Mission Hill: “Our community feels like a warm hug”

Na mijn blog gisteren over wat deze reis persoonlijk met mij doet, was het vandaag tijd voor ons bezoek aan Mission Hill, een school waar ik hoge verwachtingen bij had na verhalen gehoord te hebben van andere oud-reizigers. Nou, ik kan je vertellen die verwachtingen zijn meer dan waargemaakt!

Wat een achtbaan van emoties maak je hier mee. Wat voel ik mij bevoorrecht dat ik deze mooie reis mag maken met een fantastische groep mensen, en dan heb ik het niet alleen over twee geweldige steden, maar zeker ook over mijn reis op persoonlijk vlak.

Wat een herkenbaarheid, zij lopen tegen dingen aan waar wij in het Nederlandse onderwijssysteem ook tegen aan lopen. Het resultaatgericht werken is daar een voorbeeld van. Wat raakte het mij om te horen dat het district deze prachtige school onder toezicht heeft gesteld, dat zij volgend jaar moeten laten zien dat hun resultaten op school omhoog zijn gegaan, anders gaat het district verplichten om hun onderwijs anders in te gaan richten. Hoe pijnlijk moet het zijn voor de leerkrachten op deze school, die met zoveel warmte, passie en liefde op deze school lesgeven? Die hun uiterste best doen, iedere dag weer, om het allerbeste uit hun leerlingen te halen. Die met zo ontzettend veel respect omgaan met hun leerlingen.

Op Mission Hill werken ze vanuit “Habits of Mind” en “Habits of work”. Vooral de “Habits of work” spreken mij op professioneel vlak aan.

– Evidence : How do you know?

– Conjecture: What if things were different?

– Connections: What does it remind you of?

– Relevance: Is it important? Why does it matter?

– Viewpoint: What would someone else say? How would someone else feel?

Hier ga ik ook iets mee doen in mijn klas en in mijn onderwijs. Less is more, zorg dat je de kern raakt, maar ook dat kinderen dieper na gaan denken over wat ze aan het doen zijn.

Ook wil ik het hebben over mijn gevoel op deze prachtige school en de duidelijke overtuigingen die er zijn voor bepaalde keuzes.

Wat me opviel tijdens het kijken in de klassen was dat in in nagenoeg alle klassen de lichten gedimd waren. De verlichting in de klassen bestond uit schemerlampen en kerstverlichting. Toen ik daarnaar vroeg kreeg ik als antwoord: “De tl-verlichting in de groepen is erg hard, hiermee maak je de overgang van thuis naar school ook erg hard. Waarschijnlijk ben je zelf ook graag thuis en maak je het thuis ook gezellig. Waarom kan dat niet op school?” Hier wil ik iets mee gaan doen, ik wil ook wat meer sfeer in mijn groep aanbrengen. Prachtig als de verbinding gelegd kan worden met thuis zijn, een plek waar kinderen over het algemeen graag zijn.

Ook heeft iedere klas een “peace-corner”, een plekje waar een leerling zich even terug kan trekken als hij of zij even niet zo fijn in zijn velletje zit. Wel zijn hier afspraken over gemaakt, maar hoe mooi is het, en hoe fijn moet het voelen voor een kind om je even terug te trekken als je verdrietig bent of je even niet zo fijn voelt.

De dag op Mission Hill werd emotioneel afgesloten. Ik denk dat we allemaal geraakt zijn door de passie waarmee deze leerkrachten lesgeven. De inzet die zij tonen voor hun leerlingen en de manier waarop zij achter hun onderwijs staan. Wat een mooie school. Ik zou zonder twijfel mijn jongste dochter naar deze school sturen!

Recommend0 recommendationsPublished in 02: Less is more, depth over coverage, 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 09: A tone of decency and trust, Reis2019

3 reacties op “Mission Hill: “Our community feels like a warm hug””

  1. ‘ik zou zonder twijfel mijn dochter hier naar school laten gaan’… Tja, Danielle. Daar zit de echte kwaliteit, niet in het systeem of dat wat wordt verwacht. Die mooie habits of mind en habits of work geven alles wat er wordt gedaan basis. Daar zit de kwaliteit van deze school. We hopen SAAM* dat ze dit prachtige werk mogen blijven doen. Veel plezier vandaag!

  2. Wat een prachtige Blog! Zo fijn dat jullie zo vol van passie (die je ginds ervaart en waarmaakt) terug gaan komen. Habits of mind & of work… doe er heerlijk je voordeel mee! Mooie dag op Parker!

  3. De passie en inzet maakt het onderwijs mooi. Hoe kun je dit vertalen naar je eigen groep, in je eigen school. Gezien en gehoord worden, kijken naar wat kan en niet naar wat niet kan. Dat is een groot verschil in benadering. Het beste uit de kinderen en zichzelf halen. Is dat niet wat iedereen graag wil bereiken?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: