Hudson Rivier

“Landen”

Over 3 weken ga ik landen in New York, en dan echt!

Afgelopen maand moest eerst het nieuws nog even landen, want op 10 maart kreeg ik te horen dat ik mee mocht op deze studiereis naar New York en Boston. Dat was even slikken, want ook al had ik me eerder wel opgegeven, echt gaan is toch nog een ander verhaal. Eerst voelde ik lichte paniek. Hoe ga ik dit doen? Wat moet ik allemaal nog regelen? Ik ken bijna niemand…. Ik heb nog maar twee keer gevlogen in mijn leven en ik heb niet eens een paspoort. Kan ik dit wel? Lukt het me om me te redden in de taal en wil ik dit echt?

Na overleg met verschillende collega’s (op die studiedag die eigenlijk over zin in lezen ging 😉) en het thuisfront kwam er meer rust. Dit is een enorme kans om mijn blik op onderwijs te verruimen. Om uit mijn comfortzone te stappen en te zien wat dat me brengt. Om samen met andere collega’s van SAAM een avontuur te beleven. ‘Big journeys begin with small steps” En dus nam ik de eerste stap. De beslissing om ervoor te gaan!

Tijd voor nieuwe contacten met collega’s, tijd voor nieuwe inzichten, tijd om mijn persoonlijk doel te formuleren, tijd voor de andere voorbereidingen en dan gewoon de sprong in het diepe te wagen, op naar New York, want:

“In the end we only regret the chances we didn’t take!”

Ik ben leerkracht sinds 2007, eerst op De Meent in Uden en sinds 2016 op de Uilenbrink in Veghel. In die tijd heb ik altijd geprobeerd het maximale uit mezelf te halen en met zeer grote betrokkenheid de kinderen begeleid in hun ontwikkeling. Het mooiste vind ik om kinderen te zien groeien op verschillende vlakken en door in gesprek te gaan ze stapjes verder te helpen. Ik zie altijd veel mogelijkheden en kansen om naar doelen toe te werken, maar verlies me weleens in de hoeveelheid daarvan. De balans bij mezelf komt daarbij weleens in het gedrang, juist omdat ik me zo betrokken voel.

Vandaar dat ik met mijn persoonlijke leerdoel wil zien hoe ze dat op de scholen in Amerika doen. Hoe gaan leerkrachten daar om met alle doelen voor een periode/ dag en de dingen die op hun pad komen. Hoe kan less more zijn bij zo’n breed scala aan doelen en mogelijkheden? Hoe maken zij keuzes in prioritering die toch het bovenliggende doel dienen en hoe begeleiden ze kinderen hierin? Welke vragen worden gesteld en hoe bereiken ze daarmee de diepgang?

Dat wil ik gaan ontdekken in New York en Boston en door deze eerste blog te schrijven heb ik ook weer een klein stapje gemaakt in mijn proces.

Aftellen nu, want over 20 nachtjes dan land ik in New York…………. 

Recommended2 recommendationsPublished in 02: Less is more, depth over coverage, Reis2023, Reisblogs

Deel deze post

7 reacties

  1. Loes, jij bent de afgelopen weken echt in de “CESreis-snelkookpan” gestapt! Morgenmiddag ontmoet je de reisgroep en over drie weken gaan we al met elkaar op avontuur. Hoe mooi is dat?! Ik ben heel benieuwd welke inzichten de scholenbezoeken je gaan brengen. Prioriteren de leerkrachten meer, anders of gaat het niet om de leerkrachten maar juist om de prioritering door de kinderen? Hoe dan ook … je gaat geïnspireerd worden en ik kijk er naar uit om daar in gesprekken en via je blogs van mee te mogen genieten.

  2. Loes, geniet van alles wat je gaat zien en ontdekken. Een hele mooie reis in ontwikkeling! Veel plezier!

  3. Loes! Mooie kansen hoor. Letterlijk en figuurlijk. Zoals je schrijft voor jou persoonlijk ook in het maken van zo’n reis en wat er bij komt kijken. En voor verdere verdieping in je professionaliteit. Je snijdt een heel mooi thema aan > in het zo goed willen doen, het maximale uit jezelf willen halen, overzicht houden over alle doelen…. > is het nu wellicht voor jou de wereldkampioenschappen loslaten die je kunt gaan beginnen ;-). Ga mooi onderzoeken waar jij als leraar echt voor nodig bent. Hoe je leiderschap in kinderen kunt stimuleren. Het CES principe wat we voor 2023 als een uitgangspunt kozen > Het kind denkt en doet, de leraar stimuleert en ondersteunt > is wellicht ook jouw onderzoek. Mooi om focus op te maken. Wens je veel van het goede Loes. Geniet van je ervaringen. En nieuwsgierig naar hoe je die straks ook in je praktijk binnen de Uilenbrink weet te ‘verzilveren’.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *