Knipsel

It’s almost time for departure…

Het is bijna zover.

Dit weekend gaat het grote avontuur beginnen. De spanning stijgt en alles is al 3x gecheckt (voor vertrek zal het nog 4 keer gecontroleerd worden…just in case).

Belangrijke documenten geprint, paspoort ingepakt. Nu alleen nog strijken en gaan!

Mijn hoofd kan er nog niet bij dat ik over een paar dagen rondloop op een Amerikaanse school in een van de grootste steden ter wereld. Ik heb al zoveel vragen en verwachtingen maar ik weet het pas als ik daar loop. Is het wel een stad voor mij, is de ”hype” het waard? Ik verwacht van wel maar je weet maar nooit.

Wel ben ik erachter gekomen wat ik wil zien en leren. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor mijn directe collega’s op de Uilenbrink en andere collega’s binnen SAAM (of zelfs de leerkracht die deze blog tegenkomt).

Wat heb je als leerkracht nodig in je ”toolkit” ,maar ook in je houding naar de leerlingen, om het zelf sturend leren positief te leiden.

”Depth over coverage and student-as-worker, teacher-as-Coach.”

De 2 principes die mij het meest aanspreken om in te ontwikkelen.

Ik merk heel erg in mijn eigen handelen dat ik leerlingen snel aan de hand meeneem in hun proces. Ik wil heel graag dat ze een succeservaring hebben wanneer ze het moeilijk vinden.  Het probleem is echter, dat tijdens de verwerking ik ze alsnog aan de hand meeneem terwijl ze het zelf moeten doen, en vaak ook zelf kunnen.

Zeker als Onderwijsassistent vergt dit toch een manier van aanpassen. Ik heb geen volle klassen, ik heb kleine groepjes met een specifieke vraag. Dit geeft toch een andere sfeer voor de uitleg en hoe je een kind ziet. Daarmee zeg ik niet dat ik het beter zie dan de leerkracht, zeker niet, maar ik zie de leerlingen op een andere laag. 

Het loslaten van die uitgestrekte hand in de begeleiding is lastig, vooral bij leerlingen die het echt nodig hebben. Het zelf leren, zelf ontdekken en zelf tot een conclusie komen is zoveel meer waard. Tuurlijk, instructie blijft altijd belangrijk, maar hoe krijgen ze het in New York voor elkaar om het positief te laten verlopen door juist heel weinig in te grijpen. 

Hier wil ik antwoord op gaan krijgen en ik weet zeker dat ik ga zien en ervaren op alle scholen waar ik volgende week mag rond dartelen.

Tot de volgende blog die waarschijnlijk over de reisdag gaat!

En nu: Frank Sinatra’s New York, New York luisteren om in de stemming te komen en minder nadenken!

Recommended1 recommendationPublished in 02: Less is more, depth over coverage, 10: Democracy and equity, Reis2024

Deel deze post

4 reacties

  1. Het is de “hype” meer dan waard, ik hoop dat dat je conclusie is. Mooi leerdoel heb je beschreven. Ga genieten van alles wat je ziet. Enne, luister ook maar effe Alicia Keys’ Empire state of mind. Nog meer in de stemming 😉

  2. Wat heerlijk te lezen dat je gaat strijken 🙂 🙂 🙂

    En dan serieus.
    Zo krachtig om op zoek te gaan naar tools voor leraarschap waarmee je kinderen de positie geeft. Goed gaan kijken en luisteren. Echt je gaat het zien. En hopelijk weet je het dan tot iets van jezelf, je eigen handelen, je eigen keuzes te maken. Moois voor jou! En straks dan dus voor ons!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *