Never do for a child what he can do himself – Rudolf Driekus

Het posten van een blog gaat hier helaas niet zo soepel als gehoopt.. maar hier is dan toch de volgende blog!

De volgende school is Central Park East 1. We komen binnen en de beveiliger is verbaasd om ons te zien. Ze had ons niet verwacht, dus lijkt een beetje stress te krijgen.. Na wat belletjes moeten we ons paspoort laten zien en een handtekening zetten. Ze nemen veiligheid hier wel echt serieus! Gabriel, de directeur, en Bruce, gepensioneerd leerkracht, vangen ons op. Wederom voelt het meteen weer als een warm welkom. Op de eerste verdieping is de Central Park East High School en op de tweede verdieping de basisschool.

We starten in de bibliotheek met een korte introductie van de school, maar ze willen vooral dat we eerst lekker gaan kijken! In totaal zijn er acht klassen en ca. 175 kinderen. Ook op deze school is het zo dat er twee leerkrachten per klas staan. Ze hebben naast de klassen ook nog een muziek-/gym- en handvaardigheidlokaal.

In de gang is meteen te zien dat je op een basisschool bent. De muren zijn versierd met knutselopdrachten en de kapstokken zijn gevuld met jassen, tassen en nog meer knutselwerkjes! Leuk om te zien dat de school een representatie is van de kinderen!

Ook op deze school voel je meteen dat er geleefd, gewerkt en geliefd wordt. Er heerst een gevoel van rust (in de chaos), groei en vertrouwen. Op deze school merk je dat aan verschillende dingen, namelijk de mate van structuur, de eigenheid, de manier van vragen stellen, de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Hieronder zal ik even toelichten wat dit dan betekent voor deze school;

Structuur en duidelijkheid

Aan het begin van het jaar wordt voor een langere tijd ingezet op de structuur. De kinderen weten hierdoor precies wat van ze verwacht wordt en bouwen hierdoor vertrouwen op met elkaar. De tekenspullen liggen op de plek waar de kinderen kunnen tekenen, de keuken is in de buurt van het “kookhoekje”, de kinderen weten hoe ze moeten wisselen van klaslokaal (netjes in de rij met je spullen) en heel veel spullen (boeken, puzzels etc.) zijn zichtbaar voor kinderen (dus niet weggestopt achter kasten). Het klaslokaal is dauw zo ingericht dat de kinderen zelfstandig kunnen zijn!

Eigenheid

Binnen een project hebben de kinderen de keus waar ze aan willen werken. Zo waren ze bij 2th/3th grade (7/8 jaar oud) bezig met een project over gebouwen. Elk kind mocht een gebouw uit de buurt namaken van karton, maar ze mochten zelf weten welk gebouw. Hoe zo een project in elkaar zit, vertel ik verderop in deze blog, want dat is super leuk om te zien!

Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid

De kinderen worden hier gestimuleerd om zo veel mogelijk zelf te doen. De school zegt dan ook dat zij niks voor de kinderen doen wat ze zelf kunnen. Daarnaast mogen ze kinderen ook veel zelfstandig doen, zoals het gebruiken van een stanleymes, lijmpistool, zaagje etc. De kinderen leren dit samen met de leerkracht en laten vervolgens zien dat ze het zelfstandig kunnen gebruiken. Ze krijgen dan een certificaat wat laat zien dat ze het zelf kunnen gebruiken. Mochten ze niet veilig met de materialen omgaan, vervalt dit bewijs en moeten ze het opnieuw laten zien aan de leerkracht.

Wat er opvalt aan het onderwijs hier, is dat kinderen leren door te doen. Zo lopen we binnen bij kinderen van 2th/3th grade (7/8 jaar oud)die een ei aan het onderzoeken zijn. Ze breken het ei en kijken hoe het er van binnen uitziet. Bij kinderen van K1 (4/5 jaar oud) zijn ze warme chocolademelk aan het maken met echte ingrediënten. Om even terug te komen op het stukje zelfstandigheid; in deze situaties grijpt de leerkracht niet in als ze ziet dat het fout gaat (tenzij het onveilig is). Ze laten de kinderen ontdekken en leren van de fouten. Wat ze wel doen is het stellen van open vragen. Als de leerkracht ziet dat de kinderen bij het koken weinig ruimte hebben zal ze niet zeggen dat ze op moeten ruimen, maar zal ze vragen of de kinderen genoeg ruimte hebben. Zo kunnen de kinderen zelf bepalen wat ze vinden. Vinden zij dat ze wel genoeg ruimte hebben, dan is het oké.

Waar ik gisteren al mooie voorbeelden heb gezien van werken met projecten (project time), zag ik vandaag nog mooiere dingen! Hier word ik het meest geïnspireerd door moet ik zeggen. Puur door de manier waarop een project in elkaar zit, welke diepgang erin zit, wat het de kinderen oplevert en wat ze uiteindelijk doen met de opbrengst. We komen binnen in 2th/3th grade en in het lokaal staan allemaal zelfgemaakte insecten tentoongesteld met daarbij een naamkaartje en een boekje. Hier ging mijn interesse meteen naar uit en gelukkig konden we de leerkracht wat vragen stellen over dit project. Ze zijn begonnen met een paar dieren in de klas en het observeren daarvan. Daarna mochten de kinderen onderzoek gaan doen naar verschillende insecten en een top 3 maken van insecten waarin ze zich willen verdiepen en waarom. Uiteindelijk zijn ze zo verdeeld dat iedereen zich verdiept in een ander insect! Nadat alles verdeeld was, konden de kinderen specifiek gaan onderzoeken. Daarvoor maakte ze gebruik van een stencil als leidraad. Na het onderzoek zijn ze begonnen met het maken van de insecten. Een project duurt een half jaar, dus dit is niet iets wat binnen 5 weken af is. Mooi om te zien/horen dat ze de tijd krijgen om zich echt te verdiepen in “hun” insect om vervolgens een zo accuraat mogelijke replica te kunnen maken. Ook hierbij laat de leerkracht veel vanuit de kinderen komen. Welke details heeft jouw insect en hoe kunnen we dat nabootsen; probeer het maar! Als aanvullende opdracht, naar aanleiding van het lezen van fictie boeken, moesten de kinderen een verhaal schrijven over hun zelfgemaakte insect. Ook in dit verhaal hadden de kinderen de informatie nodig die ze hadden opgezocht. De kinderen bespreken aan het eind hun werk met elkaar en vervolgens blijft het werk het hele jaar staan. Super mooi om te zien dat er veel vaardigheden en kennisverwerving zit in deze opdracht. Hopelijk kan ik zoiets ook in mijn klas gaan doen met de nieuwe thema’s en daarbij ook echt kijkend naar de kinderen.

De mooiste dingen van deze school voor mij:

  •  Spring concert; een opvoering van muziek (zang) met de hele school.
  • Vertrouwen in de kinderen en de zelfstandigheid; de kinderen mogen koken, gebruik maken van stanleymessen, lijmpistolen etc. Er komt veel vanuit de kinderen zelf; leerkracht als coach.
  • Eigenaarschap van de kinderen; de kinderen bepalen zelf wat ze doen en hoe ze dat gaan doen bij een project.
  •  Project time; lang de tijd nemen voor een project om tot diepgang te komen waar ruimte is voor eigen inbreng. Project insecten en project gebouwen gezien, super! Project time is 1 uur per dag aan het begin van het schooljaar en 1,5 uur per dag richting het einde van het schooljaar
  • Memory book; elk kind een eigen, zelfgemaakt boek om verhalen op te schrijven die ze hebben meegemaakt in het schooljaar. 

Eigen alfabet; de kinderen hadden een eigen alfabet gemaakt met tekenen (A 🍎)

* Learn and be willing to lose control; laat het een proces zijn van de kinderen en laat het zo ontdekken. Laat ze leren van hun fouten zolang ze het veilig doen!

* Vragen stellen; vaak zijn we geneigd om antwoord te geven op vragen als; wat kan ik nu nog doen? Maar probeer de vraag terug te geven aan de kinderen; wat was jouw doel? Is het gelukt om alles te krijgen zoals je had verwacht? Het kan ook helpen om kinderen naar elkaars werk te laten kijken en vragen te laten stellen.

* Woordenboek maken; de kinderen maken zelf een woordenboek bij een thema. Ze krijgen woorden van een thema en moeten zelf op zoek naar de betekenis en deze in eigen woorden opschrijven en/of tekenen.

* Positiviteit; de leerkrachten stralen positiviteit uit. “Ik wil dat je ogen hier zijn. Als deze plek te ver weg is voor je zou een ander plekje misschien kunnen helpen.” De verwachting wordt gedeeld en het kind krijgt een optie om over na te denken. Er wordt niet gezegd dat hij/zij iets niet goed doet of vervelend gedrag laat zien. 

Wederom vandaag hele mooie dingen gezien en inspiratie opgedaan! Op naar de volgende school! 

Recommend0 recommendationsPublished in Geen categorie

Deel deze post

3 reacties

  1. Wat heb je veel mooie dingen gezien bij CPE1. Ik vond deze school ook inspirerend. Leuk om straks samen over te sparren als je weer terug bent 😊

  2. Wat leuk en fijn om te lezen dat je zo geïnspireerd raakt daar! Alles wat je beschrijft triggert mij ook weer, heel herkenbaar nav mijn CES reis naar NY en Boston! Gauw maar eens samen over sparren & ermee aan de slag als je terug bent! Kom maar snel, want ik heb je wel gemist hier hoor 🥰 Liefs en tot volgende week!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *