Passie

Mission Hill School Boston, passie, professionaliteit en emoties.

De meeste collegae zijn na een bewogen, en zeer leerzame dag, even aan het genieten in Boston.Mijn hoofd zit echter te vol van de indrukken die ik vandaag heb meegemaakt.Wat een bevlogen leerkrachten heb ik vandaag aan het werk gezien.Gesprekken met kinderen zowel klassikaal (instructie momenten), als individueel. Een leerkracht die vanuit zijn schommelstoel met zijn groep 3/4 maar 1 instructie geeft en daarna 4 verschillende verwerkingsbladen geeft op ieders niveau en tijdens de les nog met een aanvulling komt !.schrijft op het bord drie vierkantjes. In twee vierkantjes een cijfer 1 en 2 de derde met een ?. Welke sommen kun je daarmee maken. Optellen,aftrekken, vermenigvuldigen komen aan bod.In grade8 met een leerling gesproken en zijn portofolie gezien,hijzelf zei:,, Sorry dat het wat rommelig overkomt” .Ik dacht zo wat goed:). Wat me enorm, opnieuw opviel, was de tijd die genomen wordt om gesprekken en lesinhouden waar te maken, wat een diepgang komt zo tot stand. Je zult hier niet gauw van de leerkrachten horen:,, Goed zo Jettie, maar we gaan nu door naar het volgende vak”.Gespreken, centraal met het Saamteam en meerdere leerkrachten en leerlingen ,waar we openhartige antwoorden kregen op onze vragen .Zo,n beetje alle principes van ces passeerde de revue. Dan bij de eind bijeenkomst kregen we te horen waar de school mee te maken heeft.Ze staan onder toezicht van de staat en er is een mogelijkheid dat de stekker uit de school getrokken wordt, al is die kans klein. Nadat alle 25 cesreizigers om de beurt een paar indrukken hadden benoemd over zijn/haar ervaring van deze dag, braken de leerkrachten.Zo blij om onze tops te horen en dit gaf ze zichtbaar een boost.Saam (horigheid), en collegialiteit vatten dit eind gesprek samen.Morgen naar een V.O. school.Benieuwd of de ces principes ook daar terug te vinden zijn.Ik krijg langzaam maar zeker ook het gevoel dat ik als invaller t.a.v. ces een verbindende factor kan zijn. Het wordt tijd dat er binnen Saam echt de krachten van ces ingezet gaan worden ,natuurlijk binnen de mogelijkheden van ons onderwijs.

Recommend0 recommendationsPublished in 01: Learning to use one’s mind well, 02: Less is more, depth over coverage, 03: Goals apply to all students, 04: Personalization, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 06: Resources dedicated to teaching and learning, 07: Demonstration of mastery;, 10 principes, Reis2019, Uitwisseling

Deel deze post

6 reacties

  1. Edwin, wat een mooie dingen heb je gezien. Ik zag zelfs dat jij je clowns kwaliteiten ook daar volop hebt ingezet ?. Ik ben heel benieuwd wat al deze inzichten voor jou betekenen. Waar ben jij in jouw beelden van mooi onderwijs gesterkt? Waar ben je nog over aan het twijfelen Wat ga jij volgende week anders doen? Veel plezier morgen!

  2. Prachtig Edwin! Wat mooi dat je zo enthousiast schrijft over CES. En mooi ook, dat je de principes zo goed herkent in de school. Triest dat deze school, die zulk goed werk doet, moet twijfelen over het voortbestaan. Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie tops voor emotie zorgden. Ik hoor graag van je hoe jij straks vormgeeft aan het zijn van verbindende factor! Veel plezier in het VO vandaag!

  3. Uhm… toch even Edwin…. er is wellicht al zoveel meer verbondenheid rondom / vanuit CES binnen SAAM* dan jij gezien en/of ervaren hebt. Hoorde wat reisgenoten van je vertellen in hun vlog dat het tijd wordt om ook anders / meer in elkaars praktijk te gaan kijken. Dat zou super zijn. Om zo inderdaad ook meer te delen én inhoud te geven aan de sturingsfilosofie van SAAM* die volledig op CES gebaseerd is. Heb het goed! Vertaal ‘de dingen’ naar jezelf én laten weten wat je nodig hebt. dagdag Edith

    1. Hoi Edith,bedank voor je reactie. Je hebt gelijk er zijn op veel scholen al onderdelen van ces te zien, ik denk daarbij aan de wasknijpers die opgehangen worden bij een emotie. zodat iedereen kan zien hoe ieder de klas in gaat , klasinrichtingen die veranderd zijn enz. Toch heb ik de afgelopen maanden ter voorbereiding van deze reis ook veel gehoord van verschillende cesreizigers dat het moeilijk is om hun team betrokken te krijgen. Wat ik in bovenstaande blog bedoel is dat de bredere visie wat mij betreft mag starten, en wat voor instrumenten daarbij nodig zijn is de vraag. Wel zijn er nu zo,n 100 saammedewerkers enthousiast bomvol inspiratie teruggekeerd gr Edwin

  4. Wat een enthousiasme, Edwin! Heerlijk om te lezen! CES is zeker een verbindende factor binnen SAAM. Binnenkort geef ik een presentatie over CES aan het Flexteam. Het mooie van de principes is dat je allemaal dezelfde taal spreekt, dat het verbindend is om samen het gesprek aan te gaan over wat en hoe je dingen doet maar vooral ook het “waarom”.
    Er gebeuren hele mooie dingen op de verschillende Saamscholen die meer of mindere mate betrekking hebben op de CES principes.
    Ik weet zeker dat jij ze nu ook steeds meer gaat ontdekken en zult gaan zien. Je bent er nu meer op gefocust en dat is mooi!
    Veel plezier vandaag op Parker!

Laat een antwoord achter aan Edith van Montfort Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *