IMG 4796

It’s all about trust

Op dit moment zitten we in de bus richting Boston en laten we New York City achter ons. De stad die zo veel indruk op me heeft gemaakt en me zoveel heeft geleerd in de korte tijd dat ik hier mocht zijn. Terwijl ik naar buiten kijk en de laatste glimp opvang van Central Park, besef ik me dat het eerste deel van onze reis er alweer op zit. Ik scrol door alle foto’s op mijn telefoon en voel me bevoorrecht dat ik een deel mocht zijn van dit mooie stukje onderwijs. We hebben een rit van ongeveer 5 uur voor de boeg. Tijd om na te denken en te reflecteren op alles wat ik heb mogen zien en wat ik ermee wil gaan doen. 

Gisteren waren we te gast bij Central Park East School. Een basisschool met 175 leerlingen, die een duidelijke missie uitdragen. Met deze missie als uitgangspunt wil ik jullie meenemen naar deze prachtige school en een kijkje geven in de klassen met praktijkvoorbeelden die ik heb mogen zien en ervaren.

Our mission is to educate childeren to become thoughtful citizens of a democratic society by providing an education that is investigative, and reflective, encourages choice and expects responsibility and discipline in all areas of learning and social behavior.

thoughtful citizens

Toen ik het eerste klaslokaal binnenliep, was de leerkracht net begonnen met een lesje recycling math. De kinderen uit deze klas hebben vanaf het begin van dit schooljaar lege melkkartonnen verzameld, die de leerkracht gebruikte als rekenmateriaal. De kinderen zaten met z’n allen op de grond en keken vol verwachting naar de leerkracht. Ze hadden verschillende constructies gemaakt van de melkkartonnen en samen probeerden ze te tellen hoeveel melkkartonnen ze al hadden verzameld. De leerkracht stelde veel vragen en moedigde alle kinderen op een positieve manier aan om mee te denken. Naast de enorme betrokkenheid, viel mij nog iets op. De leerkracht liet de kinderen nadenken en benoemen wat ze aan het tellen waren (melkkartonnen) en waarom. Dit was veel belangrijker dan het antwoord. Eén leerling maakte een foutje tijdens het tellen. De klas reageerde hier meteen op, maar op een hele luchtige en positieve manier. De leerkracht moedigde de leerling aan om het nog eens te proberen. Als leerkracht moet je de focus leggen op het wat, waarom en hoe, zodat de kinderen zelf ervaren dat ze aan het leren zijn. 

investigative en reflective

In de jongste groep kwam er een leerling naar me toe en vertelde vol enthousiasme dat ze warme chocolademelk aan het maken was en ze was nieuwsgierig of ik ook zo van warme chocolademelk hield. Haar leerkracht vertelde mij dat ze nog niet zo lang geleden was verhuisd van Egypte naar New York City. Tijdens haar eerste schooldag, kregen ze op school een beker warme chocolademelk. Ze had nog nooit zoiets geproefd en was er meteen dol op. De klas raakte hierover in gesprek en bedachten samen het idee om zelf warme chocolademelk te gaan maken en verkopen. De leerkracht greep deze kans aan en maakte samen met de kinderen een plan. De kinderen deden onderzoek naar het recept en leerden hoe ze het zelf konden maken. Ze maakten een kraampje van allerlei knutselmateriaal waarin ze de chocolademelk konden gaan verkopen. In de klas hing een sheet met allerlei ideeën wat ze met het verdiende geld gingen doen, met als conclusie: pizza kopen op de hoek van de straat. Het onderwijs werd vormgegeven vanuit de interesses van de kinderen, niet uit boeken of handleidingen. De betrokkenheid was enorm en iedereen was bezig, wat een les voor ons.

Reflectie is een terugkerend iets dat je in alle klassen ziet. Leerkrachten creëren tijd om met elkaar in gesprek te gaan, om elkaar te voorzien van feedback. Ook hebben alle leerlingen een notitieboekje waarin ze kort noteren wat ze die dag hebben gedaan, hoe dat ging en wat ze morgen gaan doen. Door je gedachtes te ordenen, blijf je bewust van je eigen handelen. De leerkrachten bemoedigen het schrijven en delen van verhalen. 

encourages choice

Ik blijf het bijzonder vinden hoe bewust de scholen bezig zijn met gelijkheid: je mag zijn zoals je bent. Je wordt aangemoedigd om eigen keuzes te maken. De gangen zijn hier ook op ingericht: mensenrechten worden visueel gemaakt met allerlei teksten en tekeningen. Tijdens het rondlopen op de gang zag ik een jongen uit één van de hoogste groepen in de deurpost staan. Hij tikte hard met zijn potlood tegen het glas en de kozijnen aan. Er kwam een leerkracht aangelopen en zij stelde hem de vraag: gaat alles goed? kan ik iets voor je doen? Dit raakte mij. In plaats van corrigeren en negatief gedrag benoemen, benaderde ze hem vriendelijk en lag de focus op het welzijn en niet op het gedrag dat hij liet zien.

responsibility and discipline

De school moedigt kinderen aan om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het leren. Ook hier neemt Project Time de belangrijkste plaats in het onderwijs, als overkoepelende paraplu voor alle andere vakken. Alle klaslokalen zijn zodanig ingericht dat de leerlingen alles kunnen pakken wat ze nodig hebben voor hun eigen project. Allerlei knutselmateriaal, voorzien van plaatje, is gesorteerd in bakken, op ooghoogte van de kinderen. Boeken over allerlei onderwerpen staan kris kras door het lokaal, klaar om gelezen te worden. In onze ogen zijn de lokalen hier misschien rommeliger of chaotisch, maar letterlijk alles heeft een doel en nodigt uit om te leren.

Na de klasbezoeken heb ik nog fijne gesprekken kunnen voeren met de leerkrachten van CPE. Trust is the key for progressive eduction. Durf als leerkracht los te laten, heb vertrouwen in je leerlingen. Deel je kennis, maar laat ze zelf bepalen wat ze hiermee doen. Laat ze zelf ervaren wat de gevolgen zijn van keuzes die ze zelf gemaakt hebben. Leer samen met de kinderen en ga moeilijke vragen niet uit de weg. Observeer, beschrijf wat je ziet en stel vragen, zodat ze uiteindelijk het beste uit zichzelf kunnen halen.

 

Recommend0 recommendationsPublished in Geen categorie

Deel deze post

4 reacties

  1. Wat een reis, Jantine! Je hebt er alles uit gehaald. Volg je graag in hoe je stap voor stap gaat toepassen. GO, Jantine!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *