Mooie dingen 

Na een bezoek aan drie prachtige scholen wil ik heel graag de volgende punten onthouden, meenemen en toepassen of verder uitbreiden: 

De pedagogische houding van de leerkrachten op de scholen die we hebben bezocht. De basis is respect en elkaar en jezelf goed leren kennen. Leerkrachten zien en kennen het hele kind. Maar de kinderen zien en kennen ook elkaar. Ze voelen zich een gemeenschap waar ze trots op zijn.

De aandacht die er op de scholen is voor het aanleren van vaardigheden, het leren leren, het leren samenwerken. 

De aandacht die er op scholen is voor wetenschap, kunst, sport en spel. Dus voor alle talenten die kinderen zouden kunnen hebben. Verschillende krachten, verschillende rolmodellen.

Een stimulerende omgeving; inrichting van de lokalen als huiskamer, met heel veel spullen en boeken, groepstafels, kleden, huisdieren, tuintjes, bibliotheken.  

“Hands on” onderwijs, kinderen zijn heel veel aan het doen en maken. Zowel tijdens de “lessen” als tijdens het project. 

Groei laten zien door het maken van portfolio’s, het presenteren van eigen werk, het stellen van persoonlijke doelen en af en toe een toets. 

Excursies , de wereld in, op stap of de wereld in de klas halen , nieuwsgierigheid wekken.

De juiste vragen stellen (wat ga je doen en hoe ga je dat doen) en feedback geven, waarbij de nadruk ligt op procesgerichte feedback. 

Recommend0 recommendationsPublished in 01: Learning to use one’s mind well, 07: Demonstration of mastery;, Reis2019

2 reacties op “Mooie dingen ”

  1. mooi he, hoe je deze dingen in drie behoorlijk verschillende scholen toch heel duidelijk terug ziet.
    Nu je ze hebt benoemd vanuit de “why” kun je langzaam gaan nadenken over de “how” en de “what”.
    Ben benieuwd naar je inzichten op die vragen!

    Martijn

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: