20131105-095912.jpg

Ik ga naar huis en ik neem mee…

Het meest vervelende voor kinderen is als een leerkracht het leren in de weg staat. Zomaar één van de prachtige one-liners van deze week. Ik ging mee als begeleider van het leerproces van 24 volwassenen die op avontuur gingen in het onderwijs in New York en Boston. Steeds weer bewust van mijn rol… zorgen voor de voorwaarden voor deze mensen om tot leren te komen. Prachtig om te zien welk deep level learning er plaatsvond bij de groep, maar zeker ook bij mij. De hele dag door reflecteren op wat je ziet, wat je meemaakt en wat dat met je doet.
Vorig jaar werd ik mij sterk bewust van het thema tijd. Door onze doelgerichtheid staan we het leren van kinderen regelmatig ernstig in de weg. We ervaren tè weinig tijd, voelen ons gehaast en raken snel gefrustreerd als iets meer tijd neemt. Bang dat we ons doel niet halen, maar wat is eigenlijk het doel van onderwijs? Good quality needs good time. Echt leren krijg je pas als je het werk even kan wegleggen, erop mag reflecteren en de kans krijgt het nog beter te doen. Een van de kinderen zei tegen me: I always get the chance to do my work better. Dus neem de tijd, leg het werk eens weg, reflecteer op het proces in plaats van op het eind product. Een leerproces vraagt tijd, dus neem de tijd.
Dit jaar heb ik ervoor gekozen regelmatig uit het proces te stappen. Niet zelf in alle klassen kijken, maar rondhangen op de gang. Wat waardenvol de gesprekjes die we op de gang voerden over wat er gezien was. Als begeleider uit het proces stappen geeft de ruimte om te observeren, om te zien en voelen wat er gebeurt. Onderwijs ontstaat terwijl je ernaar kijkt. Door steeds vragen te stellen help je het leerproces steeds een stapje verder. Net zolang doorvragen tot twijfel ontstaat. The only thing that kills a question is a conclusion. Dit instappen en uitstappen is het thema dat ik mee zal nemen naar Nederland. Wanneer neem ik tijd om het proces te beschouwen en wanneer stap ik als deelnemer in het proces?
Ik heb ook mogen ervaren wat vertrouwen in elkaar en in jezelf betekent voor samenwerking. Leren is een groepsproces met als fundament veiligheid en vertrouwen. Ik ben supertrots op deze groep mensen die samen hebben gezorgd voor deze basis. Trots op de mooie leerprocessen. Trots op de manier waarop deze processen zichtbaar gemaakt zijn in de blogs. Wat een kanjers! Dat belooft wat als we weer terug zijn in Nederland!
Recommend0 recommendationsPublished in 01: Learning to use one’s mind well, Nieuws

Deel deze post

3 reacties

  1. Potdomme wat mooi fijne collega van bestuur! Geweldig dat jullie dit samen weer zo mooi volbracht hebben. Pure blijdschap te weten dat we STAAN voor GOED onderwijs. De RUIMTE maken ginds én hier om SAAM te leren. Het niet weten en twijfelen als RICHTING te durven kiezen. VERTROUWEN te hebben en te MAKEN. Kom maar gauw weer thuis om het KIND en elkaar te laten STRALEN.

  2. Wat een prachtige observatie en samenvatting. Het kijken naar en ervaren hoe collega’s al dat moois in zich opnemen en verwerken is een van de mooiste ervaringen als begeleider. Dat is het vak van de (bovenschools) directeur én de leerkracht!

  3. Fijn dat we de ruimte kregen en krijgen om ons eigen leren te ervaren en te creëren. Je mooie vragen en reflectievormen waren richtinggevend maar we mochten zelf de route kiezen en de bestemming waar die naartoe leidt. Dank je wel Sandra, dat je als reisleidster mijn blik op ‘onze’ wereld hebt helpen verbreden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *