We do our best to fly under the radar to do what’s best for our children.
De quote van de dag.
Uitgesproken door Malika, schoolhoofd van de Brooklyn New School.
Want ook in New York zijn er mensen die bepalen wat leerkrachten moeten aanbieden zonder dat ze zelf ooit leerkracht zijn geweest of veel van de onderwijspraktijk afweten. Het voordeel hier is dat ouders mogen bepalen of kinderen meedoen aan de jaarlijkse toetsen. En een groot percentage van de ouders kiest daar niet voor. Dat geeft ruimte om andere keuzes te maken.
Toch heeft de school zicht op de ontwikkeling van de kinderen. En die kinderen zelf ook.
In fifth grade (10/11 jaar) bespreekt een deel van de kinderen de tekstopdracht*. De leerkracht heeft een rubric gemaakt, met vier onderdelen: historische juistheid, opzet/opbouw tekst, beschrijving en dialoog (stijl), en taalverzorging (spelling en grammatica). Onder ieder onderdeel staan drie kwaliteitsniveaus. De leerkracht bespreekt wat er op het hoogste niveau verwacht wordt, bekijkt de teksten aan de hand van die beschrijving en nodigt kinderen uit om zelf te onderzoeken of hun tekst voldoet. Ze vraagt de kinderen om samen te werken om de dialogen te verbeteren. Ze geeft eerlijke en professionele feedback, steeds vanuit de beschrijving in de rubric, aangevuld met voorbeelden van de kinderen zelf. En na de bespreking laat ze hen zelf bepalen of ze hun tekst al willen inleveren.
Een prachtig voorbeeld van rijk onderwijs, hoge verwachtingen, eigenaarschap, formatief evalueren, én zicht op ontwikkeling. Ook al zouden ouders toestemming geven, toetsen is niet nodig. Ontwikkeling is zichtbaar in opdrachten, in de werkreflecties. De muren hier hangen vol ontwikkeling… en geen plekje blijft onbenut.
*journal van je karakter (een persoon die in New Amsterdam leefde) – New Amsterdam is het project waar ze een half jaar aan werken.
2 reacties
Wat een mooie en concrete beschrijving van het vormgeven van kwaliteit. En de quote lijkt me een inspirerende uitdaging. Die wat mij betreft bestaat uit 2 kernwoorden: radar en children. Hoe maken we samen het mooiste onderwijs voor kinderen zonder de ballast van al het moeten? Ik raak geïnspireerd!
Jippie o Jee
Toetsen die niet nodig zijn voor zicht op ontwikkeling.
Welke kans zie jij om in jouw professioneel betoog vast te houden ?!
Je opent voor mij nog wel spannende discussie… moet je leraar zijn / zijn geweest en/of veel van onderwijspraktijk weten voordat je mag vinden wat er geleerd moet worden in dat onderwijs?
Heb het ook goed in Boston Suzanne