Laat het los….

The Neiborhoodschool

Dinsdag en woensdag zijn we te gast geweest bij the Neiborhoodschool (TNS). Een school met uit district one. We worden opgewacht door Corinthia. Een vrouw met passie voor het vak en voor de leerlingen. Corinthia is voor mij een inspirerende vrouw, omdat ze écht naar kinderen kijkt en oprecht weet wie haar kinderen in haar klas zijn. Ze haalt het beste in de leerlingen naar boven. Wel stel ik mijzelf een vraag : ”Wat gebeurt er met the Neiborhoodschool op het moment dat Corinthia er niet meer werkt, hoe borgen zij de onderwijs visie?” Dit zet mij ook tot nadenken over de visie van mijn school. Hoe waarborgen wij die? Wat gebeurt er als er bij ons collega’s wegvallen? Op dat moment word ik bewust van het handboek dat wij gebruiken. Een groeidocument, waarin we vastleggen wat we doen en waarom we dat doen. Ik zie daar een zeer grote meerwaarde in en wil er samen met mijn collega’s vaker een gesprek over aangaan. In gesprek gaan over het onderwijs wat wij bieden, waar we trots op zijn maar ook kritisch durven kijken naar kansen. Het document blijven aanscherpen en verfijnen.

Kijkend naar mijn leerdoelen die ik mezelf gesteld had, heb ik een aantal dingen duidelijk gezien. De leraren van TNS geven de leerlingen op meerdere manieren eigenaarschap. Ze geven de leerlingen een thema en samen met de leerlingen, waarin zij een begeleidende en niet sturende rol hebben, kijken ze naar wat ze te weten willen komen. Ze laten de leerlingen vrij om te bedenken waar ze de informatie vandaan halen. Dit inspireert mij als leraar. Zij durven los te laten. Loslaten om steeds controle te hebben. Loslaten dat alles op een standaard manier moet gaan. Ze hebben vertrouwen in de leerlingen en in de capaciteiten die ze hebben. Ze hebben vertrouwen in zichzelf dat de leerlingen voldoende vaardigheden beheersen. Ik denk dat ik zelf ook durf los te laten. Maar ik kan het uiteindelijk niet laten gaan. Dit klinkt erg dubbel. Ik durf de leerlingen los te laten zodat ze zelf op onderzoek uit gaan. Ze de kans geven samen tot een oplossing te komen, ook al weet ik dat het misschien niet een ideale combinatie is. Maar toch houd ik de uiteindelijke regie in handen. Durf ik echt los te laten? Moet ik ze laten gaan? Waarom wil ik uiteindelijk de regie nog in handen hebben? Ik denk dat het mijn onzekerheid is… Vertrouwen in de kinderen heb ik namelijk, meer dan 100 procent….

Verder heb ik gekeken naar de manier van vragen stellen. Wat doet de leerkracht om diepte in een vraaggesprek te creëren? Hoe zorgt de leerkracht ervoor dat de leerling tot een diepgaand antwoord komt. Het antwoord is eigenlijk simpel: doorvragen! Het antwoord is simpel maar de uitwerking vaak minder. Ik ervaar door vanaf een afstand te kijken dat ik in mijn klas ook veel vragen stel, echter stop ik sneller. Ben ik sneller tevreden met een antwoord? Of weet ik niet wat ik verder moet vragen? Ik denk dat het voor mij een combinatie van die twee is… Bewust worden hiervan is mijn grootste leerwinst.

piekeren is de verkeerde kant op fantaseren ~omdenken

Recommend0 recommendationsPublished in 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, Reisblogs

5 reacties op “Laat het los….”

  1. Hoi Simone,

    Mooi om te zien hoe jij Corinthia ziet en waardeert. Ik denk dat zij niet de enige personificatie is van TNS. Vlak leerkrachten als Hannah en Alexis niet uit.

    Verder is het voor mij heel herkenbaar dat je schrijft over het loslaten van de controle en het vertrouwen.
    Iets waar ik ook zeker bij thuiskomst iets mee wil doen!

  2. Kijk jouw blog maakt mij er weer van bewust dat je stevige uitgangspunten, waarden van de school, keer op keer met elkaar moet doorleven… dan blijft het in het merg van de school, van iedereen die daar naar binnen loopt… Goede thuisreis!

  3. Vragen stellen: kijk nog eens naar de habits of mind en de habits of work vanuit MH. En dan naar de habits of learning bij Parker.
    Deze geven veel houvast bij het nadenken over welke vragen je stelt aan kinderen, maar ook aan je collega’s.
    Het leerproces voor kinderen begint echt bij die vragen. Hoe beter je dat afgaat, hoe gemakkelijker je los kunt laten. gewoon gaan proberen zou ik zeggen!

  4. Anke van der Lee

    Een prachtige blog en jouw leervragen heb je wederom prachtig gelinkt aan de ontwikkeling van onze school.
    En vaker tijd inplannen om gericht te praten over ons onderwijs en het verfijnen van de visie lijkt me een geweldig voornemen.
    Fijn dat je er weer bent!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: