Mijn eerste CES-blog

Mijn eerste blog is een feit! Ik heb ontzettend veel zin in de CES- reis en ben na de vorige bijeenkomst kritisch gaan kijken naar mijn persoonlijke leerdoelen. 
Deze zijn voor nu vrij uitgebreid, maar wel SMART geformuleerd. Ik ben er van overtuigd als ik hier subdoelen uit haal, het voor mezelf krachtiger kan maken. Ik hoop op deze manier gerichter de scholen te gaan bekijken.

Leerdoel vanuit school:

When I come back from the Ces trip I can have child conversations by asking effective questions, so that I can find out what the child needs to develop themselves.

De subdoelen die ik hier uit haal zijn:

– Welke vragen worden er gesteld tijdens de kindgesprekken?

– Hoe ervaren de kinderen de gesprekken?
– Hoe worden de gesprekken vorm gegeven en voorbereid? 
– Waar werkt de rest van klas aan wanneer er een kindgesprek gevoerd wordt?


Mijn persoonlijke leerdoel is:

After the Ces trip I can make goals visible so that I can guide the children to raise their awareness and to make the children owner of their own development within the primary school.

De subdoelen die ik hier uit haal zijn:

– Hoe zijn de doelen voor de kinderen zichtbaar?

– Wanneer hebben ze het doel bereikt en hoe geven ze dat vorm?
– Wordt er tussentijds geëvalueerd met de kinderen? Zo ja, op welke manier?

Ik hoop dat ik antwoord krijg op bovenstaande subdoelen, zodat ik met een rugzak vol ideeën & inspiratie terug kom op de Fonkeling. Daarnaast hoop ik mijn collega’s  hierin mee te nemen en te enthousiasmeren. 


Recommend0 recommendationsPublished in Reis2019

Deel deze post

4 reacties

  1. Mariska,
    Je bent zelf al begonnen met het zichtbaar maken van je doelen door het schrijven van deze blog! Belangrijk om gericht te gaan kijken in de scholen. Er is namelijk zoveel te zien en te beleven. Focus helpt dan.
    Je bent zelf tijdens deze reis ook volop aan het leren en ontwikkelen. Waar zou jij graag een goed gesprek over willen voeren? Welke vragen zouden jou kunnen helpen bij het verdiepen van je leren?
    Nu eerst maar lekker genieten van je vakantie en daarna mooi op reis!

  2. Ha Mariska, focus je vooral niet op wat de vragen doen maar kijk goed naar welke vragen ze stellen…ik hoop dat dat je gaat inspireren!

  3. Mooie vragen, waar je je gericht hebt op het kijken naar hoe zij dingen doen. Daar haal je natuurlijk inspiratie uit. Probeer ook al tijdens de reis ook vooral weer de verbinding te maken met je hoofdvragen. Die gaan meer over jou. Uiteindelijk zeggen we dat leren en lesgeven persoonlijk is, dus zul je op zoek moeten gaan naar jouw manier, kijken naar anderen helpt daarbij en er over praten met je reisgenoten ook. de echte verbinding met jouw eigen professionele repertoire moet je zelf maken. Veel plezier bij deze ontdekkingstocht!

  4. Hoi Mariska, ik sluit me aan bij Martijn. je gaat zeker geinspireerd worden in Amerika. Leg alvast verbinding met jouw waarom, waarom vind je gesprekken met kinderen en het stellen van doelen belangrijk. Leg alvast de verbinding tussen jouw vragen en wat je nu al doet. Waar ben je blij mee, trots op. Dat gaat je helpen in de “States”. En afsluitend, bevraag jouw leerlingen eens wat zij vinden? OMJS heeft een mooi boekje over het voeren van kindgesprekken uitgegeven. Neem dat eens ter voorbereiding door.

Laat een antwoord achter aan Sandra Beuving Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *