Mindset en reflecteren

Vandaag hebben we als SAAM* groep ons eerste bezoek afgelegd op The Neighborhood School in NYC. Ik heb het ervaren als een bezoek aan een geweldige school, met een sterke visie die overal voelbaar is. Ik heb bezoekjes gebracht aan verschillende klassen en ben aangesloten bij verschillende lessen. Over de dag heen heb ik met verschillende mensen die werkzaam zijn in de school, ouders en kinderen van de school mogen spreken. Wat hieruit duidelijk merkbaar is, is dat ze allemaal trots zijn op de school. Verder kunnen ze allemaal (ook de kinderen) heel goed de visie van de school onder woorden brengen. Maar dat was allemaal niet hetgeen waar ik het meest van onder de indruk ben. Nee, ik ben het meest onder de indruk van de mindset training die vanuit school met de kinderen worden ingeoefend. Vanuit reflectiegesprekken worden situaties en processen oordeelloos met kinderen besproken, waarbij ook de emotie en waarneming vanuit de zintuigen wordt meegenomen.

Ik zag dat er duidelijke regels en structuren binnen de school en binnen de klassen waren, waarbinnen de kinderen hun eigen ruimte mogen nemen om aan hun ontwikkeling te kunnen werken. Vrijheid voor de kinderen binnen duidelijke kaders. Mooi!

Er werd gewerkt met portfolio’ s, die door de kinderen zelf gevuld werden. De school gaf aan dat de meeste ouders niet voor de state-tests kiezen, ongeveer 30% doet dit wel. Met name omdat de Middle school van hun keuze dit wenst. Als je alleen werkt voor de tests, kom je niet aan ‘meaningfull learning’ toe, aldus de directrice.

Verder ben ik erg geïnteresseerd in het co-teachen, zoals het in de meeste groepen is gerealiseerd. Steeds twee leerkrachten op gelijkwaardige basis in de groep. Mooi. Ik hoorde later van een een SAAM* collega dat de ene leerkracht verantwoordelijk is voor de doelen van de kinderen die met de groepsdoelen werken en de andere leerkracht voor de doelen van de kinderen met ‘Eductional Needs’. Verder sprak ik met een fulltime logopediste en een fulltime ergotherapeut van de school, die beide én individueel met de kinderen werken én met de kinderen in hun klas. De doelen en opgedane vaardigheden kunnen zo in de klassesituatie worden geoefend.

Wat neem ik mee naar morgen en waarschijnlijk mee naar ‘huis’? Ik wil meer info over het co-teachen op de scholen en binnen de klassen. Ik wil het graag hebben over het voeren van kindgesprekken. Én ik wil meer info over het inzetten van ‘gewone’ leraren en ‘Master SEN’ leraren. Ik ben ook benieuwd naar de didactische kant binnen de CES scholen, want dat bleef wat onderbelicht vond ik vandaag. Differentiatie in de lesstof of aanpak heb ik nauwelijks gezien vandaag.

Desirée

Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: