Vlog

More is less?

Dag 1 en 2 zijn voorbij en ook wij zijn geraakt door het enthousiasme wat betreft het vloggen, maar hoe begin je daar mee? Vooral hoe laat je kort maar krachtig over komen wat wij hebben gezien? Mariska en ik hebben er bewust voor gekozen een aantal vlogs samen op te nemen, omdat wij samen op één school werken alleen beide op een andere stroming. Waar zit onze gedeelde visie? Waar zitten vooral ook onze verschillen? Wat neemt Mariska mee en wat neemt Rachel mee? Ben je nieuwsgierig geworden? Bekijk hieronder onze eerste vlog!

Wij zijn in dit filmpje met elkaar in gesprek over de eerste twee dagen, echter merkte we al snel dat we vooral veel en lang aan het praten zijn. Iets met Less is More… want het filmpje wat aan de lange kant. Dat is dan ook meteen een mooi leerpuntje voor de volgende vlog! Have fun watching!

Recommend0 recommendationsPublished in 02: Less is more, depth over coverage, 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 08: Commitment to the entire school, Reis2019, Vlog2019

Deel deze post

7 reacties

  1. Hoi Rachel en Mariska, wat mooi hoe jullie met elkaar in gesprek zijn over jullie er ervaringen en over de 2 stromingen. Een ontdekkingsreis die je terugbrengt naar de kern van jouw “zijn” maar ook zeker naar de kern van jouw visie op onderwijs. Antwoorden ( het product) zijn hierbij niet zo zeer belangrijk maar wel de zoektocht ( het proces) naar antwoorden.
    Ik kijk uit naar jullie volgende blog en benieuwd waar Mariska volgende week keihard mee gast stoppen?

  2. Top dames, een leuk en vlot ingesproken filmpje. Inderdaad wat lang maar de dingen die jullie samen bespreken zijn wel het luisteren waard. Keihard stoppen met … ? Bewustwording is het allerbelangrijkste. waarom doe je wat je doet.

    En toetsen. Wat is de reden dat kinderen goed of beter leren? Zijn toetsen belemmerend? Wat maakt het verschil wel / niet toetsen? Kijk nu al uit naar de volgende vlog.

  3. Ha Mariska en Rachel!
    Wat hebben jullie in een paar dagen (scholen) tijd al veel mooie indrukken en stof tot nadenken opgedaan. Ik heb genoten van jullie gesprek en vind het interessant om te horen waar we 1 Fonkeling in zijn en daar waar we de verschillen zien. Ben heel benieuwd welke keuzes jij gaat maken Rachel en waar jij vindt ( Mariska) welke weg we met de Eerste Stroming in moeten slaan.

  4. Wat top dat jullie dit zo samen aanpakken meskes! Weet je vrijdag werken we weer met O&O aan schoolplan en waar we dus vorige keer en nu ook weer bezig gaan met Fonkeling en de onderscheidende stromingen daarbinnen. We gaan fijn jullie input gebruiken!
    En even… laat het de dingen vooral ook maar dicht bij jullie zelf komen, bij jullie (hernieuwde) gedachtes. Mooi om met jullie school bezig te zijn hoor natuurlijk. Maar alles begint bij jullie zelf, bij wat je raakt, bij waar je ‘wiebelt’, waar je zeker van bent. Ga inderdaad maar fijn eens vertragen en zien waar de keuzes mogen liggen. Veel moois voor jullie!

  5. Hoi Mariska en Rachel,
    Wat hebben jullie al veel mogen zien en wat een mooie en goede indrukken hebben jullie al opgedaan! Leuk om te horen en het maakt me nieuwsgierig naar wat wij op de fonkeling in zouden kunnen zetten/aanpassen/gebruiken/veranderen.
    Geniet nog van jullie reis.
    Groetjes Ellen

  6. Wat leuk om jullie zo in gesprek te zien gaan met elkaar over de kern van het onderwijs. Dit doen we te weinig. Mooie bevindingen die jullie mee kunnen nemen en waar we zeker mee aan de slag kunnen gaan. Heel veel succes en plezier nog en geniet ervan!
    Groetjes Kim

  7. Wat leuk om jullie samen te zien in de vlogs. Ik herken veel van wat jullie vertellen. Jullie hebben het over de goede vragen aan de kinderen stellen. Oh zo moeilijk, maar hoe waardevol is dat! En ze zijn daar in de USA op sommige scholen heel ver mee. Ik ben benieuwd hoe jullie dat gaan oppakken op beide stromingen.
    Wat gaan de kinderen maandag ervaren als jullie weer in de klas staan. Dus niet alleen waar je mee gaat stoppen, maar wat ga je veranderen in je dagelijks handelen als leerkracht?

Laat een antwoord achter aan Ellen loeffen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *