ziet de leeromgeving eruit? Hoe realiseren zij de extra hulp? Wat is het belangrijkste voor ze? Hoe werken ze samen met collega’s en ouders? Hoe betrekken zij de ouders bij het leerproces van het kind? Ik weet dat dit zoveel vragen zijn en ik probeer ze wat los te laten, maar wat zal dit een ervaring worden zeg!

Terwijl ik me nu nog meer af begin te vragen, merk ik ook dat het lampje langzaam uit gaat. Werk, studie, Amerika, huishouden, sporten, dochter en tante zijn vergt veel (positieve) energie. Er rest me nog 1 ding en dat is mijn collega’s spammen, zodat ze mijn blogs gaan volgen….

want onderwijs maak je niet alleen!!!

Recommend0 recommendationsPublished in 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Nieuws, Reisblogs

7 reacties op “Onderwijs maak je niet alleen!”

  1. Nou, deze collega houdt wel van een beetje spam hoor. Kom maar op!

    Over je leervragen: jij gaat zeker dingen zien in die Amerikaanse “keuken”. Hoop dat je vol inspiratie en ideeën terug komt!

    En niet teveel spanning opbouwen, laat het maar gewoon over je heen komen en niet vergeten te genieten! Dit is een “once in a lifetime” dingetje en vergeet je nooit meer.

  2. Nou Fleur, wat heb jij mooie leervragen beschreven. Ik zie veel overlap in je studie en je reis. Heel veel plezier en een leerzame tijd toegewenst!!

  3. Hoi Fleur
    Wat geweldig mooi om te zien dat je je leervragen vanuit je Master EN gaat koppelen. Ik voorzie kansen die je met beide handen kunt aangrijpen. Dit zorgt voor verdieping in de zoektocht naar jezelf als excellente leerkracht.

    Ook ik wil een stuk verdieping uit mijn Master EN gebruiken en mijn leervraag verder uitzoeken in de States.

    Student as worker, teacher as coach

    Ik heb er zin in kamergenootje!

  4. Dag Fleur, mooi waar jij mee op reis gaat! ik ben zo vrij geweest om wat te doen met je blog: categorieën toegekend van de CES principes waar je naar verwijst > student as worker teacher as coach + personalization. Als je dat bij je volgende blogs zelf doet dan is het straks ook mooi als uitwerking bij betreffende principes te vinden. Veel moois voor jou in de voorbereiding en ginds! Edith

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: