Intrinsieke motivatie 

Ik ben een boom met heel veel takken, maar de wortels zijn verdwenen. Nog even en ik zak scheef of ik val om.

Doelen, kerndoelen, methodes, stamgroepen, heterogene groepen, materialen, inrichting, hoeken, projecten, leervragen, differentiatie, eigen leerlijnen, taakspel, reflectie, straffen, belonen, coöperatieve werkvormen, gouden weken, instructiemodellen, presenteren, pedagogisch klimaat, gesprekstechnieken, samenwerken, begripsvormende fase, automatiseren, schoolplannen, groepsplannen, handelingsplannen….

Na 16 jaar als leerkracht weet ik van al deze onderwerpen en nog heel veel meer een beetje en van sommige weet ik heel veel. Ik denk erover na, gebruik ze en zet ze in. Maar ik ben zo langzamerhand vergeten waarom ik juf wil zijn, ik ben vergeten wat ik belangrijk vind en ook wat ik leuk vind aan lesgeven, de waan van alledag heeft me overgenomen.

In de VS wil ik op zoek naar mijn intrinsieke motivatie om leerkracht te zijn. Ik hoop dat door het zien van bevlogenheid van anderen en het stellen van een heleboel waarom vragen, mijn wortels weer terug groeien. Ik verwacht dat door anderen te bevragen op waarom ze doen wat ze doen, ik ook weer voel wat mijn uitgangspunten (mijn wortels) zouden moeten zijn.

Van de ces-principes blijven less is more, depth over coverage, learning to use one’s mind well en commitment tot the entire school me het meeste bezighouden. Misschien zijn mijn uitgangspunten dichterbij dan ik denk?

Recommend0 recommendationsPublished in 01: Learning to use one’s mind well, 02: Less is more, depth over coverage, 08: Commitment to the entire school, Nieuws, Reis2019

6 reacties op “Intrinsieke motivatie ”

  1. Beste Maaike,
    Wie weet is dit het moment om jezelf los te koppelen van al die gewichtige termen, zeker als ze bij jou niet ,, leven”
    Terug naar de wortels, eigenaarschap weer terug nemen of gaan nemen.
    Als jij 16 jaar in het onderwijs hebt gewerkt dan heb je liefde voor het vak !!
    Op naar de U.S.A, daar inspireren we elkaar zeker weer !!!
    groetjes en tot ziens
    .

  2. Maaike,
    Wat een mooie kwetsbare blog. Terug naar de inspiratie, passie en bevlogenheid. Mooi dat je voor jezelf durft te zeggen dat je die onderweg kwijt bent geraakt. Ik gun jou dat je volgende week de passie weer terug kan vinden. Ik wens jullie een fijne reis!

  3. Dag Maaike, jouw blog, ik vind ‘m ontroerend mooi! Weet je dat dit nu precies zo’n belangrijke bedoeling van deze reis is. Terug naar je eigen kern als professional. Wortelschieten in waar jij voor wilt staan. Niet de ‘trein’ van enorm veel onderwijsinnovatie, doordraaiende dagdagelijkse werkelijkheid van steeds stukjes focus. Maar meer fundamenteel ‘uitstappen’ en reflecteren op waar je echt zelf voor wilt staan. Waar jouw motivatie zit om met en voor kinderen moois te maken. Ga heerlijk voor die diepgang, voor het hernieuwd vinden van je passie en keuzes die je wilt maken. Hele goede reis. Zorg goed voor jezelf en elkaar daar!

  4. Sandra van den Berkmortel

    Hai Maaike,

    Wens je een prachtige reis en een mooie ontdekkingstocht toe.

    En hoe je ook zou vallen
    Wij zouden je opvangen

  5. Dimphy van Hal

    Zo! Maaike,
    Knap hoe je jouw gevoel onder woorden kunt en durft te brengen. Hopelijk kom je terug met een soort van helicopterview over wat je nu echt wilt in je eigen klas en handelen.. even afstand nemen doet vaak goed!
    Ik ga je blogs zeker volgen!
    Veel leerplezier!
    Groeten van een “oud” CES reiziger

  6. Hoi Maaike, laat deze reis jouw reis zijn waarin je terug gaat naar de bedoeling. Naar jouw bedoeling. Ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar ik verwacht dat het vlammetje opvlamt. Gezien de ervaringen van de vele CES-reizigers die je zijn voorgegaan.Tot straks, groet van Arjan

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: