Knowledge is a process, not a product – Ruth Nanda Anshen 

Wauw, alweer de derde school. De tijd vliegt voorbij, maar wat hebben we al veel gezien. Niet alleen op de scholen, maar ook in New York zelf! We merken nu toch wel dat de vermoeidheid een beetje begint te komen. Gelukkig zitten we straks een paar uur in de bus en kunnen we even bijkomen.

Vol goede moed op naar de derde school; Brooklyn New School. Op deze school kunnen de kinderen blijven tot hun 18e, dus dat wil zeggen dat hier Elementary, Middle en High school bij elkaar zit. Deze drie delen ook verschillende ruimtes, zoals de gymzaal, lunchroom en de filmzaal (!!!).

We verzamelen bij binnenkomst in het handvaardigheidlokaal waar we welkom worden geheten door de directrice, Diane, en voormalig directrice, Anna. Anna is nog wel actief op de school. Ze geeft namelijk kunstlessen, is er voor geadopteerde kinderen en leert jonge kinderen fietsen (!!). Na de introductie laten zij ons een introductiefilmpje zien van de school om alvast een beetje een indruk te krijgen en te bepalen waar we straks wat meer over te weten willen komen. Ze vertelt dat de school erg populair is en dat er geloot moet worden om toegang te krijgen tot deze school.

Na de korte introductie komen de kinderen van 5th Grade ons halen voor een rondleiding. De kinderen zijn gewend aan het rondleiden, want als ze in 5th Grade zitten mogen ze o.a. ook ouder rondleiden. De kinderen starten met rondleiden en overleggen onderling wat ze allemaal gaan laten zien en wanneer. Ze laten ons flink de trappen op en af lopen, maar wel leuk om te zien dat ze steeds bedenken wat ze ons willen laten zien. Al is het dan op de verdieping waar we net twee trappen voor omlaag hebben gelopen.. Verder wel heel mooi om te zien hoe de kinderen interactie zoeken met ons en goed hun best doen om antwoord te geven op onze vragen. Zou mooi zijn als zoiets ook bij ons kan!

Wat ook op deze school weer opvalt, is dat er veel werkjes door de gangen heen hangen. Dat is wel echt iets wat steeds terugkomt; laten zien wat de kinderen leren en gedaan hebben! Dit mag wat meer in Nederland, vind ik, omdat het laat zien dat het een plek is waar kinderen werken, leren en het ook een deel van hun is. Zij hebben het werk gemaakt en laten dat zien!

De kinderen vertellen ons tijdens de rondleiding over club time, schoolband, green recess en hun projecten. Hieronder zal ik even toelichten wat het precies is.

* Club time; de kinderen krijgen de keuze uit verschillende activiteiten, zoals kunst, muziek en landbouw. Deze keuze maken ze voor een halfjaar en besteden ze elke vrijdag tijd aan. Na het halfjaar mogen ze een andere keuze maken. Leuke manier om te ontdekken waar interesse en eventueel talent ligt van de kinderen.

* Schoolband; op deze school hebben ze een schoolband waar de kinderen van de school samenkomen. Ze oefenen zowel thuis als op school.

* Green recess; de school heeft buiten een mooie moestuin en “buiten keuken” waar de kinderen leren om zorg te dragen voor de planten, maar ook lekker kunnen ontdekken en spelen met modder. Het is nu vooral voor de jonge kinderen, maar eigenlijk zouden de oudere kinderen het ook nog graag doen! Leuke manier om de kinderen bewust te maken van het zorg dragen voor de natuur.

Waar ik het nog even uitgebreider over wil hebben, is hoe er hier met projecten gewerkt wordt. In één jaar zijn er twee grote projecten van elk ca. een halfjaar. Deze thema’s zijn per jaar hetzelfde, maar op het moment zelf wordt wel gekeken naar eventueel actualiteit of nodige aanpassingen. Tussendoor zijn er ook wat kleine projecten. Hieronder een voorbeeld van een thema waar ze nu mee bezig waren.

In 5th grade (10/11 jaar) waren ze bezig met een project over de Maya’s. Het project zijn ze gestart met de reis van de Monarch vlinder en de connectie met de Maya’s. Daarna zijn ze afval gaan onderzoeken om te kijken wat het afval zegt over personen, omgeving, leefstijl etc. Dit hebben ze gedaan met materiaal uit de eigen omgeving om alvast te oefenen met het beredeneren voor het onderzoeken van Maya artefacten. Ze gingen namelijk ontdekken wat dit zegt over de manier van leven, communiceren en bestaan van de Maya’s. Met natuurkunde hebben ze het gehad over de aardplaten en de vulkanen die daaruit ontstaan zijn en wat deze betekend hebben voor de Maya’s. Verder hebben ze het gezamenlijk gehad over de landbouw, het lezen, het schrijven en de kunst vanuit de May’s. Daarna mochten de kinderen zelf nog een onderwerp kiezen waar zij zichzelf in wilde verdiepen, zoals bijvoorbeeld hoe het zit met de dood en begraven bij de Maya’s. Ze kregen vervolgens twee weken de tijd om onderzoek te doen en daarna moesten ze hier een verslag over schrijven en er een tekening bij maken. Tijdens zo’n project besteden ze aandacht aan o.a.;

  •  Aardrijkskunde
  • Geschiedenis (archeologie)
  • Techniek
  • Kunst
  • Rekenen
  • Lezen
  • Schrijven

Ze doen in ieder geval heel veel tijdens zo’n project, zowel samen als alleen, waardoor ze ook nog werken aan meerdere vaardigheden. Denk aan communiceren, plannen, onderzoeken etc. Mooi om te zien hoeveel er verweven zit in zo’n project en hoe de kinderen na een algemene kennismaking met het onderwerp, zelf, op basis van interesse, de verdiepingsslag gaan maken. 

Volgens mij heb ik toch al veel verzameld om mee te nemen naar Nederland, maar we zijn er nog niet. Morgen en overmorgen nog één school te gaan. Op naar Boston! 

Recommend0 recommendationsPublished in Geen categorie

Deel deze post

2 reacties

  1. Mooie kunstwerken van de kinderen hangen daar. Leuk om te lezen en vooral leuk om de foto’s te zien. Succes straks in Boston!

  2. Heel veel moois verzameld Romy. En je snapt wel dat m’n nieuwsgierigheid vooral zit op wat dat met je doet. Wat je opgesloten hebt in je hoofd en hart om stapjes mee te maken in je eigen handelen. Fijn dat je weer SAAM* thuis bent

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *