besmettelijk-gedrag

Oh the places you’ll go… 

Voordat ik mijn leervragen hier zomaar neerschrijf is het handig dat jullie het verhaal weten achter deze vragen. Dus ga ervoor zitten, pak alvast wat popcorn (wel in een veel te grote bak, want ja we gaan wel naar Amerika en daar is alles groots) en zet je leesbril op.

25 jaar geleden werd OBS de Cirkel opgericht in Uden-Zuid. Toen die tijd was het nog omringd met weilanden en hadden we maar 3 leerlingen (pin me er niet op vast, het aantal leerlingen kan ook iets anders geweest zijn). Hoe dan ook, ik zal je een hele hoop onzin besparen en maken we een sprong naar een aantal jaren terug. In een korte periode hebben wij meerdere directeuren gehad, veel wisselingen gehad binnen het team en waren/zijn we krimpende. Toen is de visie van de school compleet omgegooid. Het was tijd voor verandering. Als school hebben we ontzettend hard gewerkt aan deze visie en hebben we de basis, al zeg ik het zelf, behoorlijk goed neergezet. We wilden een visie neerzetten die je niet alleen leest in de schoolgids maar één die je voelt, proeft en ervaart binnen onze school. Een aantal onderdelen kenmerkt echt waar wij op school voor staan. Zo staat er aan de buitenkant op onze school de volgende quote: “Eerst het kind dan de leerling”. Daarnaast staan de woorden welbevinden en betrokkenheid bij ons centraal.

Nu de basis gelegd is gaan we verder met de uitwerking. Zo willen we starten met een rapportfolio i.p.v. een regulier rapport, zijn we druk bezig met het implementeren van kindgesprekken, persoonlijke doelen en talentontwikkeling. Middels werkgroepen gaan we dit het komend schooljaar verder uitwerken. Dit staat momenteel nog in de kinderschoenen maar we zijn gemotiveerd en zijn van mening dat wanneer wij dit goed uitwerken dit een pareltje van onze school kan worden. De bedoeling is dat wij dit schoolbreed gaan inzetten: groep 1 t/m 8. Komend schooljaar krijg ik de kleuters. In een aantal aspecten worden de kleuters al heel mooi meegenomen, toch zie ik nog uitdagingen liggen. Dit is dan ook het moment dat ik bij mijn leervragen aangekomen ben. Ik zou graag de persoonlijke leerdoelen bij kleuters verder willen uitwerken. Dit wordt nu vooral vanaf groep 3 gedaan maar mij lijkt het heel waardevol wanneer we een manier kunnen vinden dat wij dit vanaf groep 1 zouden kunnen doen. Mijn vragen zijn dan ook: Hoe maak ik persoonlijke leerdoelen zichtbaar bij kleuters? En hoe laat ik kleuters zelf een leerdoel stellen en controleren? Mijn vragen zijn beantwoord wanneer ik ideeën/handvaten heb waarmee ik mijn vraag kan uitvoeren. Daarnaast ben ik heel geïnteresseerd in waarom CES-scholen ervoor kiezen om dit vanaf groep 1 te doen en wat hun visie hierachter is.

Dat waren vooral leervragen voor mijn eigen klas. Voor de school ben ik heel benieuwd hoe ik vorm kan geven aan een reportage van persoonlijke groei. Wij zijn allemaal heel goed in het rapporteren van cijfers en groei binnen de vakken maar hoe mooi zou het zijn wanneer we een persoonlijke groei zouden kunnen visualiseren. Of misschien nog mooier, de leerlingen dit zelf zouden kunnen laten zien.

Met deze vragen ga ik naar New York en Boston. Bij de laatste bijeenkomst heb ik deze vragen voorgelegd aan mijn medereizigers. Hieruit kwam dat ik al goed op weg was maar dat het vooral belangrijk is om achter de waarom vraag te komen. Op die manier kom ik tot de wortels van de boom. Wanneer ik tot deze wortels zou komen denk ik dat het heel waardevol zal zijn voor onze school en dat we middels deze weg onze visie nog beter neer kunnen zetten. De vragen die ik geformuleerd heb zijn heel persoonlijk maar wel passend bij waar de school naar zoekt. Kortom een win-win situatie.

Ik heb er persoonlijk heel veel zin in, na elke bijeenkomst borrelen de ideeën door mijn hoofd en dan zijn we nog niet eens vertrokken! Mijn blog begint met een quote van dr. Seuss. De volgende uitleg hoort bij deze quote:  it is a meaningful message about the importance of seizing new opportunities, keeping an open-mind, trying new things and to keep on learning. Dat vond ik heel passend bij de reis die wij allen gaan maken.

Recommend0 recommendationsPublished in Nieuws, Reis2019

Deel deze post

3 reacties

  1. Beste Annika,
    Wat plaats je jouw leervragen mooi bij de ontwikkeling van de Cirkel. De trots op je eigen school én de dilemma’s die je bij je eigen onderwijs nog hebt geven een mooie basis om op reis veel te leren.
    Jouw persoonlijke en schoolleerdoelen passen mooi bij elkaar. Zo’n reis met ‘open mind’ geeft je niet alleen nieuwe vakkennis, maar laat je ook nadenken over jezelf. Ik ben heel benieuwd hou jij straks gaat rapporteren over jouw persoonlijke groei? Misschien een mooie oefening, zodat je daarna je collega’s van de Cirkel kan besmetten. Veel plezier en een mooie leerrijke reis gewenst!

  2. mooie vragen hoor! Je schrijft het zelf al in het stukje over de feedback van je reisgenoten. Voordat je je “hoe” vraag kunt beantwoorden, zul je ook achter het “waarom” moeten komen. Stel daar op de scholen die we bezoeken vooral veel vragen over en verbind de antwoorden dan eens aan de keuzes die de Cirkel maakte in de visie “eerst het kind, dan de leerling”. Dat is namelijk een hele krachtige uitspraak die best nogal wat impliceert. Ben benieuwd naar je reflectie op dat thema.
    Ik wens je een hele mooie reis toe!

  3. Hallo Annike, wat een mooie uitspraak van dr Suess. Ook bij mij roept jouw leervraag op vanuit welke gedachte je wil dat kleuters leerdoelen stellen. De wortels van de boom! Dan heb je levende takken waaraan ideeën/handvatten opgehangen kunnen worden. Tot woensdag

Laat een antwoord achter aan Sandra Beuving Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *