It feels good to be lost in the right direction

Hoihoi!

Mijn naam is Maaike van der Aa. Ik ben 23 jaar oud en ik woon samen met mijn vriend in Nijmegen. Sinds ik hem heb leren kennen, ben ik besmet geraakt met “het reisvirus”. Ik hou van dit “reisvirus”, maar ik word er ook enorm ongeduldig van. Het liefst wil ik morgen al de hele wereld gezien hebben.

Dit is mijn tweede jaar dat ik werkzaam ben binnen SAAM. Ik werk op basisschool Het Molenveld en geef op dit moment les aan groep 7. Mijn hart ligt voor nu dan ook zeker bij het oudere kind (groep 7 of 8). Ik vind het heerlijk om met kinderen in deze leeftijdscategorie te werken vanwege de leuke gesprekken die ik met ze kan hebben. Daarnaast hou ik ook wel een beetje van het pubergedrag wat de kinderen soms al laten zien. Aan de andere kant krijg je in groep 7 en 8 te maken met bijvoorbeeld vervelende Whatsapp berichtjes die kinderen buiten school naar elkaar sturen of met ouders die ineens meer tegen de leerkracht ingaan wanneer we richting het advies voor het VO gaan. Dit is waarom ik meer hoop te zien van “A tone of decency and trust” binnen de scholen die we gaan bezoeken. Merken zij dit op hun scholen ook of hoe voorkomen ze dit juist? Mijn eerste leervraag luidt daarom als volgt: ‘How does te school ensure trust and respect between teachers, parents and students?’

Wat ik ook ervaar als ik in groep 7 of 8 voor de klas sta, is dat ik de kinderen wat meer eigen verantwoordelijkheid over hun leerproces wil geven. Op dit moment heb ik een klas die houdt van werken. De kinderen zijn nieuwsgierig en willen zelf graag extra dingen leren. Hierin probeer ik ze zelf de verantwoordelijkheid op zich te laten nemen maar dit is soms nog lastig voor zowel de leerlingen als voor mij. Hoe bewaar ik bijvoorbeeld het overzicht? Hoe laat ik de kinderen bijhouden wat ze willen leren en hoe ze zich hierin ontwikkelen. Ik vraag me af hoe dat in Amerika gaat. Vanuit welke gedachten geven zij de kinderen deze eigen verantwoordelijkheid en hoe zie je dat terug in de school? Vandaar mijn tweede leervraag: ‘Why are you giving students responsibility for their own learning process? And how can I see that in your school?’

Ik vind het lastig om te bepalen of ik met deze leervragen de dingen ga zien die ik wil gaan zien, maar ik heb super veel zin om dit te mogen gaan ontdekken. Vandaar de titel: “It feels good to be lost in the right direction.”

Tot de volgende blog!

Groetjes Maaike

Recommend0 recommendationsPublished in 05: Student-as-worker, teacher-as-coach, 09: A tone of decency and trust, Reis2019

5 reacties op “It feels good to be lost in the right direction”

  1. Hoi Maaike,
    Wat een mooie leervragen, ik lees je struggle en weet dat dit voor veel leerkrachten herkenbaar is. Je wilt het goed doen voor de kinderen maar ondertussen wil je zelf niet de grip verliezen. Je zult zien dat er op de scholen die je gaat bezoeken veel vanuit “A tone of decency and trust” en “Commitment to the entire school/ community” wordt gehandeld. Loslaten doe je niet zomaar en pas als je iets hebt vast gehouden kun je het gaan loslaten. Loslaten gaat niet ineens maar start met een eerste kleine stap. Loslaten vraagt vertrouwen in jezelf en in de kinderen van jouw groep. Loslaten gaat met vallen en opstaan en dus door te leren van je successen. Door de kinderen in jouw groep eigenaarschap te geven, kinderen een (serieuze) stem te geven zul je zien dat de betrokkenheid bij de kinderen en bij jou gaat groeien. Ga vooral genieten van alle mooie dingen die op jouw pad gaan komen en neem mee wat bij jou past.

  2. je titel is briljant. Die ga ik onthouden!
    Je stelt jezelf vooral “kijkvragen” lees ik en dat is prima. Je leert daarbij het meeste als je dat wat je gaat zien gaat verbinden aan je eigen opvattingen en waarden over deze principes. Ga daar vervolgens eens met je reisgenoten over in gesprek, dat levert echt waardevolle inzichten op. Daar lees ik in je volgende blogs graag meer over!
    tot woensdag bij de laatste voorbereiding.

  3. Hoi Maaike, fijn te lezen dat jij zo geniet van je leerlingen. In zie een vrolijke en ontspannen juf voor me die klaar staat voor een grap en serieus gesprek. Ik ben nieuwsgierig naar je werkwijze, wat je nu al doet om je leerlingen meer verantwoordelijkheid te geven. Het klinkt alsof je een groep hebt waar je dit prima mee kunt bespreken. Bespreek je struggle eens met ze. Misschien hebben zij nog tips voor je 🙂 In Amerika ga je zeker inspiratie op doen. Ik ben benieuwd naar je volgende blog.

  4. Hallo Maaike,
    Het dilemma dat je beschrijft is zeer herkenbaar voor vele collega’s. De wil om kinderen verantwoordelijkheid en keuzevrijheid te geven, maar ook de wens om regie en overzicht te houden. Het ‘loslaten’ vraagt enorm veel zelfvertrouwen van jou en enorm veel vertrouwen in de kinderen. Misschien kan je voor jezelf onderzoeken wat jouw vertrouwen in de kinderen kan vergroten. Ik wens je een hele mooie reis en ben heel erg benieuwd naar je volgende blogs.

  5. Heel herkenbaar!
    Jij gaat op reis met praktische vragen en benieuwd naar alles wat het je gaat brengen!
    Ik verwacht een hele innerlijke verandering bij jou!
    Je gaat ervaren, beleven en in heel veel spiegels kijken!
    Het zal soms best even moeilijk worden, maar jij gaat een topreis maken die van jou een juf gaat maken die nog bewuster keuzes gaat maken!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: